Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Op IKC Noordeinde vangen wij de kinderen van 0-13 jaar op. Op het kinderdagverblijf zijn verschillende hoeken waar de kinderen rustig kunnen spelen. Voor de allerkleinsten is er ook een mooie ruime grondbox waar zij op hun eigen tempo nieuwe dingen kunnen ontdekken! De peuters kunnen kennismaken met school en doen regelmatig activiteiten met de kinderen uit groep 1/2. Op deze manier vindt de doorgaande lijn plaats binnen het IKC.
IKC Noordeinde maakt onderdeel uit van de Unicoz onderwijsgroep en tevens van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zoetermeer (www.passendonderwijszoetermeer.nl).
De basisondersteuning wordt door iedere school, binnen elke groep, door elke leerkracht gerealiseerd, indien nodig met hulp van derden. Basisondersteuning is ook een vorm van garantie naar ouders, ‘dit bieden al onze scholen minimaal, daar mag u op vertrouwen’.
Daarnaast is er ook sprake van extra ondersteuning. Wij hebben een deel van onze extra ondersteuning bovenschools georganiseerd. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld een Hoogbegaafde voorziening Denkwijs onder- en bovenbouw, Doewijs voor leerlingen vanaf groep 5 en een Taalplusklas .
Het Schoolondersteuningsprofiel vindt u op de website van IKC Noordeinde:
https://mobilecms.blob.core.windows.net/appfiles/app_1626/File/Schoolondersteuningsprofiel_IKC_Noordeinde_ondertekend_CvB_schooldirectie.pdf
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het doel is dat 80% van de leerkrachten een specialistische opleiding heeft afgerond. De expertisegroepen zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de school in hun expertise. Op deze manier blijven we een actueel aanbod bieden aan onze leerlingen.
Vanuit de pedagogische visie is het vanzelfsprekend dat je met kinderen ontwikkelingsgericht werkt. Zo kun je kinderen zo goed mogelijk helpen bij en stimuleren in hun ontwikkeling. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Wij bieden hun actief en bewust uitdaging zodat ze zich spelenderwijs ontplooien.
Spelen is ontdekken, ontdekken is leren, leren is groeien. Daarin zet ieder kind zijn eigen stappen in zijn eigen tempo. Aan de hand van een gevarieerd activiteitenprogramma, aansluitend op de thema's binnen het IKC, stimuleren wij de ontwikkeling van ieder kind.
Om een warme overgang te maken van de peuters naar de basisschool doen de oudste peuters op vaste momenten mee in activiteiten bij de kleuters.
Het onderwijs aan de kinderen van groep 1 en 2 neemt op onze school een bijzondere plaats in. De taalvaardigheid en ‘zelfontdekkend’ en ‘toevallig’ leren zijn belangrijk. Het werken in groep 1 en 2 gebeurt vanuit de kring. De schooldag begint met de kring en hier keren de kinderen ook steeds weer terug. Daarnaast wordt gespeeld en gewerkt aan de tafels, in de hoeken, met het digibord, in de gymzaal en op het schoolplein. Het vrije spel en het buitenspel zijn van bijzonder belang voor de ontwikkeling van het kind.