Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Na de afname van de toetsen in de geplande toetsweken, vindt een analyse van de behaalde resultaten plaats. Deze analyse wordt in eerste instantie uitgevoerd door de groepsleerkrachten. Vervolgens worden de individuele én de groepsresultaten besproken met de IB-er en in voorkomende gevallen directielid. Indien gewenst volgt een plan van aanpak op individueel en/of groepsniveau.
Wij maken op de Regenboog gebruik van de Boom-toetsen. Deze toetsen zijn minder talig en hierdoor hopen we een eerlijker beeld te krijgen van wat onze leerlingen beheersen en waar ze nog moeite mee hebben zonder dat de taal hen hierin belemmert.
De resultaten van de tussenresultaten noteren wij in ons opbrengstenkatern, als onderdeel van onze schoolrapportage.
Op De Regenboog zien wij het als onze opdracht om de capaciteiten van elk individueel kind ten volle te laten ontplooien. We willen eruit halen wat erin zit. We meten dit voortdurend met behulp van ons leerlingvolgsysteem. Verder zijn de observaties van de leerkrachten van groot belang. Daarnaast maken de kinderen in groep 5 en groep 7 een intelligentietoets.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op De Regenboog streven wij ernaar om een veilige school te zijn voor alle kinderen van groep 1 tot en met 8. Steeds zijn we bezig om de veiligheid van de kinderen te bespreken en als het nodig is te verbeteren. De verbeterpunten leggen we vast in onze jaarplannen en handelen zoals daarin omschreven. Het beleid is vastgelegd in diverse documenten, waarnaar wij verwijzen:
- Bovenschools het integraal veiligheidsbeleid en protocol schorsing en verwijdering, inclusief checklist.
- Op De Regenboog is het beleid en handelen vastgelegd in het activiteitenplan fysieke veiligheid, het pestprotocol (waarin onder andere de Kanjertraining genoemd wordt, die wij als methode in de hele school inzetten), het stroomdiagram incidenten en het document gedragsregels.
Wij hebben zorg voor actieve en gezonde kinderen, een veilige schoolomgeving, een fris klimaat in een opgeruimde school. Daarnaast hebben we op De Regenboog structureel speciale aandacht voor het onderwerp ‘sociale veiligheid’. Hiervoor doen wij onder andere de Kanjertraining. (De Kanjertraining is sinds 14 oktober 2013 erkend en opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut (NJI)). De Kanjerafspraken spelen een belangrijke rol op De Regenboog. Ze hangen zichtbaar in alle lokalen. In het begin van elk schooljaar brengen we ze expliciet onder de aandacht van de kinderen en ook gedurende het schooljaar besteden wij daar veel aandacht aan. Tevens hangen de Kanjerpetjes in elke groep en zijn er zichtbare Kanjerposters in de gangen.
Verder hebben wij een goed en bewezen effectief pestprotocol, als onderdeel van ons veiligheidsbeleid, dat we steeds aanpassen wanneer nodig en begeleiden wij kinderen die op het gebied van gedrag extra aandacht nodig hebben. Het pestprotocol staat op onze website en is op te vragen bij de directie van de school. Op De Regenboog hebben wij een gedragsteam, bestaande uit gedragsspecialisten. Dit team coördineert samen met onze Interne Begeleider én de betreffende leerkrachten de zorg op het gebied van gedrag. Dit alles draagt bij aan welbevinden, een gezondere leefstijl, betere schoolprestaties en minder schooluitval.
De school heeft een basisarrangement van de Inspectie van het Onderwijs gekregen. Dit houdt in dat de inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van de school.