IKC Stella Nova

Willem Alexanderplantsoen 2 2713 VM Zoetermeer

  • Schoolfoto van IKC Stella Nova
  • Schoolfoto van IKC Stella Nova
  • Schoolfoto van IKC Stella Nova
  • Schoolfoto van IKC Stella Nova
  • Schoolfoto van IKC Stella Nova

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sinds schooljaar 2021 – 2022 wordt er door de inspectie gekeken naar de verschillende referentieniveaus die de kinderen aan het einde van de basisschool halen. Voor het basisonderwijs gelden de referentieniveaus 1F, 2F en 1S. 1F is het basisniveau, dat moet het grootste deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool beheersen. Daarnaast is er een streefniveau, bij rekenen wordt dit 1S genoemd en bij taal 2F. De ambitie is dat een groot deel van de leerlingen ook dit niveau haalt. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gedurende de schoolperiode van uw kind monitoren wij tussentijds de ontwikkelresultaten. Dit doen wij door te kijken naar de methode gebonden toetsen. Ook de tussenresultaten van Cito worden gedurende ons onderwijsproces gemonitord. Alle tussenresultaten vormen een beeld van de ontwikkeling van uw kind.  

Op IKC Stella Nova nemen we twee keer per jaar de toetsen af die bij CITO Leerling in Beeld horen. Dit gebeurt in de maanden januari (de midden toetsen) en juni (de eind toetsen). De volgende toetsen worden gebruikt: Technisch Lezen Leestechniek in groep 3, Technisch Lezen Leestempo in groep 3 t/m M8, Rekenen en Wiskunde in groep 3 t/m M8, Begrijpend Lezen groep M4 t/m M8, Spelling groep 3 t/m M8. Deze toetsen worden in de instructiegroepen afgenomen over de leerstof waarmee het kind in het daarvoor liggende half jaar heeft geoefend. Daarnaast wordt individueel de Drie Minuten Toets (woorden lezen) in groep 3 t/m M8 afgenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor een verwijzing van een leerling naar het Voortgezet Onderwijs (VO) baseren wij ons op informatie over:  algemene werkhouding, motivatie, actieve deelname aan instructies, concentratievermogen, zelfstandigheid en huiswerkattitude. Ook kijken we naar de ontwikkeling van de leerlingen op de vakgebieden die aan bod komen in de lessen. We gebruiken hierbij de opbrengsten van groep 6 t/m 8. Deze informatie vindt u vanaf groep 6 ook terug in het portfolio; u kunt hierin precies zien welke doelen uw kind allemaal haalt. De doelen uit groep 7 en 8 tellen zwaarder mee, omdat deze informatie het meest recent zijn.    

Naast deze informatie maken we ook gebruik van een leerlingvolgsysteem (Cito): Leerling in beeld. De Cito-toetsgegevens in de groepen 6 (M6 en E6), 7 (M7 en E7) en 8 (M8) laten de ontwikkeling en het niveau zien van een leerling in de afgelopen drie jaar. Dit bepaalt mede het advies dat gegeven wordt. De resultaten van Cito M8 wegen het zwaarst, omdat deze resultaten in het OKR worden opgenomen en door het V.O. worden ingezien.

Wij zijn als school verplicht om een Doorstroomtoets af te nemen. Deze toets wordt in februari afgenomen.

Procedure Prognose uitstroomadvies (groep 7)

In groep 7 wordt in de periode mei/juni een prognose uitstroomadvies opgesteld, gebaseerd op de resultaten van de eerder beschreven gegevens. Deze prognose wordt in groep 8 heroverwogen. Het voorlopig advies wordt gedeeld in een kort persoonlijk gesprek met de ouders.                     

Procedure voorlopig en definitief advies groep 8   

-> In de periode tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie in groep 8 maken de kinderen de Cito-toetsen. Die toetsen worden gebruikt bij het opstellen van het advies.

-> In januari ontvangt u een onderwijskundig rapport (OKR). In het OKR zijn alle Cito-gegevens opgenomen en kunt u het voorlopig advies vinden. Daarnaast wordt het gedrag, de behoeften en bijzonderheden van uw kind beschreven in het OKR. Het OKR wordt uiteindelijk het overdrachtsdocument voor de middelbare school. Het is dus belangrijk dat wij als school samen werken met ouders bij het opstellen van dit document. Het OKR zullen we in een gesprek toelichten, dat geeft u de gelegenheid aanpassingen of aanvullingen te doen.

-> In februari wordt de wettelijk verplichte doorstroomtoets afgenomen. Dit was in het verleden de eindtoets. De doorstroomtoets test het niveau van een leerling en heeft een controlerende functie voor ons als school. Aan de hand van de doorstroomtoets controleert de inspectie of ons onderwijs op niveau is.

-> Halverwege maart ontvangt u de uitslag van de doorstroomtoets. Die uitslag komt met een niveaubepaling en een nieuw advies.

Er zijn drie mogelijkheden:  

  • Het advies is lager dan het voorlopig advies dat u in januari kreeg. We houden het advies van januari aan en veranderen het advies niet.
  • Het advies is gelijk aan het voorlopig advies dat u in januari kreeg. Dit advies houden we dus gewoon aan.
  • Het advies is hoger dan het voorlopig advies dat u in januari kreeg. Dan kunnen wij, mits we het goed kunnen onderbouwen, het advies naar boven bijstellen.    

Aanmelden Voortgezet Onderwijs (VO)
Er is eind maart een landelijke centrale aanmeldweek. In 2024 is dat van 25 t/m 31 maart. Tijdens deze week kunnen de leerlingen worden ingeschreven via de website https://zonaarhetvo.nl/.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen dat onze kinderen zich ontwikkelen tot open, autonome, zelfstandige mensen. Bij dit streven past een uitdagende omgeving waar spelend leren, ontdekken en ontspanning en inspanning hand in hand gaan. Door de manier waarop we ons onderwijs organiseren ontmoeten de kinderen elkaar gedurende dag in veel verschillende samenstellingen. Dit zorgt voor heel veel momenten van informeel leren. 

Naast deze informele momenten gebruiken we verschillende methodes op het sociaal emotioneel leren vorm te geven. We werken met Kiva, Covey, Trefwoord en de Gouden Weken. 

Elk jaar vullen de kinderen van groep 6 t/m 8 een tevredenheidspeiling in, hierin wordt ondermeer gevraagd hoe ze de sociale omgeving ervaren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Leren
  • Leven

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft een basisarrangement van de Inspectie van het Onderwijs gekregen. Dit houdt in dat de inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van de school.

Terug naar boven