Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
WereldWijs heeft combinatiegroepen. Leerlingen zijn het ene jaar de jongsten en het volgende jaar de oudsten in de groep. Hierdoor leren ze samenwerken, elkaar helpen en rekening houden met elkaar.
De groepen 6,7 en 8 vormen samen de bovenbouw. Zij starten en eindigen de dag in 2 stamgroepen met leerlingen uit deze groepen en werken daarnaast in leerjaar, op eigen niveau of bij groepsdoorbrekend.Voor bewegingsonderwijs is er een vakdocent. Daarnaast krijgen de leerlingen jaarlijks 4 weken Schooljudo.
Leerlingen die snel en makkelijk leren wordt geleerd om diepere denkvragen te stellen en zo zichzelf uit te blijven dagen. Zo blijft het leren voor hen interessant. Ook leerlingen die aanlopen tegen leermotivatie geven we extra aandacht.
Leerlingen die in beelden denken en leren krijgen onderwijs wat bij hen aansluit.
Voor de oudere leerlingen die meer praktisch onderwijs kunnen gebruiken zijn we gestart met een klusklas. Een keer in de week is een groepje leerlingen onder leiding van een juf praktisch aan de slag. Hierbij wordt berekend, overlegd, samengewerkt en geproduceerd.Voor kinderen die naast de lessen in de groep extra ondersteuning nodig hebben, is er onderwijsassistentie aanwezig in de groep of individueel.
Kleuters leren vaak in sprongen. Om aan te sluiten bij hun niveau en interesse werken we in groep 1 - 3 thematisch en ontwikkelingsgericht. De leerkracht richt met de leerlingen het thema in en geeft hen een weektaak die past bij hun niveau. Basisvakken als aanvankelijk lezen, rekenen en taal worden verweven in de thema's zodat er spelenderwijs wordt geleerd. Buitenspelen en spelen/werken binnen vult een groot deel van de dag.
Om een vloeiende overgang te realiseren van groep 2 naar 3 werken de kleuters 1/2 en groep 3 veel samen als onderbouw. Het leren blijft zo ook in groep 3 nog veelal spelenderwijs wat past bij de fase van ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 4-7 jaar.
Levensbeschouwing heeft een belangrijke rol in ons lesprogramma. We starten elke dag met gebed, we zingen veel en geven dagelijks bijbelonderwijs.
Elke schooldag hebben de leerlingen o.a les in de basisvakken: Lezen, Taal, Spelling en Rekenen/Wiskunde.
Daarnaast geven we vanaf de middenbouw wereldoriëntatie waar we de methode Da Vinci bij gebruiken. Hierbij wordt aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs en cultuur gecombineerd aangeboden in thema's. Groep 1 t/m 3 doet alle vakken thematisch. Voor cultuur maken we ook gebruik van de muziekmethode Eigenwijs en het cultuur aanbod van CKC in Zoetermeer.
Twee keer in de week krijgen de kinderen bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. De kinderen krijgen jaarlijks 4 weken schooljudo waarbij naast de sport judo ook aandacht is voor het respectvol omgaan met elkaar en elkaar kunnen vertrouwen.
Engels wordt gegeven vanaf groep 1.
Lessen in burgerschap, seksuele vorming en verkeer worden regelmatig gegeven.
Voor de sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken we de Kanjertraining.
De creatieve lessen worden verweven in de thema's of op een apart moment.
Als kleine school zijn we niet gericht op 1 speciale doelgroep. We hebben hart voor alle leerlingen en denken altijd in mogelijkheden.
Het onderwijs aan kinderen is maatwerk. Met de specialismen die in het team aanwezig zijn, kunnen we de leerlingen veel bieden. Samen met ouders en eventuele andere professionals brengen we de onderwijsbehoeften in kaart om te kijken of WereldWijs de beste plek is voor het kind.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is om in de komende jaren de volgende specialisten op te leiden:
Taalspecialist
Rekenspecialist
Gedragsspecialist
Specialist Jonge Kind
Om de ontwikkeling van het jonge kind goed te kunnen volgen maken we gebruik van de overdracht van het kinderdagverblijf of peuterspeelzaal waar het kind eventueel is geweest. Bij de start in groep 1 nemen we een talentenmonitor af om eventuele voorsprong goed te kunnen begeleiden. Daarnaast observeren we de leerlingen systematisch en bieden we hen onderwijs aan dat past bij hun naaste ontwikkeling. Zo wordt elke leerling op zijn of haar niveau uitgedaagd.
Leerlingen met een (taal) achterstand krijgen extra begeleiding door de leerkracht of een onderwijsassistent. Leerlingen die al verder zijn in hun ontwikkeling krijgen extra uitdaging aangeboden.