IKC Het Zwanenbos

Kerkenbos 24 - 26 2716 PH Zoetermeer

Schoolfoto van IKC Het Zwanenbos

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In eerste instantie wordt verlof intern opgevangen, dit betekent dat een groep verdeeld wordt of dat de groep wordt opgevangen door een ander personeelslid. Wanneer dit niet tot de mogelijkheden behoort dan zal de groep naar huis worden gestuurd en gaan de leerlingen, wanneer het verlof langer duurt dan 1 dag, over op afstandsonderwijs.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Als uitgangspunt voor de reguliere basisschoolleerling hanteren wij als manier van groeperen de leerstofklassen. Incidenteel formeren wij combinatiegroepen als gevolg van leerlingenaantallen. 

De leerlingen van het speciaal basisonderwijs worden ingedeeld in vier groepen. Ieder jaar hebben we een groep jongsten (4 - 6 jaar) en een groep oudsten (11 - 12 jaar). De middengroepen worden ingedeeld naar onderwijsbehoeften in relatie tot hun sociaal emotionele ontwikkeling.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Met onze schooltijden voldoen we aan de wettelijke norm. Levensbeschouwelijke vorming wordt aangeboden als ouders hun kind hiervoor aanmelden. 

Omdat wij een school zijn voor zowel regulier als speciaal basisonderwijs wordt er zeer specifiek gekeken naar de onderwijsbehoeften van onze leerlingen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Tot de basisondersteuning, die onze school alle leerlingen biedt, behoren minimaal de volgende interventies: preventie en vroegtijdige herkenning van leer-, opgroei en opvoedproblemen de zorg voor een veilig schoolklimaat een aanbod voor leerlingen met dyslexie die baat hebben bij de methode Toch Nog Leren Lezen en/of het gebruik van Kurzweil in de bovenbouw een aanbod voor meer- of minderbegaafde leerlingen een aanbod gericht op sociale veiligheid een aanpak gericht op het voorkomen van pestgedrag het toepassen van een protocol voor medische handelingen.

Onze school beschikt over de volgende extra faciliteiten: 

voor- en vroegschoolse educatie (VVE) 

Een SpeelTaalhuis voor peuters van 2 tot 4 jaar

Extra aandacht voor taal/woordenschat in de onderbouw

Een ouderkamer 

SBO en BAO onder een dak met een goede samenwerking tussen beide onderwijstype

Ondersteuning van een fysiotherapeute 

Begeleiding van een orthopedagoog en remedial teacher  

Praktijkgerichte opdrachten voor de leerlingen.    

Observatie Kleuter groep (OKé-groep)
Binnen de SBO-afdeling op het Zwanenbos hebben wij een Oké groep.
Zowel SO- als SBO-scholen hebben de gezamenlijke behoefte om tijdens de kleuterperiode te bekijken wat de best passende onderwijsplek is voor de leerling. Hierbij wordt elkaars expertise gebruikt om tot een passend advies te komen. De gedachte is dat het voor ouders minder als een verrassing komt wanneer er toch een ander type onderwijs beter passend blijkt te zijn voor de leerling dan waar hij in de Oké- groep is gestart. Daarnaast zullen leerlingen makkelijker overgeplaatst kunnen worden, omdat er een samenwerking is met diverse typen onderwijs leerlingen. Het is echter wel van belang dat er eenduidige communicatie hierover is binnen het samenwerkingsverband, de scholen, ouders en mogelijke externe betrokken.
Aangezien een toelaatbaarheidsverklaring speciaal voor de Oké-groep niet af te geven is, zal er in eerste instantie een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) SO of SBO afgegeven worden. In de communicatie is het van belang dat het voor alle partijen duidelijk is dat die TLV tijdelijk is. Er is tussen de samenwerkende scholen dan ook een plek gereserveerd voor de leerling een schoolwissel nodig heeft. 


Doelgroep
Leerlingen in de kleuterleeftijd (4-7 jaar) die meer ondersteuning nodig hebben om tot ontwikkeling te komen dan een reguliere kleutergroep kan bieden. Voor deze leerlingen wordt een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) afgegeven voor het betreffende type onderwijs (speciaal basisonderwijs – SBO, of speciaal onderwijs – SO). Het komt echter regelmatig voor dat een leerling zich anders ontwikkelt dan is ingeschat bij het afgeven van de TLV. Jonge kinderen ontwikkelen zich niet gelijkmatig. Ook de eisen die gesteld worden aan een leerling kunnen maken dat een leerling zich in een schoolsetting uiteindelijk anders gedraagt dan in de kinderopvang waardoor er sprake is van andere ondersteuningsbehoeften. Dit betekent dat deze leerlingen moeten wisselen van type onderwijs, en daarmee ook moeten wisselen van school. Voor ouders kan dit een tegenvaller zijn en kunnen er discussies ontstaan tussen ouders en school in de zoektocht naar een passende vervolgsetting.
De insteek is dat het geplaatst kunnen worden in een Oké-groep als een kans wordt gezien.

