Basisschool Wereldwijs

Kerkenbos 28 2716 PH Zoetermeer

  • Ruimte voor creativiteit
  • Ruimte om te leren door spel
  • Poten en oogsten in de schooltuinen.
  • Hoe word je WereldWijs?
  • Schoolfoto van Basisschool Wereldwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Ondanks dat deze groep 8 lange tijd geen onderwijs op school heeft gekregen tijdens de lockdowns, stromen bijna alle leerlingen door naar het niveau wat we als school hebben geadviseerd, bij 2 leerlingen is het niveau nog naar boven bijgesteld. De score van de eindtoets is lager dan we gewend zijn bij onze groepen 8. We hebben gemerkt dat leerlingen er last van hebben gehad dat ze de extra uitdaging op hun niveau gedeeltelijk hebben gemist tijdens het thuisonderwijs.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerlijnen jonge kind bevatten leerlijnen voor de vier belangrijkste ontwikkelingsgebieden voor jonge kinderen: Taal, Rekenen, Motoriek en Spel. De leerkrachten van groep 1/2 observeren kinderen dagelijks tijdens met name betekenisvolle speel-werkmomenten en maken daarvan aantekeningen in het leerlingvolgsysteem Parnassys, waarin de leerlijnen zijn opgenomen. 2 x per jaar worden op basis van deze observaties de ontwikkeling van elk kind geregistreerd. 

Naast de methodetoetsen nemen we in groep 3-8 halfjaarlijks het CITO volgsysteem 3.0 af voor de vakken:

Technisch lezen

Begrijpend lezen

Spelling

Rekenen

Deze toetsen worden geanalyseerd en gebruikt om het onderwijs af te stemmen op de groep. Ze worden gebruikt om leerlingen individueel te volgen en ondersteunen. Tijdens leerlingsgesprekken worden ze gebruikt om kinderen zicht te geven op eigen resultaten en mee te laten denken in eigen leerproces. De resultaten worden ook gebruikt op schoolniveau om de kwaliteit van het onderwijs te monitoren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We geven onze leerlingen een kansrijk advies voor de middelbare school. 

Hierbij kijken we niet alleen naar citogegevens en uitkomsten van methodetoetsen maar kijken we ook naar de leerling zelf. Hoe is de leerhouding ontwikkeld, welke eigenschappen heeft de leerling om zijn schoolloopbaan met goed gevolg te vervolgen. Het totaalplaatje bespreken we in het team en met leerling en ouders. Met de doorstroomtoets die de leerlingen in groep 8 maken, wordt de uiteindelijke vervolgopleiding vastgesteld.
In de afgelopen jaren is ons advies over het algemeen op het juiste niveau geweest, we merken dat we onze leerlingen goed kennen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Plezier om te leren is helpend bij de ontwikkeling van onze leerlingen. We vinden dit belangrijk en bereiken dit o.a. door in liefde met elkaar om te gaan en te zorgen voor vertrouwen in elkaar.
In onze omgang met elkaar laten we zien dat we kinderen van God zijn en van elkaar houden omdat Hij ook van ons houdt.
Met alle verschillen zijn we toch gelijkwaardig en zoeken we aansluiting bij ieders behoeften en talenten. We zijn geïnteresseerd in elkaar en betrokken bij elkaar. De mening van de ander, kind, ouder of teamlid, doet ertoe en bij verschil van mening zoeken we naar een oplossing waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden.  

De Kanjertraining leert kinderen respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan en elkaar te vertrouwen. Als u als ouder voor onze school kiest, dan kiest u voor een school waar kinderen, leer- krachten, directie en ouders het verlangen hebben en hun best doen om respectvol met elkaar om te gaan.  Ouders en kinderen willen graag een veilige school, waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. De Kanjertraining geeft ons hierbij handvatten voor sociale situaties.
De doelen van de Kanjertraining zijn terug te vinden in de tekst van het Kanjerdiploma:

Hier ben ik
Het is goed dat ik er ben
Ik ben te vertrouwen
Ik help
Ik speel niet de baas
Ik lach niet uit
Doet iemand expres naar, dan denk ik: Bekijk het maar!
Ik gedraag mij als een kanjer, want ik ben een kanjer 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Liefde
  • Vertrouwen
  • Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Februari 2020 kregen we bezoek van de onderwijsinspecteur wat resulteerde in een voldoende beoordeling van ons didactisch handelen.

In november 2018 is er een audit geweest met een interne directeur en IB'er (LEV-WN), een externe directeur en een onderwijsdeskundige. Ook dit bezoek gaf een voldoende beoordeling. In juni 2023 vindt opnieuw een audit plaats.

In het najaar 2022 heeft de Inspectie een onderzoek gedaan op bestuursniveau waarbij alles voldoende is beoordeeld.

Terug naar boven