Het Noorderlicht

Spitsbergen 5 2721 GP Zoetermeer

Schoolfoto van Het Noorderlicht

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op onze school hebben wij een protocol (ziekte) vervanging.  In dit protocol is het volgende stappenplan opgenomen:

1. Als eerste wordt er gekeken of de andere vaste leerkracht van de betreffende groep of een andere leerkracht beschikbaar is.
2. Daarna wordt er gezocht naar een externe vervanger.
3. Mocht er geen kwalitatief goede vervanger beschikbaar zijn, dan wordt er gekeken of er een leerkracht die normaal voor een andere groep staat beschikbaar is voor vervanging.
4. Mocht er geen vervanging beschikbaar zijn dan kan het in het uiterste geval voorkomen dat een groep verdeeld of zelfs naar huis gestuurd wordt. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerkrachten van Het Noorderlicht hebben ieder hun eigen expertise en zijn ingedeeld in expertisegroepen. Deze expertisegroepen zijn verantwoordelijk voor dat specifieke vak- of deelgebied. Dit betekent echter niet dat zij al deze lessen zelf geven. Zij ontwerpen en bewaken de leerlijnen en helpen de andere groepsleerkrachten deze lessen op een hoog niveau te geven. We hebben expertisegroepen op de volgende onderwerpen:  'gedrag', 'rekenen', 'taal', 'hoog-en meerbegaafdheid' en 'Wetenschap & Techniek'.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In het ochtendprogramma staan voornamelijk de vakken rekenen, taal en spelling centraal.

In de middag werken we thematisch aan de hand van de thema's van blink wereld. Hierbij combineren we de vakken; natuuronderwijs, aardijkskunde, geschiedenis, technisch en begrijpend lezen, mediawijsheid en wetenschap & techniek.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Schoolondersteuningsprofiel

Onze school maakt onderdeel uit van de UnicozOnderwijsgroep en tevens van het samenwerkingsverband Passend OnderwijsZoetermeer (https://www.swvzoetermeer.nl/).
De basisondersteuning wordt door iedere school, binnen elke groep, door elke leerkracht gerealiseerd, indien nodig met hulp van derden. Basisondersteuning is ook een vorm van garantie naar ouders, ‘dit bieden al onze scholen minimaal, daar mag u op vertrouwen’. Daarnaast is er ook sprake van extra ondersteuning.

Wij hebben een deel van onze extra ondersteuning bovenschools georganiseerd. Het gaat hierbij om een Hoogbegaafde Plusvoorziening, Pré VWO, DoeWijs, Denkwijs en Pre-VO.

Leerlingen met dyslexie krijgen, volgens het dyslexieprotocol van de Unicoz, extra begeleiding en/of benodigdheden. 
Voor de hoogbegaafde leerlingen kiezen wij er op onze school voor de lesstof te compacten en verrijken. In plaats van (een deel van) de reguliere leerstof krijgt de leerling andere leerstof aangeboden, die ervoor zorgt dat zij hun leerstrategieën optimaal kunnen ontwikkelen. U kunt dan denken aan leerstof die een groter beroep doet op creativiteit en zelfstandigheid van de leerling. Meestal is dit leerstof die open opdrachten bevat met een hoger abstractieniveau en complexiteit. Mocht echter blijken dat de aanpassing in de lesstof (compacten en verrijken) onvoldoende tegemoet komt aan de ondersteuningsbehoefte van het kind, omdat er meer nodig is, dan zal in overleg met de ouders (en het kind) gekeken worden naar andere vormen van begeleiding. 
Sommige leerlingen hebben meer ondersteuning nodig dan de school met eigen mogelijkheden kan bieden. In dat geval spreken we van extra ondersteuning. Binnen het samenwerkingsverband zorgen we ervoor dat deze leerlingen de juiste extra ondersteuning krijgen aangeboden. Dat kan door inschakeling van ambulante begeleiding of andere ondersteuning bij ons op school (een arrangement) of (tijdelijke) plaatsing op een andere (speciale) school.

Het Schoolondersteuningsprofiel van Het Noorderlicht is in 2019 goedgekeurd door de MR en geldig tot 2023.

Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer?
De meeste leerlingen doorlopen zonder veel moeite de basisschooltijd. Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is.? ? 
Scholen (schoolbesturen) voor regulier onderwijs, speciaal basis onderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) werken in een bepaald gebied samen om te zorgen voor passend onderwijs. Dat heet een samenwerkingsverband (SWV). Een samenwerkingsverband zorgt ervoor dat ieder kind dat dit nodig heeft, extra hulp krijgt of naar een speciale school kan gaan.?? ? 
Onder de naam “SWV Zoetermeer” werken het samenwerkingsverband PO en het samenwerkingsverband VO in Zoetermeer samen met scholen, besturen en ketenpartners aan passend onderwijs.

Passend onderwijs op school?
Als het gaat om passend onderwijs is het belangrijkste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen: de school. Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind hulp krijgt op school, of hulp krijgt op een passende andere plek. Dat is geregeld met de zorgplicht passend onderwijs. Samen met de leerkracht bespreekt u wat uw kind nodig heeft om op school goed te kunnen leren en ontwikkelen. Op de school kan extra ondersteuning gegeven worden, bijv. door een gespecialiseerde leerkracht. De intern begeleider en de schooldirecteur ondersteunen de leerkracht, ouders en leerling bij het vinden van de juiste ondersteuning. Hebben ouders en/of de school daarna nog vragen, dan kan het samenwerkingsverband erbij gevraagd worden.

Passend onderwijs en het samenwerkingsverband? 
Vanuit het samenwerkingsverband zijn er Ambulant Begeleiders (AB) en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO) die mee kunnen denken met school, ouders en hulpverlening om te kijken welke mogelijkheden er voor een leerling zijn binnen de huidige school of op een andere school. Dit kan op aanvraag van school, maar ook van ouders gebeuren.

Ouder- en jeugdsteunpunt?
Het samenwerkingsverband werkt aan de oprichting van een ouder- en jeugdsteunpunt. Bij dit steunpunt vinden ouders en (oudere) leerlingen informatie over de ontwikkelingen en steun bij evt. knelpunten van Passend Onderwijs. SWV’s krijgen drie jaar de tijd om hun steunpunt vorm te geven. Met de eerste pijler ‘informeren’ zijn we al gestart via onze website.?
U vindt de informatie hierover op: Ouders en Jeugd - SWV Zoetermeer?

Contact met het samenwerkingsverband? 
U kunt contact opnemen met het SWV via het algemene mailadres: infopo@swvzoetermeer.nl.

 U kunt ook direct contact opnemen met de CPO’er die betrokken is bij de school van uw kind.?? 
Voor onze school is dat Mirjam Plug / Luzanne Boersma? E-mail: mplug@swvzoetermeer.nl / lboersma@swvzoetermeer.nl? 
Telefoonnummer: 06-29224957 / 06-82583075?? ? 

Wilt u meer weten over hoe passend onderwijs werkt en wie wat doet, kijkt u dan op de site van het samenwerkingsverband: www.swvzoetermeer.nl

Onderwijs aan meer- en hoogbegaafden.

Op het Noorderlicht Als school willen wij ons onderwijsaanbod laten aansluiten bij de behoeften en mogelijkheden van al onze kinderen. Wij vinden het belangrijk dat allen, inclusief de meer- en hoogbegaafde kinderen, een uitdagend lesaanbod krijgen, lekker in hun vel zitten en leervaardigheden ontwikkelen. Meer- en hoogbegaafde kinderen hebben hierin alleen deels andere onderwijsbehoeften. Dat kan betekenen dat ze meer behoefte hebben aan een ander soort uitdaging in opdrachten, aan sneller door de lesstof gaan of meer aandacht nodig hebben voor het ontwikkelen van een groeimindset of leervaardighelen.   

Het herkennen en begeleiden van meer- en hoogbegaafde kinderen doen we met behulp van expertise binnen het team, onze twee begaafdheidsspecialisten, ervaringen van ouders, een onafhankelijk signaleringsinstrument (SiDi PO), toetsgegevens en observaties. Daarnaast is het mogelijk om expertise aan te vragen bij het samenwerkingsverband.   

