IKC Klimboom

Nesciohove 105 2726 BL Zoetermeer

  • Schoolfoto van IKC Klimboom
  • Schoolfoto van IKC Klimboom
  • Schoolfoto van IKC Klimboom
  • Schoolfoto van IKC Klimboom
  • Schoolfoto van IKC Klimboom

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We doen ons best om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen. Dat is de reden dat we kinderen gedurende het schooljaar toetsen op onder andere lezen, taal en rekenen. De uitkomsten helpen ons zicht te houden op de ontwikkeling van ieder kind, ons onderwijs te verbeteren en leerlingen beter te ondersteunen.

Wij werken onder andere met methodetoetsen en Leerling in Beeld en maken gebruik van het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De tussentijdse toetsen van Leerling in Beeld leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op, die kan worden afgezet tegen het gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie (schoolgewicht). De resultaten worden individueel met de leerlingen besproken en samen wordt gekeken naar de doelen waar de leerling voor de komende periode aan wil werken. Met elkaar worden haalbare doelen opgesteld. In een gesprek met leerkracht, leerling en ouders wordt gekeken naar de resultaten en vertelt het kind waar het in de komende periode aan gaat werken. 2 x per jaar hebben de leerkrachten en intern begeleiders een gesprek over de resultaten van de groep. Aan de hand van de overzichten van de groep wordt gekeken naar de voortgang en worden doelen gesteld voor de groep. Met het team wordt gekeken naar de resultaten tijdens een gezamenlijk teamoverleg. Er worden schoolplannen, groepsplannen en individuele onderwijsbehoeften opgesteld. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de gehele basisschoolperiode bereiden we onze leerlingen voor op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs (VO). Aan het eind van de basisschool in groep 8 maken alle leerlingen de doorstroomtoets (voorheen de eindtoets) in de maand februari, de toets is wettelijk verplicht. De naam doorstroomtoets geeft aan wat er bedoeld wordt: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel van de doorstroom van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook in het voortgezet onderwijs blijven leerlingen zich ontwikkelen. 

Met ingang van schooljaar 23/24 ziet het proces rondom advisering – afname doorstroomtoets – aanmelding VO er in groep 8 als volgt uit:

  1. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  2. In de eerste of tweede volle week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets.
  3. Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies van school.
  4. Er is voortaan één aanmeldingsweek voor de middelbare school, namelijk tussen 25 maart en 31 maart.

Hoe wordt voortaan het schooladvies bepaald?

Eind groep 7 volgt een eerste voorlopig advies, dit voorlopig advies wordt bepaald aan de hand van de gehele ontwikkeling van de leerling. De leerkracht, de adviseur onderwijs en kwaliteit (OAK) en de directeur zijn betrokken bij het bepalen van het advies.In groep 8 volgt het tweede voorlopig advies in januari. In februari maken de leerlingen de doorstroomtoets van Leerling in Beeld en uiterlijk 24 maart krijgen de leerlingen het definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Voor leerlingen uit het po en het sbo die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet. Hier is het samenwerkingsverband Zoetermeer bij betrokken en wordt er al eerder gekeken naar een geschikte school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We zijn een school waar kinderen, leerkrachten en ouders zich veilig voelen. We werken en leren in een rustig schoolklimaat. Dit doen we in een open sfeer, waarin we leren van en met elkaar en elkaar kunnen ondersteunen bij zaken die we moeilijk vinden.

  • We maken als school gebruik van een methode voor sociaal emotioneel leren; Kwink
  • We monitoren jaarlijks de sociale veiligheid met Leerling in Beeld en volgen indien nodig en gewenst handelingsadviezen op
  • We maken gebruik van positief geformuleerde gedragsregels, die zichtbaar zijn in de school en in de klas
  • Er zijn een vertrouwenspersoon, een veiligheidscoördinator en meerdere gedragsspecialisten aanwezig in de school

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Zelfvertrouwen
  • Reflectie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 2 februari 2023 heeft op IKC Klimboom een kwaliteitsonderzoek plaatsgevonden uitgevoerd door de Inspectie van het Onderwijs. De aanleiding voor dit onderzoek kwam voort uit een prestatieanalyse. De bevindingen van inspectie staan beschreven in een rapportage. De rapportage is te vinden onderaan deze pagina.

Voorafgaand aan dit inspectieonderzoek hebben wij vanuit ons kwaliteitszorgsystematiek en de behoefte aan meer duiding een audit en zelfevaluatie uitgevoerd. Van daaruit hebben we een plan van aanpak ontwikkeld, waarna we zorgvuldig verbeteracties hebben ingezet om de kwaliteit van de lessen en daarmee de opbrengsten van het onderwijs te verbeteren. Wij zijn blij dat de inspectie de reeds ingezette ontwikkelingen heeft gezien en dat zicht op ontwikkeling en begeleiding (OP2), pedagogisch-didactisch handelen (OP3), veiligheid (VS1), visie, ambities en doelen (SKA1), uitvoering en kwaliteitszorg (SKA2) en evaluatie, verantwoording en dialoog (SKA3) als voldoende zijn beoordeeld.

De uitkomsten van het inspectieonderzoek hebben ons bevestigd dat we op de juiste weg zijn. We concentreren ons op de juiste dingen. Dat voelt als een mooi compliment en geeft een gevoel van vertrouwen. Tegelijkertijd blijven we vanuit realistisch oogpunt structureel duurzame veranderingen aanbrengen. Hiermee zorgen we ervoor dat ook de onderwijsresultaten (OR1) in de nabije toekomst weer voldoende zullen zijn.

Terug naar boven