Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het voordeel van heterogene groepen
In onze Montessorigroepen zitten meerdere leerjaren bij elkaar, zogeheten heterogene groepen. Het geeft leerlingen de kans zich te spiegelen aan anderen en van elkaar te leren op cognitief gebied, maar ook in zelfstandigheid, zelfontplooiing, sociale vaardigheden en betrokkenheid. Iedere leerling is een periode de jongste, de middelste en de oudste in de groep. De leerlingen leren hulp te ontvangen en te bieden. De Trinoom heeft twee onderbouwgroepen (groep 1 en 2 samen), drie middenbouwgroepen (groep 3,4,5) en drie bovenbouwgroepen ( groep 6,7,8). In de klas kan goed gedifferentieerd worden. Er is immers aanbod aanwezig van meerdere leerjaren.
Er wordt tevens gewerkt aan de hand van gekozen thema's, passend bij kosmisch onderwijs. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs, maar ook maatschappelijke betrokkenheid (burgerschap) zijn hierin ondergebracht.
Voor groepsinstructie van spelling, begrijpend lezen, gymnastiek en de zaakvakken staan vaste momenten in de week op het rooster. De overige vakken en de verwerking van begrijpend lezen, spelling en de zaakvakken vinden plaats tijdens de zelfstandig werkmomenten. Voor leerlingen met een specifieke hulpvraag, kunnen andere prioriteiten gelden. De ouders worden hiervan altijd op de hoogte gesteld. Het gewijzigd aanbod wordt beschreven in de groepshandelingsplannen en de ondersteuningsarrangementen.
Het pedagogisch-didactisch concept van de school is montessorionderwijs.
Wij bieden naast de basisondersteuning het volgende aan:
- preventie en vroegtijdige herkenning van leer-, opgroei- en opvoedproblemen;
- een aanbod voor kinderen met dyslexie;
- een aanbod voor meer- en minder begaafde kinderen;
- een aanbod gericht op sociale ontwikkeling, sociale veiligheid en het voorkomen van pestgedrag;
- motorische remedial teaching;
Zie verder het ondersteuningsprofiel van de school in de bijlage.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is om de komende jaren meer aandacht te besteden op preventief gebied. Externe specialisten op gebied van leren en gedrag worden eerder betrekken voor advies of zo nodig doorverwijzing.
De school werkt samen met Gro-up kinderopvang. Gro-up en Junis Kinderopvang bieden buitenschoolse opvang aan, zowel in het gebouw als in een aangrenzend gebouw dat intern bereikbaar is.