IKC Stella Nova

Willem Alexanderplantsoen 2 2713 VM Zoetermeer

  • Schoolfoto van IKC Stella Nova
  • Schoolfoto van IKC Stella Nova
  • Schoolfoto van IKC Stella Nova
  • Schoolfoto van IKC Stella Nova
  • Schoolfoto van IKC Stella Nova

Het team

Toelichting van de school

Op IKC Stella Nova werkt een sociaal, zelfsturend en positief team. Door de manier waarop we ons onderwijs organiseren is het team constant met elkaar aan het samen werken en leren. Ze delen de verantwoordelijk over het totale lesaanbod in de Unit. 

https://www.ikcstellanova.nl/kinderen/basisschool/basisschool-team 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging wordt zoveel mogelijk opgevangen door eigen personeel. In uiterste gevallen moet een groep voor een dag thuis door ouders worden opgevangen omdat er geen vervanger beschikbaar is. Ouders worden hierover (indien mogelijk) ruim van te voren geïnformeerd. Wij volgen het onderstaande stappenplan. 

1.         Als eerste wordt er gekeken of we het intern kunnen oplossen, met de teamleden die op dat moment aan het werk zijn.
2.         Daarna wordt er gekeken of de ambulante collega's (Unitleiders, IB, directie) iets kunnen betekenen in de vervanging.
3.         Lukt het niet om het verlof te vervangen, dan voegen we groepen samen en worden de roosters aangepast.
4.         In uiterste gevallen wordt er gevraagd of ouders hun kinderen thuis op willen vangen. 


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Samen leven en samen werken

Kinderen leren en ontwikkelen zich door met elkaar samen te leven en samen te werken. ‘Samen leren leven’ is dan ook ons motto! Onze leerlingen leren omgaan met de talenten en beperkingen van zichzelf en van de ander. Ze ontwikkelen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, leren omgaan met vrijheid èn met de grenzen van vrijheid. Want er gelden in onze school duidelijke (omgangs-)regels.

Units en basisgroepen

Onze school bestaat uit drie Units: Unit 1; groep 1 en 2, Unit 2; groep 3 t/m 5 en Unit 3; groep 6 t/m 8.
Ieder kind zit in een eigen basisgroep met vaste leerkrachten. Dit biedt de kinderen veiligheid en houvast.

Unit 1 bestaat uit een tweetal basisgroepen, waarin kinderen van groep 1 en 2 bij elkaar zitten. Daarnaast is er in Unit 1 een instroomgroep, hier zitten alle kinderen die net 4 jaar zijn geworden. In deze groep kunnen de nieuwe leerlingen wennen aan het op school zijn. Als we zien dat een kind er aan toe is om door te stromen naar een basisgroep, wordt dat met ouders besproken.

Unit 2 bestaat uit vier basisgroepen. In elke basisgroep zitten kinderen van groep 3 t/m 5 bij elkaar. Unit 3 bestaat uit een drietal basisgroepen met kinderen uit groep 6, 7 en 8.

Doordat kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in een basisgroep zitten, leren zij elkaar kennen en kunnen zij makkelijker van en met elkaar leren. Het werken in Units heeft de volgende voordelen:  

  • Het geeft mogelijkheden tot een flexibele groepsindeling. Hiermee kunnen wij tegemoet- komen aan specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen.  
  • Doordat kinderen van verschillende leeftijden en met verschillende talenten samen leren en werken, leren kinderen van elkaar.  
  • Leerkrachten werken binnen de Unit veel met elkaar samen en maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Dit komt het onderwijs en de kinderen ten goede.   

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bovenstaande tijden geven de instructietijd aan. De verwerkingstijd is hierin niet meegerekend omdat de verwerkingstijd van de leerlingen onderling kan verschillen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Deze school maakt onderdeel uit van de Unicoz Onderwijsgroep en tevens van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zoetermeer (www.passendonderwijszoetermeer.nl). 

De basisondersteuning wordt door iedere school, binnen elke groep, door elke leerkracht gerealiseerd, indien nodig met hulp van derden. Basisondersteuning is ook een vorm van garantie naar ouders, ‘dit bieden al onze scholen minimaal, daar mag u op vertrouwen’. Daarnaast is er ook sprake van extra ondersteuning.  Wij hebben een deel van onze extra ondersteuning bovenschools georganiseerd. Voor meer informatie hierover kunt u kijken op: https://www.unicoz.nl/unicoz10-14. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op dit moment is onze specialist meer- en hoogbegaafdheid bezig met een beleidsplan. Zo willen we een gestructureerd aanbod voor onze meer- en hoogbegaafde leerlingen reealiseren. De cultuurcoördinator is hier ook mee bezig voor de creatieve vakken, op die manier komen onze creatieve leerlingen (nog) beter tot hun recht. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Vanaf augustus 2015 werken school en opvang onder één dak samen als één organisatie. Voor- en vroegschoolse educatie is dan onderdeel van het lesprogramma, zowel bij de peutergroep van de kinderopvang als in Unit 1 op school.

Terug naar boven