Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op IKC De Baanbreker staat het welzijn van ons team, onze leerlingen en de ouders centraal. We geloven dat een veilige en positieve omgeving de basis vormt voor succesvol leren en groeien. Daarom investeren we op verschillende manieren in het welbevinden van iedereen binnen onze schoolgemeenschap.
Bij ons vormen investeringen in welzijn en executieve functies de pijlers voor het succes van onze leerlingen, nu en in de toekomst. Een gevoel van emotioneel en fysiek welzijn zorgt voor betrokkenheid en motivatie, wat leidt tot betere prestaties en sociale vaardigheden. Door leerlingen vaardigheden als planning en zelfbeheersing aan te leren, bereiden we hen voor op het oplossen van problemen en verbeteren we hun algehele levenskwaliteit.
Coöperatief leren speelt ook een belangrijke rol bij ons. Het versterkt niet alleen de sociale vaardigheden, maar vergroot ook de betrokkenheid en het plezier in leren. Door samen te werken, leren leerlingen van elkaar, ontwikkelen ze kritisch denken en bereiden ze zich voor op toekomstige samenwerkingen.
Daarnaast maken we gebruik van bewegend leren, een aanpak die fysieke activiteit combineert met actief leren. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid en concentratie van leerlingen, maar bevordert ook hun begrip en welzijn, waardoor een positieve leeromgeving ontstaat.
Tot slot stimuleren we een leerrijke omgeving die de nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang van onze leerlingen aanwakkert. Met diverse leermaterialen, activiteiten en interacties dagen we onze leerlingen uit om te groeien en hun volledige potentieel te ontdekken, waardoor leren een plezierige en natuurlijke ervaring wordt.
We heten u van harte welkom bij IKC De Baanbreker, waar we samen bouwen aan een veilige, stimulerende en gelukkige leeromgeving voor uw kind!
Kring
We starten 's morgens met elkaar in de kring. Iedere dag mogen er twee andere kinderen naast de juf zitten. Zij zijn “de helpende handjes”. We beginnen met een liedje en kijken of iedereen er is. We bespreken welke dag het is en wat er vandaag op het programma staat. Als er bijzonderheden zijn, is er ruimte om dit aan de klas te vertellen. Afhankelijk van het rooster wordt er een taalactiviteit, een rekenactiviteit of een muziek- of dramales gegeven. We werken met onderdelen van de methode ‘De Kleuteruniversiteit’ en vullen dit aan met onze eigen activiteiten. Dit om goed aan te sluiten bij de belevingswereld van onze leerlingen.
Spelen en werken
Na de kring gaan de kinderen spelen en werken. De leerlingen hebben keuzevrijheid in het kiezen van spelmateriaal en themahoeken. Hiervoor gebruiken we een keuzebord waarvoor ieder kind een naamkaartje heeft. Ook zijn er gerichte opdrachten die veelal aansluiten op het thema of een vervolg zijn op de instructie. Creatieve activiteiten, werken met ontwikkelingsmaterialen en het maken van werkbladen spelen hierin een grote rol. Op school stimuleren we de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de kinderen.
Eten en drinken
Rond tien uur eten en drinken de kinderen samen iets in de klas. Tijdens het eten en drinken wordt er meestal een verhaaltje of prentenboek voorgelezen.
Buiten spelen
Dagelijks spelen de kinderen buiten als het weer dit toelaat. Bewegen op een natuurlijke manier bevordert de motoriek en het leert kinderen op jonge leeftijd hoe met elkaar om te gaan. ‘Gewoon’ buitenspelen maakt kinderen sociaal sterker.
's Middag
Ook de middag starten we met een kringactiviteit. Vervolgens wordt er (binnen of buiten) gespeeld, gewerkt of gegymd. Aan het eind van de dag zingen we nog een liedje en gaan we in een rij naar buiten.
We investeren in het stevig neerzetten van ons onderwijs op de kernvakken. Daarom gaat hier relatief meer onderwijstijd naar toe.
Door de kernvakken op een hoger niveau te tillen dragen we bij aan de ambities die wij stellen in ons schoolplan en onze jaardoelen voor de kernvakken voor het komende schooljaar. Door leerlingen een goede veilige stevige basis mee te geven, zullen zij in staat zijn zich te ontwikkelen op het niveau dat bij hen past
De meeste leerlingen doorlopen zonder veel moeite de basisschooltijd. Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is. Scholen (schoolbesturen) voor regulier onderwijs, speciaal basis onderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) werken in een bepaald gebied samen om te zorgen voor passend onderwijs. Dat heet een samenwerkingsverband (SWV). Een samenwerkingsverband zorgt ervoor dat ieder kind dat dit nodig heeft, extra hulp krijgt of naar een speciale school kan gaan. Onder de naam “SWV Zoetermeer” werken het samenwerkingsverband PO en het samenwerkingsverband VO in Zoetermeer samen met scholen, besturen en ketenpartners aan passend onderwijs.
Passend onderwijs op school
Als het gaat om passend onderwijs is het belangrijkste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen: de school. Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind hulp krijgt op school, of hulp krijgt op een passende andere plek. Dat is geregeld met de zorgplicht passend onderwijs. Samen met de leerkracht bespreekt u wat uw kind nodig heeft om op school goed te kunnen leren en ontwikkelen. Op de school kan extra ondersteuning gegeven worden, bijv. door een gespecialiseerde leerkracht. De intern begeleider en de schooldirecteur ondersteunen de leerkracht, ouders en leerling bij het vinden van de juiste ondersteuning. Hebben ouders en/of de school daarna nog vragen, dan kan het samenwerkingsverband erbij gevraagd worden.
