Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij hebben zowel leerstofjaarklassen als combinatiegroepen. Dit is afhankelijk van het aantal inschrijvingen dat we per kalenderjaar binnen krijgen. Onze kleutergroepen zijn allemaal combinatiegroepen 1/2. In schooljaar 2023-2024 zijn dit onze groepen:
- groep 1/2a
- groep 1/2b
- groep 1/2c
- groep 3a
- groep 3/4b
- groep 4a
- groep 5a
- groep 5/6b
- groep 7
- groep 8
Naast de visie op het onderwijs van de school heeft IKC Klimboom ook een specifieke kijk op het onderwijs aan het jonge kind, wat op veel vlakken verschilt met het onderwijs aan groep 3 t/m 8. Zo zijn wij ons bewust dat het leren in de kleuterklas pas begint wanneer de leerlingen zich emotioneel vrij voelen. Ook willen we de fantasierijke nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen zodat ze gaan experimenteren met materialen. Ook vinden we het belangrijk om een kind een realistisch en positief zelfbeeld te laten ontwikkelen. Zo durft een kind zich te uiten en zal het zich effectief ontwikkelen.
Door aan deze drie basisvoorwaarden te voldoen realiseren we een prettig pedagogisch klimaat in de onderbouw.
Vanuit dit pedagogisch klimaat richten de kleuterleerkrachten het onderwijs in. Dit doen zij op 3 niveaus.
- Klas- en schoolniveau
- Leerkrachthandelen
- Individuele benadering
Klas- en schoolniveau
In de klas dragen we zorg voor een complete en rijke leeromgeving voor de kinderen te realiseren. Dit houdt onder andere in dat we genoeg materialen aanbieden, dat de materialen uitdagend en passend zijn bij de ontwikkelingsfases van een kind van 3,5 tot 6 jaar. Ook moet er genoeg ruimte en materiaal zijn voor spel. Het onderwijs bieden we vanuit een thema aan. We willen kinderen de gelegenheid bieden om zich in hun spel te ontwikkelen en bewust naar de wereld om hen heen te kijken. Daarom kiezen we voor herkenbare spelsituaties en voorwerpen. We bouwen een thema met de kinderen samen op. Kinderen voelen zich hierdoor eigenaar van het thema. De leerkracht bedenkt van tevoren activiteiten, wat daarvoor nodig is en welke kansen het thema biedt om aan de doelen te werken. De precieze invulling en de volgorde staat echter niet vast. Daarin zit de ruimte voor kinderen om met de leerkracht mee te denken en zich eigenaar te voelen over het leerproces. Om het eigenaarschap van kinderen nog verder te vergroten, betrekken we de kinderen en de ouders bij het opbouwen van de themahoek. Met elkaar maken we de spullen die tijdens het spel gebruikt kunnen worden. Per thema komen alle ontwikkelingsgebieden aan bod en plannen de leerkrachten de leeractiviteiten samen met elkaar naar aanleiding van de leerlijnen die aan bod (moeten) komen. Elk thema biedt de ruimte en genoeg verschillende mogelijkheden om (via spel) tot leerdoelen te komen.
De ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd met een leerlingvolgsysteem. Dit leerlingvolgsysteem toets geen kinderen, maar plaatst de kinderen in een leerlijn. Het is niet zo dat de ontwikkeling van kleuters lineair verloopt. Vaak gaat dit sprongsgewijs. Ons leerlingvolgsysteem maakt de ontwikkeling van een kind zichtbaar.
Leerkrachthandelen
IKC Klimboom biedt een beredeneerd aanbod aan waarin leerlingen op alle mogelijke gebieden zich kunnen ontwikkelen en elke leeractiviteit een duidelijk doel heeft. Dit aanbod geldt zowel voor de vrije situaties als voor de gestructureerde lessen, welke elementen bevatten van het Expliciete Directe Instructiemodel. Dit zorgt voor korte, interactieve en gevarieerde werkvormen. Op die manier controleren we of de lesstof wordt begrepen en of het lesdoel wordt bereikt. Tevens heeft de onderbouw veel aandacht voor bewegend en spelend leren. Dit komt tot uiting in de klas, maar ook tijdens de gymlessen en het buiten spelen. In de kleutergroepen van IKC Klimboom krijgen de kinderen hetzelfde beredeneerde aanbod. De leerkrachten stemmen de doelen en de daaruit voortkomende activiteiten binnen het thema met elkaar af. Uiteraard is ruimte voor de eigenheid en creativiteit van de leerkracht.