Doel
Onderzoeken welk type onderwijs het best passend is bij de onderwijsbehoeften van de leerling. 

Werkwijze
De OKé-groep bestaat uit maximaal 15 leerlingen bij Het Zwanenbos in de leeftijd van 4 tot 7 jaar. De leerlingen zitten maximaal 2 jaar in de OKé-groep. In deze periode worden de leerlingen geobserveerd en gevolgd door de leerkracht en onderwijsassistent/leerkrachtondersteuner. De gedragswetenschapper en intern begeleider en/of onderwijskundig begeleider zijn ook betrokken bij deze leerlingen.  
Voordat de leerling start in de groep vindt er een gesprek plaats met ouders/verzorgers waarin het doel en de werkwijze van de groep wordt uitgelegd. Voor iedere leerling wordt er binnen 6 weken een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. Dit OPP wordt vervolgens besproken met ouders. Het OPP wordt twee keer per jaar geëvalueerd en besproken met ouders.
Bij uitstroom uit de OKé-groep zijn er van iedere leerling recente intelligentiegegevens bekend.
Indien er twijfels zijn over wat de best passende onderwijssetting is voor een leerling dan zal Het Zwanenbos de begeleider passend onderwijs van Het Samenwerkingsverband inschakelen.  

Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer    

De meeste leerlingen doorlopen zonder veel moeite de basisschooltijd. Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is.    Scholen (schoolbesturen) voor regulier onderwijs, speciaal basis onderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) werken in een bepaald gebied samen om te zorgen voor passend onderwijs. Dat heet een samenwerkingsverband (SWV).
Een samenwerkingsverband zorgt ervoor dat ieder kind dat dit nodig heeft, extra hulp krijgt of naar een speciale school kan gaan.  
Onder de naam “SWV Zoetermeer” werken het samenwerkingsverband PO en het samenwerkingsverband VO in Zoetermeer samen met scholen, besturen en ketenpartners aan passend onderwijs.  

Passend onderwijs op school 
Als het gaat om passend onderwijs is het belangrijkste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen: de school. Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind hulp krijgt op school, of hulp krijgt op een passende andere plek. Dat is geregeld met de zorgplicht passend onderwijs. Samen met de leerkracht bespreekt u wat uw kind nodig heeft om op school goed te kunnen leren en ontwikkelen. Op de school kan extra ondersteuning gegeven worden, bijv. door een gespecialiseerde leerkracht. De intern begeleider en de schooldirecteur ondersteunen de leerkracht, ouders en leerling bij het vinden van de juiste ondersteuning. Hebben ouders en/of de school daarna nog vragen, dan kan het samenwerkingsverband erbij gevraagd worden.   

Passend onderwijs en het samenwerkingsverband 
Vanuit het samenwerkingsverband zijn er Begeleiders Passend Onderwijs (BPO) en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO) die mee kunnen denken met school, ouders en hulpverlening om te kijken welke mogelijkheden er voor een leerling zijn binnen de huidige school of op een andere school. Dit kan op aanvraag van school, maar ook van ouders gebeuren.  

Ouder- en jeugdsteunpunt 
Het samenwerkingsverband werkt aan de oprichting van een ouder- en jeugdsteunpunt. Bij dit steunpunt vinden ouders en (oudere) leerlingen informatie over de ontwikkelingen en steun bij evt. knelpunten van Passend Onderwijs. SWV’s krijgen drie jaar de tijd om hun steunpunt vorm te geven. Met de eerste pijler ‘informeren’ zijn we al gestart via onze website.?

U vindt de informatie hierover op: Ouders en Jeugd - SWV Zoetermeer 

Contact met het samenwerkingsverband 
U kunt contact opnemen met het SWV via het algemene mailadres: infopo@swvzoetermeer.nl.  
U kunt ook direct contact opnemen met de CPO’er die betrokken is bij de school van uw kind.  
Voor onze school is dat Luzanne Boersma 
E-mail: lboersma@swvzoetermeer.nl 
Telefoonnummer: 06-82583075   

Wilt u meer weten over hoe passend onderwijs werkt en wie wat doet, kijkt u dan op de site van het samenwerkingsverband: www.swvzoetermeer.nl.

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het Zwanenbos richt zich het komende jaar extra op de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap, en versterking van het taal-, lees- en rekenonderwijs. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven