IKC Da Vinci

Spitsbergen 17 2721 GP Zoetermeer

Schoolfoto van IKC Da Vinci

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van de leerlingen wordt bij de kleuters gevolgd door het observatie-instrument Kijk!.
De leerlingen van groep 3 tot en met 8 maken in januari en in juni Cito LVS-toetsen (rekenen, spelling, werkwoord-spelling, DMT en begrijpend lezen). Alle toetsen worden uitgebreid geanalyseerd op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau.
Met het hele team bespreken wij de analyses op schoolniveau en zijn wij gezamenlijk verantwoordelijk voor de opbrengsten op school. De leerkracht maakt van de analyses op groepsniveau en leerlingniveau een groepsplan. Het groepsplan omschrijft de doelen waaraan de groep of een individuele leerling de komende periode moeten werken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de gehele basisschoolperiode bereiden we onze leerlingen voor op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs (VO).
Aan het eind van de basisschool in groep 8 maken alle leerlingen de doorstroomtoets (voorheen de eindtoets) in de maand februari, de toets is wettelijk verplicht. De naam doorstroomtoets geeft aan wat er bedoeld wordt: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel van de doorstroom van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook in het voortgezet onderwijs blijven leerlingen zich ontwikkelen. 
Met ingang van schooljaar 23/24 ziet het proces rondom advisering – afname doorstroomtoets – aanmelding VO er in groep 8 als volgt uit:

1. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
2. In de eerste of tweede volle week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets.
3. Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies van school.
4. Er is voortaan één aanmeldingsweek voor de middelbare school, namelijk tussen 25 maart en 31 maart.

Hoe wordt voortaan het schooladvies bepaald?
In groep 7 volgt een pré-advies, dit pré-advies wordt bepaald aan de hand van de gehele ontwikkeling van de leerling. De leerkracht, de leerkracht van het vorige schooljaar, de adviseur onderwijs en kwaliteit (OAK) en de directie zijn betrokken bij het bepalen van het advies.
In groep 8 volgt he voorlopig advies in januari. In februari maken de leerlingen de doorstroomtoets van Cito en uiterlijk 24 maart krijgen de leerlingen het definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
Voor leerlingen uit het po en het sbo die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet. Hier is het samenwerkingsverband Zoetermeer bij betrokken en wordt er al eerder gekeken naar een geschikte school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kanjertraining

Het hele team is bij Da Vinci geschoold voor het geven van Kanjertraining en is getraind in hoe te praten over emoties, hoe je handelt in bepaalde situaties en hoe je kinderen beoordeelt. De Kanjertraining wordt aan groep 1 t/m 8 aangeboden. Het richt zich op sociaal-emotionele ontwikkeling en gaat uit van het gedrag van kinderen. Wij op school staan achter de visie van de methodiek Kanjertraining en stralen dit ook uit. Zo geloven wij erin dat ieder kind elke dag met de beste intenties naar school gaat en dat ieder kind moet kunnen ontdekken wat zijn/haar eigenheid is, hoe het conflicten kan oplossen, hoe zij feedback kunnen geven en ontvangen en zichzelf te accepteren.

Op basisschool Da Vinci is een Anti Pest coordinator dagelijks aanwezig. Bij de eerste signalen van pesten wordt bij Da Vinci de anti-pestcoördinator ingezet.

Pesten is helaas een sociaal groepsproces dat overal voorkomt. Het is aan ons als volwassenen de taak om het pesten in een zo vroeg mogelijk stadium te signaleren en te beëindigen. De Anti Pest Coördinator is er om samen met de leerkracht mee te denken om het pesten te laten stoppen. Daarnaast zijn de overige taken:

  • Het monitoren of het pestgedrag écht stopt en/ofdat de pester of gepeste verdere begeleiding nodig heeft.
  • Preventie, registratie en advisering omtrent pesten gericht op het schoolveiligheidsbeleid.
  • Het onder de aandacht brengen van en handelen zoals beschreven in het Anti Pest protocol.
  • Fungeren als tussenpersoon, indien ouders en/of leerlingen het gevoel hebben dat de school hun signalen onvoldoende oppakt.
  • Gesprekspartnertussen de ouders en leerlingen van de pester(s) en de gepeste leerling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen & Veiligheid
  • Bewustwording van Eigenheid
  • Verantwoordelijkheid nemen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven