Montessorischool De Trinoom

Nieuwlandstraat 241 2729 EB Zoetermeer

Schoolfoto van Montessorischool De Trinoom

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit leerkrachten, onderwijsassistenten, de administratief medewerker, de conciërge, de adviseur onderwijs & kwaliteit (intern begeleider) en de directie. Elke groep heeft twee parttime leerkrachten die op vaste dagen het onderwijs op de groep verzorgen. Alle teamleden hebben grote affiniteit met het montessorionderwijs en dragen dit een warm hart toe. 

De vakleerkracht gym is aanwezig op maandag en dinsdag. De gymlessen worden in de gymzaal, grenzend aan het schoolgebouw, gegeven aan alle groepen. De groepen 1 en 2 hebben één keer per week les van deze vakleerkracht. De groepen 3 tot en met 8 hebben twee keer per week gymles van de vakleerkracht.

Voor leerlingen uit groep 5 en 6 wordt godsdienstvormend onderwijs (GVO) aangeboden door een vakleerkracht. Dit aanbod is facultatief. Alle leerlingen worden uitgenodigd voor het bijwonen van deze wekelijkse lessen. Ouders geven toestemming voor deelname aan de lessen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht wordt een invaller ingezet. Als er geen invaller is, wordt gekeken of een ambulante leerkracht kan invallen of wordt een leerkracht die parttime werkt gevraagd om extra te werken. Lukt dat niet, dan wordt de groep (met uitzondering van groep 1 en 2)  over de andere groepen verdeeld. Dit laatste gebeurt alleen voor één of twee dagen. Kinderen op een Montessorischool kunnen hun werk meenemen naar een andere groep.

In deze tijd van tekorten op de arbeidsmarkt is het helaas niet altijd mogelijk om vervanging te regelen. Als laatste optie vragen we ouders hun kind thuis op te vangen. Zo mogelijk krijgen de kinderen dan schoolse taken online of via de mail toebedeeld. Dit proberen wij uiteraard zoveel mogelijk te voorkomen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het voordeel van heterogene groepen

In onze Montessorigroepen zitten meerdere leerjaren bij elkaar, zogeheten heterogene groepen. Het geeft leerlingen de kans zich te spiegelen aan anderen en van elkaar te leren op cognitief gebied, maar ook in zelfstandigheid, zelfontplooiing, sociale vaardigheden en betrokkenheid. Iedere leerling is een periode de jongste, de middelste en de oudste in de groep. De leerlingen leren hulp te ontvangen en te bieden. De Trinoom heeft twee onderbouwgroepen (groep 1 en 2 samen), drie middenbouwgroepen (groep 3,4,5) en drie bovenbouwgroepen ( groep 6,7,8). In de klas kan goed gedifferentieerd worden. Er is immers aanbod aanwezig van meerdere leerjaren. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Er wordt tevens gewerkt aan de hand van gekozen thema's, passend bij kosmisch onderwijs. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs, maar ook maatschappelijke betrokkenheid (burgerschap) zijn hierin ondergebracht.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Voor groepsinstructie van spelling, begrijpend lezen, gymnastiek en de zaakvakken staan vaste momenten in de week op het rooster. De overige vakken en de verwerking van begrijpend lezen, spelling en de zaakvakken vinden plaats tijdens de zelfstandig werkmomenten. Voor leerlingen met een specifieke hulpvraag, kunnen andere prioriteiten gelden. De ouders worden hiervan altijd op de hoogte gesteld. Het gewijzigd aanbod wordt beschreven in de groepshandelingsplannen en de ondersteuningsarrangementen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het pedagogisch-didactisch concept van de school is montessorionderwijs.

Wij bieden naast de basisondersteuning het volgende aan:

- preventie en vroegtijdige herkenning van leer-, opgroei- en opvoedproblemen;

- een aanbod voor kinderen met dyslexie;

- een aanbod voor meer- en minder begaafde kinderen;

- een aanbod gericht op sociale ontwikkeling, sociale veiligheid en het voorkomen van pestgedrag;

- motorische remedial teaching;

Zie verder het ondersteuningsprofiel van de school in de bijlage. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om de komende jaren meer aandacht te besteden op preventief gebied. Externe specialisten op gebied van leren en gedrag worden eerder betrekken voor advies of zo nodig doorverwijzing.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De school werkt samen met Gro-up kinderopvang. Gro-up en Junis Kinderopvang bieden buitenschoolse opvang aan, zowel in het gebouw als in een aangrenzend gebouw dat intern bereikbaar is. 

Terug naar boven