IKC Het Zwanenbos

Kerkenbos 24 - 26 2716 PH Zoetermeer

Schoolfoto van IKC Het Zwanenbos

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Bij de beoordeling van de resultaten van de Eindtoets worden op het Zwanenbos ook de kinderen uit het SBO meegeteld. Dit geeft een vertekend beeld. Het Zwanenbos is de enige school in Nederland waarbij zowel kinderen uit het reguliere onderwijs als kinderen het het SBO onder één brin-nummer vallen. 

Let op: per ingang van schooljaar 2023/2024 maken wij gebruik van de Cito doorstroomtoets (voorheen de Centrale eindtoets). Meer informatie over dit onderwerp kunt u vinden onder 'schooladvies en voortgezet onderwijs'

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 gebruiken wij het observatiesysteem Kleuter In Beeld om de ontwikkeling van onze leerlingen te monitoren.

Jaarlijks nemen we de toetsen uit het CITO LOVS af (in de groepen 3 t/m 8).

We gebruiken Kindbegrip van ParnasSys om de sociaal-emotionele ontwikkeling in de groepen 3 tm 8 te volgen. 

We nemen de Adit af in groep 6 en 8, en de NSCCT wordt afgenomen in groep 5. Dit zijn toetsen die iets vertellen over de capaciteiten van een leerling. Wij gebruiken de resultaten om de juiste hoge verwachtingen van kinderen te hebben bij het inrichten van ons onderwijs. 

Deze toetsen worden geanalyseerd en zijn uitgangspunt voor het opstellen/bijstellen van plannen van aanpak. Dit gebeurt op zowel groeps- als individueel niveau. Ook op schoolniveau worden de resultaten geanalyseerd.

De resultaten en de daaruit voortvloeiende plannen van aanpak worden door de intern-begeleiders met de groepsleerkrachten besproken. De schoolbrede analyse wordt door directie en IB gemaakt en besproken binnen het team en met het College van Bestuur.

Met betrekking tot zowel de tussenresultaten als de eindresultaten leggen wij verantwoording af aan zowel het bestuur als de onderwijsinspectie.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de gehele basisschoolperiode bereiden we onze leerlingen voor op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs (VO).
Aan het eind van de basisschool in groep 8 maken alle leerlingen de doorstroomtoets (voorheen de eindtoets) in de maand februari, de toets is wettelijk verplicht.
De naam doorstroomtoets geeft aan wat er bedoeld wordt: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel van de doorstroom van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook in het voortgezet onderwijs blijven leerlingen zich ontwikkelen.
Met ingang van schooljaar 23/24 ziet het proces rondom advisering – afname doorstroomtoets – aanmelding VO er in groep 8 als volgt uit:

1. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
2. In de eerste of tweede volle week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets.
3. Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies van school.
4. Er is voortaan één aanmeldingsweek voor de middelbare school, namelijk tussen 25 maart en 31 maart.

Hoe wordt het schooladvies bepaald? 
Eind groep 7 volgt een eerste voorlopig advies, dit voorlopig advies wordt bepaald aan de hand van de gehele ontwikkeling van de leerling. De leerkracht, de adviseur onderwijs en kwaliteit (OAK) en de directeur zijn betrokken bij het bepalen van het advies.
In groep 8 volgt het tweede voorlopig advies in januari. In februari maken de leerlingen de doorstroomtoets van leerling in beeld en uiterlijk 24 maart krijgen de leerlingen het definitieve schooladvies.
Tussen 25 en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Voor leerlingen uit het po en het sbo die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet. Hier is het samenwerkingsverband Zoetermeer bij betrokken en wordt er al eerder gekeken naar een geschikte school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het Zwanenbos wil een democratische leergemeenschap zijn waarin kinderen, leerkrachten en ouders samenwerken aan de ontwikkeling van kinderen. Het Zwanenbos gaat in schooljaar 2023-2024 het tweede implementatiejaar in m.b.t. de methode Vreedzaam. De school neemt hierin de bestuurlijke herstelopdracht m.b.t. Burgerschap mee. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Zelfstandigheid
  • Respect en motivatie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven