Rooms Katholieke Basisschool de Elzenhoek

Broekwegzijde 192 2725 PE Zoetermeer

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Elzenhoek
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Elzenhoek
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Elzenhoek
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Elzenhoek
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool de Elzenhoek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Unicoz onderwijsgroep verantwoordt de eindopbrengsten van ons onderwijs naar de onderwijsinspectie door middel van de IEP eindtoets basisonderwijs. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Elzenhoek heeft de leerlingpopulatie goed in beeld en neemt op basis van gegevens, zoals de tussenopbrengsten, beslissingen ter verbetering. 

De tussen- en eindresultaten worden op groepsniveau en op schoolniveau geanalyseerd. In overleg met de intern begeleiders stellen alle leerkrachten een groepsplan op met daarin doelen voor de komende periode.

Dit groepsplan wordt in ieder geval tweejaarlijks en waar nodig tussentijds geëvalueerd. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We bieden een veilige plek om te ontwikkelen en veel kennis op te doen. De Elzenhoek is meer dan een school waar kennis opgedaan wordt. Wij bieden de kinderen een plek waar zij volop worden uitgedaagd om te groeien als mens. Een plek waar de kinderen graag komen, omdat ze zich hier veilig, gewaardeerd en gerespecteerd voelen door iedereen die zij hier tegenkomen.

We zijn een veilige haven, een plek waar de leerlingen kunnen leren, uitproberen, fouten kunnen en mogen maken en hiervan leren. 

We bieden geborgenheid; een plek waar kinderen zichzelf kunnen zijn. We kijken naar het unieke van elk kind. Zij maken deel uit van het grotere geheel, maar ze mogen zichzelf zijn en voelen zich hierin gesteund en gewaardeerd.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • GROEI
  • Vertrouwen
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft in schooljaar 2020-2021 een basisarrangement van de Inspectie van het Onderwijs gekregen. Dit houdt in dat de inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van de school.

In schooljaar 2021-2022 hebben de we eindtoets goed gemaakt, we hebben een grote verbeterslag gemaakt in de kwaliteit en dit is terug te zien in de eindresultaten. 

Terug naar boven