Individuele benadering
Kleuters ontwikkelen zich niet lineair. De ontwikkeling gaat met sprongen en niet altijd even snel. Wij geven hier aandacht aan door kinderen te benaderen op hun eigen niveau. Wat voor de één een passende activiteit is, hoeft voor de ander nog geen doel te zijn. Wij vinden het belangrijk om groei te zien bij kinderen. IKC Klimboom past het aanbod hierop aan en verzorgt een gedifferentieerd en passend aanbod voor elk kind.
Bovenstaande tabellen geven aan hoeveel uur er minimaal per week aan elk vakgebied wordt besteed. De vakgebieden hebben overlap. Zo vindt tijdens Wereldoriëntatie ook taalonderwijs en leesonderwijs plaats, en vice versa. Overige vakken die aan bod komen op onze school:
- verkeersonderwijs
- lessen sociale vaardigheid en burgerschapsvorming met de methode Kwink
- computeronderwijs / digitale geletterdheid
- cultuurlessen
- wetenschap & techniek met de lessen van de Maakotheek
Basisondersteuning
Wij gaan ervan uit dat ieder kind uniek is en zich op eigen wijze en in eigen tempo ontwikkelt. Wij bieden basisondersteuning aan de kinderen die bestaan uit de volgende interventies:
- preventie en vroegtijdige herkenning van leer-, opgroei- en opvoedproblemen;
- de zorg voor een veilig schoolklimaat;
- een aanbod voor kinderen met dyslexie;
- een aanbod voor meer- en minder begaafde kinderen;
- een aanbod gericht op sociale veiligheid en het voorkomen van pestgedrag;
- het toepassen van een protocol voor medische handelingen;
- hanteren van een instructiemodel bij het lesgeven.
Onze school biedt de lessen aan op drie instructieniveaus en hanteert daarbij het Expliciete Directe Instructie model. Per les wordt gekeken welke leerling in welke niveaugroep zijn instructie krijgt en aan het werk gaat. Met deze werkwijze kunnen alle kinderen, binnen de basisondersteuning, zich optimaal ontwikkelen. (Meer) begaafde leerlingen krijgen een verkorte instructie, waarna zij sneller aan de slag kunnen gaan met hun weektaak. De overige onderwijstijd kunnen deze leerlingen werken aan verrijkingsopdrachten. De leerlingen die moeite hebben met de lesstof, krijgen na de basisinstructie een verlengde instructie. IKC Klimboom garandeert alle leerlingen een doorgaande lijn van groep 1 tot en met groep 8. Leerlingen, die er niet in slagen om zich het volledige onderwijsaanbod van de basisschool (referentieniveau F1) eigen te maken, krijgen, in samenspraak met de ouders/verzorgers, een ontwikkelingsperspectief.
Schoolspecifieke Ondersteuning
IKC Klimboom beschikt over de volgende extra ondersteuning:
- Gebruik van het programma 'Bouw’ voor kinderen met problemen met de geletterdheid en vermoedens van dyslexie;
- Motorische Remedial teaching;
- Faciliteiten voor rolstoelgebruik;
- Begeleiding voor meer- en/of hoogbegaafde leerlingen;
- Begeleiding voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften;
- Begeleiding via School Maatschappelijk Werk;
- Onderwijs Ondersteuningsarrangement voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften;
- Ambulante begeleiding vanuit het samenwerkingsverband.
De basisondersteuning is erop gericht om de leerlingenzorg zoveel mogelijk binnen de klassenstructuur plaats te laten vinden. Op IKC Klimboom zijn twee Adviseurs Onderwijs & Kwaliteit (AOK) werkzaam. Eén van de AOK'ers is de zorgregisseur van onze school. Zij coördineert de zorg via een vaste procedure; de zorgcyclus. Op regelmatige basis worden alle leerlingen door de leerkracht en AOK'er besproken. De AOK'ers ondersteunen leerkrachten bij het formuleren van de onderwijsbehoeften van de leerlingen en bij het analyseren van de schoolresultaten. Waar nodig ondersteunen zij leerkrachten met leerlingen die met aangepaste programma's werken voor de basisvakken taal, spelling, lezen en rekenen.
Tevens is er een interne ondersteuning, wat inhoudt dat een aantal preventieve en licht curatieve interventies plaats kunnen vinden. Te denken valt aan didactische ondersteuning; zoals begeleiding van kinderen met dyslexie, maar ook begeleiding bieden op het gebied van gedrag. Daarnaast onderhoudt de AOK'er (zorgregisseur) contacten met externe instanties, zoals ambulante begeleiders, 1801(Onderwijs Advies), speciaal basisonderwijs, Mentaal Beter Jong (MBJ), logopedisten en andere betrokkenen. Ze nemen deel aan verschillende overlegvormen, zoals netwerkbijeenkomsten voor AOK'ers waarin nieuwe ontwikkelingen rondom passend Onderwijs worden besproken.Extra ondersteuning
De definitie van ‘Extra Ondersteuning’ is dat de onderwijsbehoeften van het kind dermate intensief en complex zijn, dat deze meer dan de (aanvullende) basisondersteuning op een school vragen. Onze school kan voor extra ondersteuning een beroep doen op het Samenwerkingsverband. Hiervoor kan een onderwijsondersteuningsarrangement (OOA) worden ingezet. Door middel van een OOA verzorgt de school een speciale aanpak of extra tijd of aandacht voor het kind of een groepje kinderen. In breed overleg (het zogenaamde IHI-overleg) wordt bepaald of een OOA wenselijk is en doelmatig ingezet zou kunnen worden. Voor leerlingen met een OOA wordt een OPP (ontwikkelingsperspectief) opgesteld.Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer
De meeste leerlingen doorlopen zonder veel moeite de basisschooltijd. Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is.
Scholen (schoolbesturen) voor regulier onderwijs, speciaal basis onderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) werken in een bepaald gebied samen om te zorgen voor passend onderwijs. Dat heet een samenwerkingsverband (SWV). Een samenwerkingsverband zorgt ervoor dat ieder kind dat dit nodig heeft, extra hulp krijgt of naar een speciale school kan gaan.
Onder de naam “SWV Zoetermeer” werken het samenwerkingsverband PO en het samenwerkingsverband VO in Zoetermeer samen met scholen, besturen en ketenpartners aan passend onderwijs.
Passend onderwijs op school
Als het gaat om passend onderwijs is het belangrijkste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen: de school. Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind hulp krijgt op school, of hulp krijgt op een passende andere plek. Dat is geregeld met de zorgplicht passend onderwijs. Samen met de leerkracht bespreekt u wat uw kind nodig heeft om op school goed te kunnen leren en ontwikkelen. Op de school kan extra ondersteuning gegeven worden, bijv. door een gespecialiseerde leerkracht. De intern begeleider en de schooldirecteur ondersteunen de leerkracht, ouders en leerling bij het vinden van de juiste ondersteuning. Hebben ouders en/of de school daarna nog vragen, dan kan het samenwerkingsverband erbij gevraagd worden.Passend onderwijs en het samenwerkingsverband
Vanuit het samenwerkingsverband zijn er Ambulant Begeleiders (AB) en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO) die mee kunnen denken met school, ouders en hulpverlening om te kijken welke mogelijkheden er voor een leerling zijn binnen de huidige school of op een andere school. Dit kan op aanvraag van school, maar ook van ouders gebeuren.Ouder- en jeugdsteunpunt
Het samenwerkingsverband werkt aan de oprichting van een ouder- en jeugdsteunpunt. Bij dit steunpunt vinden ouders en (oudere) leerlingen informatie over de ontwikkelingen en steun bij evt. knelpunten van Passend Onderwijs. SWV’s krijgen drie jaar de tijd om hun steunpunt vorm te geven. Met de eerste pijler ‘informeren’ zijn we al gestart via onze website.?U vindt de informatie hierover op: Ouders en Jeugd - SWV Zoetermeer
Contact met het samenwerkingsverband
U kunt contact opnemen met het SWV via het algemene mailadres: infopo@swvzoetermeer.nl.U kunt ook direct contact opnemen met de CPO’er die betrokken is bij de school van uw kind. Voor onze school is dat Luzanne Boersma
E-mail: lboersma@swvzoetermeer.nl
Telefoonnummer: 06-82583075
Wilt u meer weten over hoe passend onderwijs werkt en wie wat doet, kijkt u dan op de site van het samenwerkingsverband: www.swvzoetermeer.nl.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zie schoolplan
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.