Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Sociaal-emotionele ontwikkeling en vredesopvoeding
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen op De Trinoom gebruiken wij de methode Kwink. Deze methode richt zich op het aanleren van vaardigheden zoals zelfbewustzijn, zelfmanagement, empathie, het omgaan met relaties en het maken van verantwoorde keuzes. Kwink werkt preventief en draagt bij aan een veilige en positieve sfeer in de groepen, waardoor het risico op pesten afneemt. In een sociaal sterke groep leren kinderen elkaar op een positieve manier aan te spreken op hun gedrag en weten ze wat te doen als er toch wordt gepest. De lessen worden wekelijks gegeven en sluiten aan bij de verschillende fases van groepsvorming gedurende het schooljaar. Als het nodig is, kunnen lessen op elk moment worden herhaald om gewenst gedrag te versterken.
Naast Kwink hechten wij binnen het montessorionderwijs veel waarde aan vredesopvoeding. Vredesopvoeding is een belangrijk onderdeel van het montessoriconcept en richt zich op het creëren van een harmonieuze leeromgeving waarin respect, samenwerking en empathie centraal staan. Kinderen leren conflicten op een constructieve manier op te lossen, met respect voor zichzelf en anderen. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van veerkracht en emotionele intelligentie.
Door de combinatie van Kwink en vredesopvoeding ontwikkelen onze leerlingen niet alleen sociale vaardigheden, maar ook het besef dat zij actief kunnen bijdragen aan een vreedzame en inclusieve schoolgemeenschap. Zo werken we samen aan een omgeving waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt.
\"Pesten is een voortdurend en opzettelijk machtsmisbruik in relaties door herhaald verbaal, fysiek en/of sociaal gedrag met de bedoeling fysieke, sociale en/of psychologische schade te veroorzaken\" (Stoppestennu.nl, z.d.). Als er, ondanks preventieve inzet, toch sprake is van pestgedrag, dan volgt De Trinoom het gedragsprotocol, opgenomen in het veiligheidsplan.