Onderbouw 
Bij jonge kinderen spreken we van een ontwikkelingsvoorsprong in plaats van hoogbegaafdheid. Peuters en kleuters ontwikkelen zich namelijk sprongsgewijs. Ook kunnen er in een rijke thuissituatie veel ontwikkelkansen zijn geweest en zijn er dus volop nieuwe verbindingen aangelegd in hun brein. Het kan zijn dat de voorsprong daardoor niet blijvend is. Toch zijn we vanaf de start op school alert op hoe kinderen instromen. We willen graag zo goed mogelijk aansluiten bij hun voorschoolse ontwikkeling en gebruiken hierbij de informatie uit ons intakeformulier, wat ouders ons vertellen in het startgesprek en de eerste menstekening die leerlingen maken op school. Ons doel is om iedere kleuter (ook met een ontwikkelingsvoorsprong) een stapje verder te helpen in de eigen ontwikkeling, onderpresteren te voorkomen en met plezier naar school te laten gaan.  In de groepen 1-2 dagen we kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong binnen thema’s uit door ruimte te geven om te experimenteren en door onderzoeksvragen en open opdrachten binnen een rijke leeromgeving te bieden. Zie je een twinkeling in de ogen en een hoge mate van betrokkenheid, dan weet je dat je aansluit op hun ontwikkeling. In de meer gesloten opdrachten oefenen we leervaardigheden als het hanteren van een stappenplan, het samenwerken, het versterken van motoriek en het ontwikkelen van een groeimindset. Rekenen en lezen worden gestimuleerd op speelse wijze, bij het werken met ontwikkelingsmateriaal kunnen kinderen aan de slag met hogere-orde-denkopdrachten en we zetten regelmatig smartgames in.   
Bij de BrainSkillslessen voor de kleuterbouw worden de groepjes begeleidt door onze Talentbegeleidster. De groepjes wisselen geregeld en worden samengesteld naar onderwijsbehoefte en leerdoelen van de leerlingen. De activiteiten die worden aangeboden passen vaak ook in het thema waaraan de kleutergroepen werken. Onderwerpen die veel aan bod komen zijn: doorzetten, samenwerken, denken met een groeimindset en problemen oplossen. 

Midden- bovenbouw 
In de groepen 3 t/m 8 wordt gecompact op leerdoelen die meer- en hoogbegaafde kinderen al behaald hebben. Ze krijgen verrijking in de klas voor verschillende vakken, waarbij gewerkt wordt met materiaal dat aansluit op hun manier van denken. Zo kunnen leerlingen werken aan projecten en kunnen ze een vreemde taal leren. Door Blink Wereld en de STEAM-lokalen in te zetten, worden uitdagende, open, creatieve en analytische opdrachten aangeboden. De leerkracht maakt gebruik van differentiatie en geeft instructie en feedback. De leerkracht kan hierin ondersteund worden door de begaafdheidsspecialist.   

BrainSkills
Naast het aangepaste aanbod in de klas, kunnen kinderen door de leerkracht en intern begeleider aangemeld worden bij BrainSkills. Bij BrainSkills wordt onder begeleiding van een begaafdheidsspecialist in drie periodes gewerkt aan verschillende thema's. Het doel is om belemmeringen in het leren te verminderen en het kind optimaal tot leren te laten komen. Kinderen met een hogere intelligentie kunnen hun intelligentie dan nog beter benutten. De thema’s passen bij de belemmeringen waar juist de meer- en hoogbegaafde kinderen tegenaan lopen. Sommige vaardigheden hebben zij onvoldoende ontwikkeld, juist omdat het leren zo makkelijk gaat. Andere thema’s kunnen aansluiten bij kenmerken van hoogbegaafdheid. Bij het kiezen van de thema’s is rekening gehouden met de behoefte behorende bij het leerjaar. Zo komen bijvoorbeeld de thema's mindset, samenwerken en executieve functies aan bod. Per periode wordt er gekeken welke kinderen baat hebben bij het aanbod van dat thema.  

Denkwijs en Pré-vwo
Leerlingen die meer begeleiding nodig hebben in het ontwikkelen van een groeimindset en executieve functies kunnen aangemeld worden bij Denkwijs. Daar wordt gewerkt aan een duidelijke hulpvraag.   Leerlingen die aan het einde van groep 6 over een passende werkhouding en een zeer grote voorsprong beschikken, kunnen in overleg met een begaafdheidsspecialist, aangemeld worden voor pré-vwo. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen onze school hebben we een goede ondersteuningsstructuur. De komende zullen we dit blijven borgen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven