IKC De Baanbreker

Lijnbaan 319 2728 AG Zoetermeer

Schoolfoto van IKC De Baanbreker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Na de analyse van de meest recente eindtoets gegevens blijkt dat wij als school boven de door de onderwijsinspectie bepaalde signaleringswaarde scoren op de vakgebieden. Wel is uit de analyse duidelijk geworden dat wij als school onze ambities mogen stellen in het verbeteren van het onderwijsaanbod voor leerlingen die het beoogde streefniveau kunnen behalen. Komende schooljaren wordt hier aandacht aan geschonken.

Op het gebied van het verhogen van de resultaten op ons leesonderwijs is geïnvesteerd in een gereguleerd aanbod op technisch lezen door middel van een methode (Karakter). Sinds november 2021 is deze methode aangeschaft en wordt deze geïmplementeerd.

Sinds schooljaar 22-23 zien wij de technisch leesresultaten verbeteren. Langzaamaan zien wij ook de invloed van deze verbetering terug in onze begrijpend leesresultaten.

Voor rekenen zien wij de afgelopen 3 schooljaren een stijgende lijn in leerlingen die het beoogde streef resultaat (1S) behalen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

School hanteert diverse meetinstrumenten om de voortgang van de leerlingen te monitoren.

Te noemen:

Methode gebonden toetsen

Cito leerlingvolgsysteem, inclusief analyse

KIJK! bij de kleuters

SCOL groep 3 tot en met 8

Sociogram groep 3 tot en met 8

Op school wordt gewerkt met blokplanningen en groepsplannen. Deze worden voor een periode opgesteld en worden bijgesteld en geëvalueerd waar nodig. Op school zijn twee Intern Begeleiders aangesteld. 4 keer per schooljaar worden en groepsbesprekingen georganiseerd. Tijdens deze momenten wordt er gekeken naar de huidige aanpak, bijstellen daar waar nodig, maar ook preventieve interventies inzetten indien noodzakelijk. Op deze wijze ontstaat er een cyclische handelwijze waarin verbetering centraal staat.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroomtoets en de totstandkoming van het basisschooladvies

Tijdens de gehele basisschoolperiode bereiden we onze leerlingen voor op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs (VO). Aan het eind van de basisschool in groep 8 maken alle leerlingen de doorstroomtoets (voorheen de eindtoets) in de maand februari, de toets is wettelijk verplicht. De naam doorstroomtoets geeft aan wat er bedoeld wordt: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel van de doorstroom van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook in het voortgezet onderwijs blijven leerlingen zich ontwikkelen.  

Met ingang van schooljaar 23/24 ziet het proces rondom advisering – afname doorstroomtoets – aanmelding VO er in groep 8 als volgt uit:

1. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.

2. In de eerste of tweede volle week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets.

3. Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies van school.

4. Er is één aanmeldingsweek voor de middelbare school, namelijk tussen 25 maart en 31 maart.

Hoe wordt voortaan het schooladvies bepaald?

Eind groep 7 volgt een eerste voorlopig advies, dit voorlopig advies wordt bepaald aan de hand van de gehele ontwikkeling van de leerling. De leerkracht, de adviseur onderwijs en kwaliteit (OAK) en de directeur zijn betrokken bij het bepalen van het advies. In groep 8 volgt het tweede voorlopig advies in januari. In februari maken de leerlingen de Cito-doorstroomtoets en uiterlijk 24 maart krijgen de leerlingen het definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Voor leerlingen uit het po en het sbo die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet. Hier is het samenwerkingsverband Zoetermeer bij betrokken en wordt er al eerder gekeken naar een geschikte school.

Ook nadat onze leerlingen zijn ingestroomd in het VO monitoren wij of de adviezen die door ons zijn gegeven nog passend zijn bij het niveau wat leerlingen behalen. Jaarlijks evalueren wij dat en passen wij indien nodig criteria bij op basis waarvan wij adviezen verstrekken.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Baanbreker is er een veilige (leer)omgeving waarin kinderen zichzelf durven te zijn. In deze veilige omgeving leren de kinderen hun talenten te ontdekken en in te zetten. Deze veilige omgeving is een randvoorwaarde om aan een goede cognitieve basis prioriteit te kunnen geven. Op De Baanbreker gaan wij met respect met elkaar om. Wij laten iedereen in zijn waarde. Er is altijd ruimte voor hoor en wederhoor. Waardoor ook iedereen de verantwoordelijkheid kan nemen voor zijn of haar gedragingen. Voor deze aanpak investeren wij in een preventieve aanpak van de sociale veiligheid middels de Orka methode.

Doordat de school de laatste jaren behoorlijk is gegroeid heeft dit ook zijn effect gehad op de samenstelling en de groei van de diverse groepen. Wanneer wij nieuwe leerlingen verwelkomen in onze school en onze groep, besteden wij veel aandacht aan het groepsvormingsproces.

De Orka Methodiek geeft ons hiervoor verhelderende inzichten en aanpakken.

Jaarlijks wordt er op onze school ook een veiligheidsenquête onder leerlingen afgenomen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sociaal veilig
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven