IKC Florence Nightingale

Zanzibarplein 90 2721 GE Zoetermeer

  • Schoolfoto van IKC Florence Nightingale
  • Schoolfoto van IKC Florence Nightingale
  • Schoolfoto van IKC Florence Nightingale
  • Schoolfoto van IKC Florence Nightingale
  • Schoolfoto van IKC Florence Nightingale

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Definitieve adviezen schooljaar 2022-2023

Aantal lln: 26

  • 1 VMBO Beroeps 3,85%
  • 7 VMBO Kader 27%
  • 4 VMBO Theoretisch 15,4%
  • 4 VMBO Theoretisch/HAVO 15,4%
  • 5 HAVO 19,2%
  • 5 VWO 19,2%

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten zijn zeer belangrijk omdat deze resultaten uitgangspunt zijn voor de afstemming van de instructie door de leerkracht.

Dit geldt voor korte termijndoelen in de methode. En voor de lange termijndoelen gemeten met Citotoetsen in januari en juni. Alle kinderen worden getoetst. Uitgangspunt is dat kinderen via de door de school gekozen methoden de kerndoelen van een betreffend jaar moeten kunnen behalen. Methodegebonden toetsen laten gedurende het schooljaar zien of kinderen de verschillende onderdelen hebben begrepen. De leerkracht stemt zijn/haar instructie af op deze resultaten voor een volgende les of periode.

Met de Citotoetsen meten we of onze kinderen de landelijke (SLO) kerndoelen gaan behalen. Of wellicht onder of boven de norm scoren. De leerkrachten analyseren de gegevens van de (Cito)toetsten gezamenlijk onder leiding van de intern begeleider. De methodegebonden toetsen worden meerdere keren per jaar besproken door de leerkracht met de IB-er tijdens groepsbesprekingen. Doelstelling is om acties/ambities te formuleren voor de komende periode n.a.v. resultaten en trends. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de gehele basisschoolperiode bereiden we onze leerlingen voor op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs (VO) Het doel van onze procedure verwijzing naar het VO is:

  • een zo optimale verwijzingsprocedure in belang van het kind.
  • Een helder inzicht in het verloop van de procedure primair onderwijs naar voortgezet onderwijs voor ouders, kinderen en school. 

Hoe wordt voortaan het schooladvies bepaald?

Eind groep 7 volgt een eerste voorlopig advies, dit voorlopig advies wordt bepaald aan de hand van de gehele ontwikkeling van de leerling. De leerkracht van groep 8, de intern begeleider en de directeur zijn betrokken bij het bepalen van het advies. In groep 8 volgt het tweede voorlopig advies in januari. In februari maken de leerlingen de Cito doorstroomtoets en uiterlijk 24 maart krijgen de leerlingen het definitieve schooladvies.

Tussen 25 en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Voor leerlingen uit het PO en het SBO die de overstap maken naar het VSO, geldt de centrale aanmeldweek niet. Hier is het samenwerkingsverband Zoetermeer bij betrokken en wordt er al eerder gekeken naar een geschikte school.

Uitgangspunten bij het formuleren van een voorlopig en/of eindadvies: 

  • Wij adviseren kansrijk en realistisch.  
  • De ontwikkeling van Cito-resultaten vanaf groep 6 zijn leidend, er wordt rekening gehouden met voor het kind stimulerende en/of belemmerende facoren. 
  • Gegevens van methode-gebonden toetsen gelden als ondersteuning bij kansrijk adviseren. 
  • Als de leerling een hoger toetsadvies ontvangt in vergelijking tot het voorlopig schooladvies, dan overweegt de school een hoger definitief schooladvies. Reden; Wij zien met regelmaat groei van leerlingen in de periode na het definitieve advies.  
  • Voor een voorlopig advies in groep 7 gaan wij uit van de gegevens en de groei op dat moment (beschouwd als moment van uitstroom naar VO) en is gericht op ontwikkeling. Het is een niveau-advies in combinatie met een ambitie. "Het voorlopig advies staat nu vast, maar wij verwachten dat het kind zich gaat ontwikkelen naar... 
  • Het eindadvies in groep 8 gaat uit van de gegevens van het leerlingvolgsysteem en de gegevens van de methode en niet-methodegebonden toetsen op het uitstroommoment. Rekenen en begrijpend lezen zijn hierbij leidend.
  • Alleen als het volgens school in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen na de afname van de doorstroomtoets. De school moet dit goed kunnen onderbouwen.

Communicatie

  • De school informeert ouders in groep 7 en 8 via het document; "doorverwijzing naar het voortgezet onderwijs" en via een informatieavond over PO-VO voor ouders van kinderen in groep 7. 

Gegevens over de doorstroom naar het VO. Doorstroom na 3 jaar VO en eindresultaten kunt u vinden op de website "scholen op de kaart".

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale competentie is het vermogen om adequaat te kunnen handelen in sociale situaties. Belangrijk is hoe je met jezelf en met elkaar omgaat; het gaat om meedoen en meebepalen. Niet alleen over je voegen naar de anderen: de groep, de maatschappij. Sociale competentie is ook invloed uitoefenen op je omgeving. Het gaat daarbij om het evenwicht. De verwachtingen die je aan sociaal competent gedrag mag stellen, zijn voor elke leeftijd anders. Een kleuter lost een ruzie bijvoorbeeld anders op dan een leerling uit de bovenbouw.

Iemand is sociaal competent als deze persoon zowel rekening houdt met zijn eigen belangen als met die van een ander. En als hij dit doet volgens de waarden en normen die in zijn samenleving gelden. Hiervoor zijn kennis, vaardigheden en een juiste houding nodig. Kennis heeft te maken met weten en kennen. Vaardigheden hebben te maken met doen en kunnen. Houding heeft te maken met willen en durven. Er zijn natuurlijk ook andere aspecten van invloed op de houding van een kind. Bijvoorbeeld de gevoelens van een kind en het beeld dat hij of zij van zichzelf en de ander heeft.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verantwoordelijkheid
  • Burgerschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven