Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Naast de klassikale organisatie zijn lesroosters zo op elkaar afgestemd, dat voor verschillende vakgebieden leerlingen gemakkelijker op verschillende plekken de instructies kunnen halen die passen bij hun behoefte.
Hierbij maken wij gebruik van digitale verwerking op chromebooks.
Vanuit VVE gelden, worden extra activiteiten onder en na schooltijd ingezet. Kinderen kunnen zich via de bredeschool website opgeven voor de verschillende lessen voor bepaalde perioden in het jaar.
Voor kinderen die liever praktisch met techniek werken is de klusklas. Kinderen die cognitief meer uitdaging nodig hebben, komen in aanmerking voor de plusklas. Voor kinderen die extra ondersteuning kunnen gebruiken op taalgebied, bieden we de schakelklas aan. Onderwijsarrangementen worden waar mogelijk vanuit onze formatie gecoördineerd en verzorgd.
We hebben wekelijks een fysiotherapeute binnen onze school voor onze leerlingen en voldoende onderwijsassistenten om de leerlingen in kleine groepjes te begeleiden. De onderwijsassistenten en leraarondersteuners zijn gekoppeld aan vaste groepen voor de ondersteuning. De ondersteuning vindt vooral in de eigen groepen plaats, waar mogelijk op de vides van de lokalen. Zo kunnen de kinderen die extra begeleiding nodig hebben zoveel mogelijk in de klas. Ook is er een dag in de week een logopediste aanwezig op school voor leerlingen die dit nodig hebben.
Voor de sociaal-emotionele vorming werken wij met de Kanjermethode en bieden we alle leerjaren elke week onder schooltijd judolessen aan.
IKC De Buytenkans is een gezonde school en werkt al jaren aan de gezondheid van haar leerlingen. We willen gezond eten en bewegen op school voor iedereen makkelijk maken, om zo bij te dragen aan een goede ontwikkeling van de kinderen. Samen met ouders zorgen we voor gezond eten en drinken tijdens de ochtendpauze en de lunch. De school schrijft zich altijd in voor het gratis EU schoolfruit en zuivelprogramma. Dit vullen we aan tot vijf dagen per week. Hierdoor kunnen we het hele schooljaar elke dag gratis fruit en zuivel aanbieden aan onze leerlingen. Daarnaast bieden we dagelijks een schoolontbijt, lunch en eens in de week verse soep aan aan onze leerlingen. Omdat wij het belang zien van een gezonde start van de dag, bieden wij iedere ochtend een gezond en kosteloos ontbijt aan aan onze leerlingen voor schooltijd. Trakteren doen we ook zo gezond mogelijk. Voor meer informatie over gezonde traktaties en gezonde tussendoortjes en de lunch verwijzen wij u naar ons voedingsbeleid op onze website. In 2022 heeft de school het certificaat “sport en bewegen” behaald. Dit certificaat gaat over het stimuleren van een actieve leefstijl op school. Denk daarbij aan het aanbieden van sport- en bewegingsactiviteiten op school, het in kaart brengen van het beweeggedrag van de leerlingen en aandacht geven aan leerlingen die niet of nauwelijks actief zijn op het gebied van bewegen en sport. Sporten en bewegen, maar ook andere aspecten van een gezonde leefstijl, zijn belangrijk voor het presteren op school en voor het (sociaal) welbevinden van jongeren. IKC De Buytenkans voldoet aan het beleid m.b.t. het aantal gymlessen van twee keer 45 minuten per week. Ook worden er judolessen aangeboden aan alle leerlingen als onderdeel van het lesprogramma. Daarnaast bieden wij o.a. ook in het naschoolse aanbod sportlessen aan. Tevens hebben wij jaarlijks een sportdag, worden er sportclinics aangeboden tijdens de gymles en worden er door de combinatiefunctionaris diverse sportactiviteiten gegeven in de wijk. Voor de onderbouw is er een active floor, waarin het bewegen en spelplezier het doel zijn. Meer informatie vindt u in ons beleidsplan sport en bewegen op de website. In schooljaar 2023-2024 zullen we het thema certificaat Welbevinden behalen.
Wij besteden binnen ons onderwijs veel tijd aan de Nederlandse taal en de vaardigheid van onze leerlingen daarin. Wij geloven dat taligheid bij kinderen het welbevinden vergroot en een basisvoorwaarde is voor succes. Ons taalonderwijs vindt uitdrukking in zaakvakken. In de schakelklas krijgen kinderen extra ondersteuing op woordenschatvergroting en begrijpend lezen. Op maandag, dinsdag en donderdag kunnen kinderen na schooltijd extra ondersteuning krijgen op het gebied van rekenen en/of begrijpend lezen.
Vensters PO: Schoolondersteuningsprofiel.
Deze school maakt onderdeel uit van de UnicozOnderwijsgroep en tevens van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zoetermeer (www.passendonderwijszoetermeer.nl). De basisondersteuning wordt door iedere school, binnen elke groep, door elke leerkracht gerealiseerd, indien nodig met hulp van derden.
Basisondersteuning is ook een vorm van garantie naar ouders, 'dit bieden al onze scholen minimaal, daar mag u op vertrouwen’. Daarnaast is er ook sprake van extra ondersteuning. Wij hebben een deel van onze extra ondersteuning bovenschools georganiseerd. Het gaat hierbij om een Hoogbegaafde Plusvoorziening, Schakelklas én de Taalplusklas. Bij ons op school bieden wij daarnaast de volgende ondersteuning aan:
* Taalondersteuning van VVE
* Invulling van de Onderwijs Ondersteuninngs Arrangementen (OOA's) door professionals (intern of extern).
* Remedial Teaching door vrijwilligers en onderwijsassistenten
* Plusklas
* Klusklas
* Schakelklas op schoolniveau
* Judolessen (30 minuten per week voor alle leerlingen onder schooltijd) om de weerbaarheid van onze leerlingen te vergroten
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school werkt met Leren Zichtbaar Maken. Dat betekent dat leerlingen weten wat ze aan het leren zijn. De leerlingen leren omdat ze weten waar ze naar toe willen en welke volgende stappen daar voor nodig zijn. Daarmee zijn ze eigenaar van hun leerproces.
Daarnaast werkt de school met het doordacht passend lesmodel. Belangrijke onderdelen zijn directe instructie, heldere en haalbare lesdoelen, interactieve werkvormen, controleren van begrip en het geven van feedback en complimenten.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.