Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Samen leven en samen werken
Kinderen leren en ontwikkelen zich door met elkaar samen te leven en samen te werken. ‘Samen leren leven’ is dan ook ons motto! Onze leerlingen leren omgaan met de talenten en beperkingen van zichzelf en van de ander. Ze ontwikkelen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, leren omgaan met vrijheid èn met de grenzen van vrijheid. Want er gelden in onze school duidelijke (omgangs-)regels.
Units en basisgroepen
Onze school bestaat uit drie Units: Unit 1; groep 1 en 2, Unit 2; groep 3 t/m 5 en Unit 3; groep 6 t/m 8.
Ieder kind zit in een eigen basisgroep met vaste leerkrachten. Dit biedt de kinderen veiligheid en houvast.
Unit 1 bestaat uit een tweetal basisgroepen, waarin kinderen van groep 1 en 2 bij elkaar zitten. Daarnaast is er in Unit 1 een instroomgroep, hier zitten alle kinderen die net 4 jaar zijn geworden. In deze groep kunnen de nieuwe leerlingen wennen aan het op school zijn. Als we zien dat een kind er aan toe is om door te stromen naar een basisgroep, wordt dat met ouders besproken.Unit 2 bestaat uit vier basisgroepen. In elke basisgroep zitten kinderen van groep 3 t/m 5 bij elkaar. Unit 3 bestaat uit een drietal basisgroepen met kinderen uit groep 6, 7 en 8.
Doordat kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in een basisgroep zitten, leren zij elkaar kennen en kunnen zij makkelijker van en met elkaar leren. Het werken in Units heeft de volgende voordelen:
- Het geeft mogelijkheden tot een flexibele groepsindeling. Hiermee kunnen wij tegemoet- komen aan specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen.
- Doordat kinderen van verschillende leeftijden en met verschillende talenten samen leren en werken, leren kinderen van elkaar.
- Leerkrachten werken binnen de Unit veel met elkaar samen en maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Dit komt het onderwijs en de kinderen ten goede.
Bovenstaande tijden geven de instructietijd aan. De verwerkingstijd is hierin niet meegerekend omdat de verwerkingstijd van de leerlingen onderling kan verschillen.
Deze school maakt onderdeel uit van de Unicoz Onderwijsgroep en tevens van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zoetermeer (www.passendonderwijszoetermeer.nl).
De basisondersteuning wordt door iedere school, binnen elke groep, door elke leerkracht gerealiseerd, indien nodig met hulp van derden. Basisondersteuning is ook een vorm van garantie naar ouders, ‘dit bieden al onze scholen minimaal, daar mag u op vertrouwen’. Daarnaast is er ook sprake van extra ondersteuning. Wij hebben een deel van onze extra ondersteuning bovenschools georganiseerd. Voor meer informatie hierover kunt u kijken op: https://www.unicoz.nl/unicoz10-14.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op dit moment is onze specialist meer- en hoogbegaafdheid bezig met een beleidsplan. Zo willen we een gestructureerd aanbod voor onze meer- en hoogbegaafde leerlingen reealiseren. De cultuurcoördinator is hier ook mee bezig voor de creatieve vakken, op die manier komen onze creatieve leerlingen (nog) beter tot hun recht.
Vanaf augustus 2015 werken school en opvang onder één dak samen als één organisatie. Voor- en vroegschoolse educatie is dan onderdeel van het lesprogramma, zowel bij de peutergroep van de kinderopvang als in Unit 1 op school.