Passend onderwijs en het samenwerkingsverband
Vanuit het samenwerkingsverband zijn er Begeleider Passend Onderwijs (BPO) en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO) die mee kunnen denken met school, ouders en hulpverlening om te kijken welke mogelijkheden er voor een leerling zijn binnen de huidige school of op een andere school. Dit kan op aanvraag van school, maar ook van ouders gebeuren.
Ouder- en jeugdsteunpunt
Het samenwerkingsverband werkt aan de oprichting van een ouder- en jeugdsteunpunt. Bij dit steunpunt vinden ouders en (oudere) leerlingen informatie over de ontwikkelingen en steun bij evt. knelpunten van Passend Onderwijs. SWV’s krijgen drie jaar de tijd om hun steunpunt vorm te geven. Met de eerste pijler ‘informeren’ zijn we al gestart via onze website. U vindt de informatie hierover op:
Ouders en Jeugd - SWV ZoetermeerContact met het samenwerkingsverband
U kunt contact opnemen met het SWV via het algemene mailadres: [email protected].
U kunt ook direct contact opnemen met de CPO’er die betrokken is bij de school van uw kind.
Voor onze school is dat Mirjam Plug
E-mail: [email protected]
Telefoonnummer: 06-29224957Wilt u meer weten over hoe passend onderwijs werkt en wie wat doet, kijkt u dan op de site van het samenwerkingsverband: www.swvzoetermeer.nl.
Op de website van onze school vindt u ons schoolondersteuningsprofiel. Hierin leest u welke expertise de school tot zijn beschikking heeft om leerlingen te ondersteunen en begeleiden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op De Baanbreker zetten we ons in om elke leerling de begeleiding en ondersteuning te bieden die hij of zij nodig heeft. Of uw kind nu behoefte heeft aan extra uitleg, meer uitdaging zoekt, of deel uitmaakt van de gemiddelde groep, wij zorgen ervoor dat iedereen zich gezien en geholpen voelt. Met een heldere ondersteuningsstructuur begeleiden we onze leerlingen zo optimaal mogelijk.
Onze Adviseurs Onderwijs en Kwaliteit spelen een belangrijke rol bij de begeleiding van leerlingen die niet volledig profiteren van het reguliere onderwijsaanbod. Zij ondersteunen onder andere leerlingen die op een eigen leerlijn werken en een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) hebben. Als we merken dat de school niet over voldoende expertise beschikt, kijken we naar de aanvullende expertise die nodig is. Dit kan betekenen dat we een Remedial Teacher inschakelen.
Daarnaast beschikt onze school over een specialist op het gebied van traumasensitief lesgeven.
Om dit alles te realiseren, investeren we als team continu in het vergroten van de didactische vaardigheden van ons onderwijzend personeel. Hierdoor zijn we beter in staat om de behoeften van leerlingen te signaleren en kunnen we een onderwijsaanbod bieden dat verder gaat dan de basis.
In het schooljaar 2024-2025 onderzoeken we op welke manier we extra ondersteuning kunnen bieden aan leerlingen die het Nederlands nog niet beheersen. Voor leerlingen die juist meer uitdaging aankunnen, bieden we de leerlijn Level. Deze leerlijn biedt specifieke onderwijsondersteuning, zowel in als buiten de klas, en wordt verzorgd door externe experts of de leerkracht zelf.
Op het gebied van burgerschap zien we onze school als een oefenplaats voor het leven. We betrekken onze leerlingen bij belangrijke projecten in hun omgeving en geven hen een stem in beslissingen op school. Gelijkheid en respect voor iedereen staan daarbij centraal. Om de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen te waarborgen, bieden we begeleiding aan groepen en individuen via onze veiligheidscoördinator, tevens gedragsspecialist. Ook is er de mogelijkheid om begeleid te worden door een School Maatschappelijk Werkster (SMW), zowel curatief als preventief. Daarnaast nemen we deel aan een pilot binnen de gemeente Zoetermeer om jeugdhulp laagdrempelig beschikbaar te maken.
Wij kijken ernaar uit om uw kind te verwelkomen op onze school, waar we samen werken aan een stevige basis voor hun toekomst!
In één van onze onderbouwlokalen is peuterspeelzaal De Toverkoffer gehuisvest. Vanuit de intentie een ononderbroken leerlijn te creëren, werken de leerkrachten van de onderbouwgroepen nauw samen met de leid(st)ers van De Toverkoffer. Bij de start van het schooljaar worden verschillende thema’s gepland. Deze thema’s liggen dicht bij de belevingswereld van peuters en kleuters. Ze bieden uitdaging en mogelijkheden tot ontwikkeling. Daarnaast wordt er bij de verschillende thema’s gezocht naar verdiepende spelactiviteiten. Dit om met sociale activiteiten een brede ontwikkeling te stimuleren, zodat kinderen leren om samen te spelen, samen te werken en van elkaar te leren.Naast spelactiviteiten is er in de onderbouw ook aandacht voor de basisontwikkeling van de kinderen, deze wordt gestimuleerd door het aanbieden van taal- en rekenactiviteiten. Dit doen we bijvoorbeeld door: voor te lezen, verhalen te vertellen, gesprekjes te voeren of spelenderwijs rekenactiviteiten op te lossen. Wilt u meer informatie over peuterspeelzaal De Toverkoffer, kijk op De Toverkoffer