Het Noorderlicht

Spitsbergen 5 2721 GP Zoetermeer

  • Wij gaan voor succes voor alle leerlingen!
  • STEAM vanaf de kleuters
  • We gebruiken moderne leermiddelen zoals bijvoorbeeld LEGO education om te leren programmeren.
  • Schoolfoto van Het Noorderlicht

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op onze school hebben wij een protocol (ziekte) vervanging.  In dit protocol is het volgende stappenplan opgenomen:

1. Als eerste wordt er gekeken of de andere vaste leerkracht van de betreffende groep of een andere leerkracht beschikbaar is.
2. Daarna wordt er gezocht naar een externe vervanger.
3. Mocht er geen kwalitatief goede vervanger beschikbaar zijn, dan wordt er gekeken of er een leerkracht die normaal voor een andere groep staat beschikbaar is voor vervanging.
4. Mocht er geen vervanging beschikbaar zijn dan kan het in het uiterste geval voorkomen dat een groep verdeeld of zelfs naar huis gestuurd wordt. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerkrachten van Het Noorderlicht hebben ieder hun eigen expertise en zijn ingedeeld in expertisegroepen. Deze expertisegroepen zijn verantwoordelijk voor dat specifieke vak- of deelgebied. Dit betekent echter niet dat zij al deze lessen zelf geven. Zij ontwerpen en bewaken de leerlijnen en helpen de andere groepsleerkrachten deze lessen op een hoog niveau te geven. We hebben expertisegroepen op de volgende onderwerpen:  'gedrag', 'rekenen', 'taal', 'hoog-en meerbegaafdheid' en 'Wetenschap & Techniek'.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In het ochtendprogramma staan voornamelijk de vakken rekenen, taal en spelling centraal.

In de middag werken we thematisch aan de hand van de thema's van blink wereld. Hierbij combineren we de vakken; natuuronderwijs, aardijkskunde, geschiedenis, technisch en begrijpend lezen, mediawijsheid en wetenschap & techniek.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Schoolondersteuningsprofiel

Onze school maakt onderdeel uit van de UnicozOnderwijsgroep en tevens van het samenwerkingsverband Passend OnderwijsZoetermeer (https://www.swvzoetermeer.nl/).
De basisondersteuning wordt door iedere school, binnen elke groep, door elke leerkracht gerealiseerd, indien nodig met hulp van derden. Basisondersteuning is ook een vorm van garantie naar ouders, ‘dit bieden al onze scholen minimaal, daar mag u op vertrouwen’. Daarnaast is er ook sprake van extra ondersteuning.

Wij hebben een deel van onze extra ondersteuning bovenschools georganiseerd. Het gaat hierbij om een Hoogbegaafde Plusvoorziening, Pré VWO, DoeWijs, Denkwijs en Pre-VO.

Leerlingen met dyslexie krijgen, volgens het dyslexieprotocol van de Unicoz, extra begeleiding en/of benodigdheden. 
Voor de hoogbegaafde leerlingen kiezen wij er op onze school voor de lesstof te compacten en verrijken. In plaats van (een deel van) de reguliere leerstof krijgt de leerling andere leerstof aangeboden, die ervoor zorgt dat zij hun leerstrategieën optimaal kunnen ontwikkelen. U kunt dan denken aan leerstof die een groter beroep doet op creativiteit en zelfstandigheid van de leerling. Meestal is dit leerstof die open opdrachten bevat met een hoger abstractieniveau en complexiteit. Mocht echter blijken dat de aanpassing in de lesstof (compacten en verrijken) onvoldoende tegemoet komt aan de ondersteuningsbehoefte van het kind, omdat er meer nodig is, dan zal in overleg met de ouders (en het kind) gekeken worden naar andere vormen van begeleiding. 
Sommige leerlingen hebben meer ondersteuning nodig dan de school met eigen mogelijkheden kan bieden. In dat geval spreken we van extra ondersteuning. Binnen het samenwerkingsverband zorgen we ervoor dat deze leerlingen de juiste extra ondersteuning krijgen aangeboden. Dat kan door inschakeling van ambulante begeleiding of andere ondersteuning bij ons op school (een arrangement) of (tijdelijke) plaatsing op een andere (speciale) school.

Het Schoolondersteuningsprofiel van Het Noorderlicht is in 2019 goedgekeurd door de MR en geldig tot 2023.

Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer?
De meeste leerlingen doorlopen zonder veel moeite de basisschooltijd. Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is.? ? 
Scholen (schoolbesturen) voor regulier onderwijs, speciaal basis onderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) werken in een bepaald gebied samen om te zorgen voor passend onderwijs. Dat heet een samenwerkingsverband (SWV). Een samenwerkingsverband zorgt ervoor dat ieder kind dat dit nodig heeft, extra hulp krijgt of naar een speciale school kan gaan.?? ? 
Onder de naam “SWV Zoetermeer” werken het samenwerkingsverband PO en het samenwerkingsverband VO in Zoetermeer samen met scholen, besturen en ketenpartners aan passend onderwijs.

Passend onderwijs op school?
Als het gaat om passend onderwijs is het belangrijkste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen: de school. Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind hulp krijgt op school, of hulp krijgt op een passende andere plek. Dat is geregeld met de zorgplicht passend onderwijs. Samen met de leerkracht bespreekt u wat uw kind nodig heeft om op school goed te kunnen leren en ontwikkelen. Op de school kan extra ondersteuning gegeven worden, bijv. door een gespecialiseerde leerkracht. De intern begeleider en de schooldirecteur ondersteunen de leerkracht, ouders en leerling bij het vinden van de juiste ondersteuning. Hebben ouders en/of de school daarna nog vragen, dan kan het samenwerkingsverband erbij gevraagd worden.

Passend onderwijs en het samenwerkingsverband? 
Vanuit het samenwerkingsverband zijn er Ambulant Begeleiders (AB) en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO) die mee kunnen denken met school, ouders en hulpverlening om te kijken welke mogelijkheden er voor een leerling zijn binnen de huidige school of op een andere school. Dit kan op aanvraag van school, maar ook van ouders gebeuren.

Ouder- en jeugdsteunpunt?
Het samenwerkingsverband werkt aan de oprichting van een ouder- en jeugdsteunpunt. Bij dit steunpunt vinden ouders en (oudere) leerlingen informatie over de ontwikkelingen en steun bij evt. knelpunten van Passend Onderwijs. SWV’s krijgen drie jaar de tijd om hun steunpunt vorm te geven. Met de eerste pijler ‘informeren’ zijn we al gestart via onze website.?
U vindt de informatie hierover op: Ouders en Jeugd - SWV Zoetermeer?

Contact met het samenwerkingsverband? 
U kunt contact opnemen met het SWV via het algemene mailadres: infopo@swvzoetermeer.nl.

 U kunt ook direct contact opnemen met de CPO’er die betrokken is bij de school van uw kind.?? 
Voor onze school is dat Mirjam Plug / Luzanne Boersma? E-mail: mplug@swvzoetermeer.nl / lboersma@swvzoetermeer.nl? 
Telefoonnummer: 06-29224957 / 06-82583075?? ? 

Wilt u meer weten over hoe passend onderwijs werkt en wie wat doet, kijkt u dan op de site van het samenwerkingsverband: www.swvzoetermeer.nl

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen onze school hebben we een goede ondersteuningsstructuur. De komende zullen we dit blijven borgen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven