IKC Noordeinde

Bijvoetplan 43-45 2728 DC Zoetermeer

  • Schoolfoto van IKC Noordeinde
  • Schoolfoto van IKC Noordeinde
  • Schoolfoto van IKC Noordeinde
  • Schoolfoto van IKC Noordeinde

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Unicoz onderwijsgroep verantwoordt de eindopbrengsten van het onderwijs naar de onderwijsinspectie met de IEP- eindtoets.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Hoe volgen we de ontwikkeling van de kinderen op IKC Noordeinde?

Het kijken, begrijpen en beschrijven van het welbevinden, de betrokkenheid en de ontwikkeling van kinderen zijn belangrijke stappen om in beeld te krijgen hoe een kind zich voelt en wat een kind nodig heeft om zich verder te ontwikkelen. Door een kind met regelmaat te observeren, zie je de eigen ontwikkeling van een kind en of een kind voldoende en passende uitdagingen heeft. In de kinderopvang werken we met groepsbeeldverslagen waarbij we ook informatie krijgen over het functioneren binnen een groep.

Wij observeren de kinderen als individu, van 0-1,5 jaar via ons eigen observatiesysteem, vanaf 1,5-4 jaar via KIJK registratie dat in een doorgaande lijn is met school tot 7 jaar. In de kinderopvang vindt er jaarlijks een observatie plaats voor kinderen van 4-13 jaar.

De didactische ontwikkeling van onze kinderen volgen we met de toetsen vanuit de methode, maar ook met de toetsen van het CITO Leerling Volg Systeem. De methodegebonden toetsen, bijvoorbeeld bij de rekenmethode, worden afgenomen in de groep, nadat er een bepaalde hoeveelheid leerstof aangeboden is. Door deze toets kan de leerkracht zien of een kind de aangeboden leerstof voldoende beheerst.

De Cito-toetsen nemen we twee keer per jaar (januari en juni) af. Met de CITO-toetsen wordt gemeten of een kind zich voldoende heeft ontwikkeld. Dit wordt weergegeven in een grafiek, vergelijkbaar met een groeicurve. Daarnaast is het mogelijk om de prestaties van het kind te vergelijken met die van andere kinderen in Nederland die in hetzelfde leerjaar zitten en/of van dezelfde leeftijd zijn. Dit gebeurt door de vaardigheidsscore om te zetten in een niveauaanduiding;

  • Niveau I  = 20 % hoogst scorende leerlingen
  • Niveau II  = 20 % ruim voldoende scorende leerlingen
  • Niveau III = 20 % net boven en net onder het gemiddelde scorende leerlingen
  • Niveau IV = 20 % onvoldoende scorende leerlingen
  • Niveau V  = 20 % laagst scorende leerlingen

De resultaten van alle toetsen en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen bespreken we drie keer per jaar in de groeps- en leerlingbesprekingen. Deze besprekingen worden gevoerd door de intern begeleider en de groepsleerkracht. Afhankelijk van de onderwijsbehoefte en didactische ontwikkeling van de leerlingen, kunnen we aanpassingen maken in het leeraanbod. Het kan zijn dat een leerling extra uitdaging nodig heeft, maar er zijn ook leerlingen die behoefte hebben aan herhaalde of verlengde instructie.  

Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test (NSCCT)

We willen elke leerling het onderwijs bieden dat hij of zij nodig heeft om te groeien. Om te weten of het onderwijs aansluit op de werkelijke groeimogelijkheden van de leerling nemen we vanaf schooljaar 2022-2023 de NSCCT af bij leerlingen in groep 5 en 7. Dit om een goed beeld te krijgen hoe leerlingen profiteren van ons onderwijsaanbod. Het helpt ons ook in het traject naar het geven van een goed advies voor het voortgezet onderwijs.

Rapporten.

Rapporten worden altijd met de ouders en kinderen besproken. Eind groep 1 en 2 krijgen de leerlingen een rapport dat de leerkracht met de ouders bespreekt. Vanaf groep 3 krijgen de leerlingen twee keer per jaar een rapport. In een tien minutengesprek bespreken we het rapport met de ouders en de leerlingen. Bij het verlaten van de school, wordt een onderwijskundig rapport naar de desbetreffende school gezonden.   

Op kindniveau wordt gekeken naar de actuele vooruitgang en welke aanpassing de leerstof nodig heeft. Regelmatig wordt per bouw didactisch gereflecteerd op de vooruitgang van de kinderen en de leerstof. Vervolgens wordt er regelmatig gereflecteerd op vooruitgang en wordt er didactisch geleerd van elkaar op bijvoorbeeld de studiedag die daarvoor is gereserveerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de gehele basisschoolperiode bereiden we onze leerlingen voor op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de doorstroomtoets een wettelijk verplichte toets. Binnen Unicoz nemen we de IEP doorstroomtoets af. Deze toets zal begin februari door de leerlingen van groep 8 gemaakt worden. De naam doorstroomtoets geeft aan wat er bedoeld wordt: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel van de doorstroom van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook op het voortgezet onderwijs blijven leerlingen zich ontwikkelen.

Prognose uitstroomadvies, voorlopig advies en definitief advies
De overgang van groep 8 naar de middelbare school is een belangrijk moment. Het is belangrijk voor leerlingen en hun ouders om een goede keuze te maken. Het is van belang om te weten wat de leerling kan, wat de leerling wil, welke leerstijl de leerling heeft. Weet de leerling al wat hij of zij na het VO wil gaan doen? Hoe is de motivatie en de werkhouding van de leerling? Eind groep 7 volgt een eerste prognose uitstroomadvies. In groep 8 volgt in januari het voorlopig advies. In februari maken de leerlingen de wettelijk verplichte doorstroomtoets en eind maart krijgen de leerlingen het definitieve schooladvies. Eind maart, in de centrale aanmeldweek, melden leerlingen zich met hun definitieve advies aan op de middelbare school. Het aanmelden gaat via de website van Zo naar het VO. https://zonaarhetvo.nl/. Voor leerlingen die vanuit de basisschool naar een voortgezet speciaal onderwijs of het praktijkonderwijs gaan geldt deze centrale aanmeldweek niet. Bij deze leerlingen is het samenwerkingsverband betrokken en wordt al eerder in het schooljaar gekeken naar een passende school

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat kinderen leren en ervaren wat het betekent deel uit te maken van de gemeenschap.

Dat ze leren daar zelf een actieve bijdrage in te leveren. Veiligheid, respect en verantwoordelijkheid zijn hierbij onze kernwaarden. 

Met ingang van schooljaar 2020-2021 zijn we gestart met een eigen leerlingenraad. Hiermee willen we de kinderen kennis laten maken met de democratische beginselen. Kinderen leren niet alleen eigen belangen te behartigen, maar ook de belangen van alle kinderen, het algemeen belang. De kinderen ontwikkelen communicatieve vaardigheden en leren dat zij een eigen stem hebben binnen de school. Zo voelen zij zich ook verantwoordelijk voor schoolse zaken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft een basisarrangement van de Inspectie van het Onderwijs gekregen. Dit houdt in dat de inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van de school.

Terug naar boven