Wij informeren de ouders middels de ouder-communicatieapp Parro, de schoolgids, de website www.ikcdetrinoom.nl en de maandelijkse nieuwsbrief die via Parro wordt verspreid.
Oudergesprekken, informatieavond en rapporten
In de tweede week van het schooljaar organiseren we een informatieavond waarbij de kinderen met hun ouders op school komen en laten zien hoe er gewerkt wordt in de klas. De ouders krijgen dan een hand-out mee naar huis met belangrijke groepsinformatie.
In november krijgen de kinderen van groep 3 tot en met groep 8 een verslag mee naar huis. De ouders en kinderen worden daarop uitgenodigd voor een gesprek met de leidsters over de ontwikkeling van het kind. In dit gesprek gaat het vooral over de sociaal-emotionele en werkhoudingsaspecten. In de onderbouw gaan de gesprekken over de ingevulde observatielijsten.
In februari volgt het eerste rapport voor de kinderen van groep 3 t/m 8 met informatie over de ontwikkeling op het gebied van de verschillende vakken en de Cito-toetsen. Ook dan worden de ouders samen met hun kind uitgenodigd voor een oudergesprek. De kinderen in de onderbouw krijgen dan geen rapport. Wel wordt er tijdens de gesprekken gesproken over de ontwikkeling van hun kind.
Aan het einde van het schooljaar volgt het tweede rapport. De onderbouwkinderen krijgen aan het eind van groep 1 en aan het eind van groep 2 een rapport mee naar huis. Kinderen die na 1 januari 4 jaar zijn geworden, krijgen nog geen rapport. Alleen op verzoek van de leidsters of de ouders vindt er een gesprek plaats over de vorderingen van het kind.
De kinderen van groep 7 krijgen aan het eind van het schooljaar hun voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies wordt gegeven tijdens een gesprek met het kind en de ouders, waarna het advies op papier wordt meegegeven. In januari krijgen de kinderen van groep 8 het definitieve advies mee naar huis.
Informatieverschaffing gescheiden ouders
Informatie van school naar ouders gaat naar de gezaghebbende ouder of de ouders waarbij de kinderen de hoofdverblijfplaats hebben. Ook de andere ouder heeft recht op informatie. Dit is geregeld in het Burgerlijk Wetboek (artikel 1-377c). In dit artikel is bepaald dat een school desgevraagd in principe verplicht is de ouder informatie te verstrekken, die niet met het ouderlijk gezag is belast of waar kinderen geen hoofdverblijfplaats hebben. De school hoeft de informatie niet te verstrekken als zij deze informatie ook niet aan de ouder die met het ouderlijk gezag belast is, zou verstrekken of als het belang van het kind door het verstrekken van informatie in het geding komt.
Bij gescheiden ouders vindt de informatieverstrekking via de schooldirectie plaats. De ouder zonder gezag of hoofdverblijfplaats dient deze informatie schriftelijk bij de schooldirectie aan te vragen. Daarbij moet een kopie van het wettelijk toegestaan legitimatiebewijs van deze ouder worden meegestuurd, zodat de school zeker weet dat het om een ouder van het kind gaat. De schooldirectie neemt naar beide ouders toe een neutrale opstelling in, mengt zich niet in conflicten tussen ouders en zorgt voor een onpartijdige houding. De schooldirectie stelt de gezaghebbende ouder in kennis over het ontvangen verzoek om informatie. Daarbij wordt aangegeven dat alleen redenen die het belang van het kind aangaan, tegen het verzoek kunnen worden ingebracht. Als de schooldirectie zich ervan heeft overtuigd dat er geen (wettelijke) belemmeringen zijn, wordt het verzoek om informatieverstrekking ingewilligd. Beantwoording van zo’n verzoek zal in principe binnen een maand plaatsvinden. In de meeste gevallen zal, als het verzoek wordt gehonoreerd, worden volstaan met het toezenden van een kopie van het rapport met een korte toelichting. Een kopie van deze toelichting wordt ook aan de andere ouder overhandigd. Aan partijen, anders dan de ouders wordt geen informatie verstrekt om de onpartijdigheid van de schooldirectie te waarborgen. De schooldirectie is wel wettelijk verplicht om desgevraagd informatie over kinderen te verstrekken aan de Raad voor de Kinderbescherming. Als de schooldirectie van oordeel is dat het niet verstandig is om bepaalde informatie te verstrekken, dan kan de ouder zonder gezag aan de rechter verzoeken te bepalen dat de gevraagde informatie alsnog wordt verstrekt.