Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Vanaf schooljaar 2015 - 2016 verantwoorden wij ons met de IEP Eindtoets basisonderwijs van het bureau ICE. De resultaten vindt u hieronder.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Tijdens de schoolloopbaan van uw kind monitoren wij tussentijds de ontwikkelresultaten. Wij doen dit door gebruik te maken van methode gebonden toetsen en observatie-instrumenten (zoals Kijk en kindgesprekken). Daarnaast worden de tussenresultaten van het kind gemonitord met het Cito-leerlingvolgsysteem. Alle tussenresultaten vormen een beeld van de ontwikkeling van uw kind. Deze gebruiken wij om uw kind verder te helpen in zijn/haar ontwikkeling en ter evaluatie cq. aanpassing van het onderwijsleerproces.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De kinderen krijgen bij ons de ruimte om te groeien, om te zijn wie ze zijn en de ruimte om (binnen de vastgestelde kaders) te kiezen en te leren wat zij willen en nodig hebben. Wij hebben vertrouwen in de positieve bedoelingen van elk kind. Hierdoor hebben de kinderen de ruimte om actief, zelfstandig en in samenwerking met anderen kennis te verwerven door het vinden van oplossingen. Wij kijken niet alleen naar wat de kinderen hebben geleerd, maar ook naar de manier waarop. Bij de Hofvijver is ieder kind mede-eigenaar van zijn of haar leer- en ontwikkelingsproces. Wij vinden dat een kind van nature uit is op sociale verbinding, kennis en vaardigheden. Daarom bieden wij drie basisbehoeften:
• Relatie: Ik hoor erbij!
• Competentie: Ik kan het!
• Autonomie of onafhankelijkheid: Ik kan het zelf!
De school heeft een basisarrangement van de Inspectie van het Onderwijs gekregen. Dit houdt in dat de inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van de school.