Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Voor verkeer maken wij gebruik de praktische verkeerslessen van school op seef.
In juli 2021 hebben wij dan ook het predicaat "Verkeersveilige school" behaald.
Schooljaar 2021-2022 zijn gestart met een nieuwe methode voor rekenen: WIG 5. In de groepen 6 tot en met 8 zetten wij deze methode digitaal in en werken de leerlingen op een eigen device.
Vanaf november 2021 zijn wij gestart met een nieuwe methode Technisch Lezen: Karakter.
In schooljaar 2022-2023 wordt ingezet op het afronden van de implementatie de nieuwe methodes.
Schooljaar 2023-2024 staat in het teken van het borgen deze onderwijsmethodes in relatie tot de afstemmen in ons onderwijsaanbod passend bij de onderwijsbehoefte van de leerlingen.
Kring
We starten 's morgens met elkaar in de kring. Iedere dag mogen er twee andere kinderen naast de juf zitten. Zij zijn “de helpende handjes”. We beginnen met een liedje en kijken of iedereen er is. We bespreken welke dag het is en wat er vandaag op het programma staat. Als er bijzonderheden zijn, is er ruimte om dit aan de klas te vertellen. Afhankelijk van het rooster wordt er een taalactiviteit, een rekenactiviteit of een muziek- of dramales gegeven. We werken met onderdelen van de methode ‘De Kleuteruniversiteit’ en vullen dit aan met onze eigen activiteiten. Dit om goed aan te sluiten bij de belevingswereld van onze leerlingen.
Spelen en werken
Na de kring gaan de kinderen spelen en werken. De leerlingen hebben keuzevrijheid in het kiezen van spelmateriaal en themahoeken. Hiervoor gebruiken we een keuzebord waarvoor ieder kind een naamkaartje heeft. Ook zijn er gerichte opdrachten die veelal aansluiten op het thema of een vervolg zijn op de instructie. Creatieve activiteiten, werken met ontwikkelingsmaterialen en het maken van werkbladen spelen hierin een grote rol. Op school stimuleren we de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de kinderen.
Eten en drinken
Rond tien uur eten en drinken de kinderen samen iets in de klas. Tijdens het eten en drinken wordt er meestal een verhaaltje of prentenboek voorgelezen.
Buiten spelen
Dagelijks spelen de kinderen buiten als het weer dit toelaat. Bewegen op een natuurlijke manier bevordert de motoriek en het leert kinderen op jonge leeftijd hoe met elkaar om te gaan. ‘Gewoon’ buitenspelen maakt kinderen sociaal sterker.
's Middag
Ook de middag starten we met een kringactiviteit. Vervolgens wordt er (binnen of buiten) gespeeld, gewerkt of gegymd. Aan het eind van de dag zingen we nog een liedje en gaan we in een rij naar buiten.
We investeren in het stevig neerzetten van ons onderwijs op de kernvakken. Daarom gaat hier relatief meer onderwijstijd naar toe.
Door de kernvakken op een hoger niveau te tillen dragen we bij aan de ambities die wij stellen in ons schoolplan en onze jaardoelen voor de kernvakken voor het komende schooljaar. Door leerlingen een goede veilige stevige basis mee te geven, zullen zij in staat zijn zich te ontwikkelen op het niveau dat bij hen past
Tot de basisondersteuning, die onze school alle leerlingen biedt, behoren minimaal de volgende interventies:
* preventie en vroegtijdige herkenning van leer-, opgroei en opvoedproblemen
* de zorg voor een veilig schoolklimaat
* een aanbod voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie
* een aanbod voor meer of minderbegaafde leerlingen
* een aanbod gericht op sociale veiligheid
* een aanbod gericht op het voorkomen van gedragsproblemen
* het toepassen van een protocol voor medische handelingen
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school heeft als uitgangspunt alle leerlingen de begeleiding en ondersteuning nodig hebben goed te begeleiden. Dat kan gaan over leerlingen die extra uitleg nodig hebben, leerlingen die uitdaging nodig hebben, maar ook om de gemiddelde groep.
Ons onderwijs is erop ingericht grotendeels de leerlingen door de eigen leerkracht te laten begeleiden. Wanneer de ondersteuningsbehoefte van de leerling niet passend is bij datgene wat in de klas kan worden geboden, worden RT (remedial teachers) ingezet op diverse gebieden.
Onze ambitie is dat alle leerlingen de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben.
In één van onze onderbouwlokalen is peuterspeelzaal De Toverkoffer gehuisvest. Vanuit de intentie een ononderbroken leerlijn te creëren, werken de leerkrachten van de onderbouwgroepen nauw samen met de leid(st)ers van De Toverkoffer. Bij de start van het schooljaar worden verschillende thema’s gepland. Deze thema’s liggen dicht bij de belevingswereld van peuters en kleuters. Ze bieden uitdaging en mogelijkheden tot ontwikkeling. Daarnaast wordt er bij de verschillende thema’s gezocht naar verdiepende spelactiviteiten. Dit om met sociale activiteiten een brede ontwikkeling te stimuleren, zodat kinderen leren om samen te spelen, samen te werken en van elkaar te leren.Naast spelactiviteiten is er in de onderbouw ook aandacht voor de basisontwikkeling van de kinderen, deze wordt gestimuleerd door het aanbieden van taal- en rekenactiviteiten. Dit doen we bijvoorbeeld door: voor te lezen, verhalen te vertellen, gesprekjes te voeren of spelenderwijs rekenactiviteiten op te lossen. Wilt u meer informatie over peuterspeelzaal De Toverkoffer, kijk op De Toverkoffer