Kindcentrum Toverberg

Toverberg 3-4 2716 LW Zoetermeer

  • Schoolfoto van Kindcentrum Toverberg
  • Schoolfoto van Kindcentrum Toverberg
  • Schoolfoto van Kindcentrum Toverberg
  • Schoolfoto van Kindcentrum Toverberg
  • Schoolfoto van Kindcentrum Toverberg

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij analyseren de vragenlijsten over Sociale Veiligheid en kijken of we nog op de juiste koers zitten. Indien nodig worden plannen bijgesteld en/of interventies gepleegd.

Verder hanteren wij de toetsen van Cito om de opbrengsten te monitoren. De intern begeleider van de school maakt analyses van deze toetsresultaten. Op basis van die analyses zetten wij, daar waar nodig, interventies in.

De leerkrachten observeren regelmatig de kinderen van hun groep. Ze bekijken en beoordelen hun werk. 

Daarnaast maken wij gebruik van de methodetoetsen, waarin wij monitoren hoe de leerlingen vorderen in het aanleren van nieuwe leerstof/vaardigheden. 

Als we leerproblemen en/ of andere problemen signaleren, dan gaan we in gesprek met de ouders en de intern begeleider. We maken afspraken en/of een stappenplan. Elke leerkracht bespreekt de groep met de intern begeleider. 

Kindcentrum Toverberg werkt aan optimale opbrengsten/ resultaten. Systematisch en doelgericht werken we aan de ontwikkeling en de prestaties van de leerlingen. Opbrengstgericht werken is een doorgaand proces. Zo krijgen leerkrachten, directieleden, bestuur en ouders zicht op kwaliteit van het onderwijs op de school. Dit inzicht stuurt het handelen van het schoolteam. We houden rekening met de verschillen in capaciteiten en behoeften van leerlingen. De leerkracht stmt af op het niveau van het kind en de groep, stelt duidelijke doelen voor alle leerlingen en weet wat een leerling aan het eind van een schooljaar moet kunnen en kunnen. Dit komt de ontwikkeling en prestatie van alle leerlingen te goede. 

Ouders kunnen erop vertrouwen, dat de ontwikkeling van hun kind nauwkeurig wordt gevolgd en gestimuleerd. De schools stelt zich ten doel om in acht jaar tijd uw kind tot maximale ontwikkeling te laten komen. We beschouwen deze ontwikkeling dan ook als een proces. 

Unicoz-breed worden de tussenresultaten gemeten in januari en juni m.b.v. de volgende verplichte toetsen:

  • Rekenen & wiskunden groep 3 t/m groep 8
  • Begrijpend lezen groep 4 (eindtoets) t/m groep 8
  • DMT groep 3 t/m 8

De resultaten worden schoolbreed op studiedagen besproken en de resultaten worden geanalyseerd op school-, groeps- en leerlingniveau. Er worden nieuwe ambitiedoelen vastgesteld en verbeterdoelen opgesteld. 

Aan het einde van de basisschool krijgen kinderen hun advies voor het voortgezet onderwijs. Om dit advies te maken, kijken de leerkrachten naar de totale ontwikkeling van het kind én alle verzamelde toets- en observatiegegevens. Het advies staat in het OKR (onderwijskundig rapport). Dit wordt met de ouders/ verzorgers besproken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de gehele basisschoolperiode bereiden we onze leerlingen voor op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. Vanaf schooljaar 2023-2024 is de doorstroomtoets een wettelijk verplichte toets. Binnen Unicoz nemen we de IEP doorstroomtoets af. Deze toets zal begin februari door de leerlingen van groep 8 gemaakt worden. De naam doorstroomtoets geeft aan wat er bedoeld wordt: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel van de doorstroom van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook op het voortgezet onderwijs blijven leerlingen zich ontwikkelen.  

Prognose uitstroomadvies, voorlopig advies en definitief advies

De overgang van groep 8 naar de middelbare school is een belangrijk moment. Het is belangrijk voor de leerlingen en hun ouders om een goede keuze te maken. Het is van belang om te weten wat de leerling kan, wat de leerling wil, welke leerstijl de leerling heeft. Weet de leerling al wat hij of zij na het VO wil gaan doen? Hoe is de motivaite en de werkhouding van de leerling? Eind groep 7 volgt een eerste prognose uitstroomadvies. In groep 8 volgt in januari het voorlopig advies. In februari maken de leerlingen de wettelijk verplichte doorstroomtoets en eind maar krijgen de leerlingen het definitieve schooladvies. Eind maart, in de centrale aanmeldweek, melden leerlingen zich met hun definitieve advies aan op de middelbare school. Het aanmelden gaat via de website van Zo naar het VO https://zonaarhetvo.nl 

Voor leerilngen die vanuit de basisschool naar een voortgezet speciaal onderwijs of het praktijionderwijs gaan geldt deze centrale aanmeldweek niet. Bij deze leerlingen is het samenwerkingsverband betrokken en wordt al eerder in het schooljaar gekeken naar een passende school. 

Voor het bepalen van het prognose uitstroomadvies, voorlopig advies en het definitieve advies wordt er o.a. gekeken naar: 

  • Resultaten van methodetoetsen (met name groep 6, 7 en 8)
  • Resultaten van CITO-toetsen (met name groep 6, 7 en 8)
  • Inzet tijdens de lessen
  • Werkhouding in de groep
  • Huiswerk(houding)

Indien aanwezig resultaten van een intelligentie-onderzoek (NSCCT of NIO). Zowel het prognose uitstroomadvies, het voorlopig advies, als het definitieve schooladvies wrodt vastgesteld door de leerkrachten van groep 7, groep 8, intern begeleider(s) en directie. 

Tijdspad: 

Juli: prognose uitstroom groep 7

vanaf november: ouders kunnen samen met hun kind open dagen van middelbare scholen bezoeken

November: afname CITO-toetsen groep 8

Januari: OKR en voorlopig advies mee

Februari: doorstroomtoets IEP

Maart: definitief advies

Eind maart: centrale aanmeldweek: alle leerlingen moeten zich deze inschrijven op het VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij leren de leerlingen in een veilige omgeving om verantwoordelijke en actieve burgers in de maatschappij te worden, betrouwbaar te zijn en te leren met respect en inlevingsvermogen elkaar te waarderen in wie je bent. Daarnaast leren wij onze leerlingen dat een ieder andere kwaliteiten kan en mag hebben en dat het goed is als je de krachten bundelt. Samen ben je sterker.

Een kind dat zich veilig en gerespecteerd voelt, ontwikkelt zelfvertrouwen en een goed gevoel van eigenwaarde. Samen met de kinderen werken wij aan een veilige en respectvolle omgeving. Dit doen wij door gericht te trainen en te ondersteunen bij het ontwikkelen van de sociale vaardigheden om zo gewenste gedragingen aan te leren. De school werkt samen met de ouders om te komen tot positief gedrag van de leerling op school en thuis door elkaar te ontmoeten.

Wij werken op school met de methode Kanjertraining.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig
  • Betrouwbaar
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft een basisarrangement van de Inspectie van het Onderwijs gekregen. Dit houdt in dat de inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van de school.

Terug naar boven