Dalton IKC De Edelsteen

Sieraadlaan 100 2719 SN Zoetermeer

  • Wij treden met een klein groepje leerlingen jaarlijks op bij de rozentuin!
  • Groep 8 heeft uit eigen beweging besloten wafels te willen verkopen voor het goed doel!
  • Schoolfoto van Dalton IKC De Edelsteen
  • Tijdens ons lustrum hebben wij groot uitgepakt!
  • Het team dat ieder kind laten stralen!

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Edelsteen gebruiken wij toetsgegevens en observaties van de leerkrachten om de leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. Voor de groepen 1 en 2 gebruiken wij het observatie-instrument 'KIJK!'. In de groepen 3 t/m 8 nemen wij tweemaal per jaar de toetsen van CITO (centraal instituut voor toetsontwikkeling) af. Deze toetsen geven de leerkracht inzicht in hoeverre de kinderen de leerdoelen beheersen. Deze toetsen worden geanalyseerd door de leerkracht. N.a.v. deze analyse stelt de leerkracht een groepsplan op voor een half jaar. Hierin staan de vaardigheidsdoelen en het ondersteuningsaanbod. De gebruikte middelen en tijdsinvestering die nodig zijn om de doelen te behalen. De methodegebonden toetsen en eventuele toetsen op maat leveren de leerkracht tussenresultaten. De leerkracht is dan in staat om waar nodig bij te sturen om de koers vast te houden. Deze werkwijze hanteren wij voor het taal-, lees en rekenonderwijs. Ook voor de sociaal- emotionele ontwikkeling hanteren wij deze werkwijze. We gebruiken hiervoor vanaf groep 3 het observatie instrument SCOL (de sociale competentie observatie lijst). Het invullen van dit observatie-instrument wordt gedaan door de leerkracht en de leerling (vanaf groep 6). N.a.v. de uitslag worden in het pedagogisch groepsplan doelen gesteld voor een half jaar. De tussenresultaten worden verzameld door de leerkracht d.m.v. observaties van het gewenste gedrag. De methode 'Kwink' gebruiken wij om sociaal gedrag te bevorderen, bespreekbaar te maken en groepsprocessen mee te begeleiden en bespreken.

Voor de overige vakken worden de methodegebonden toetsen gebruikt om de voortgang te meten. De leerkracht kent de doelen van het leerjaar en zal bijsturen waar nodig. Dit noteert zij/hij in de groepsmap met de doelen en reflecties, zodat ook hier het aanbod wordt afgestemd op de leerlingen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na de CITO E7 afname in groep 7 geven wij een voorlopig advies aan alle kinderen. Het voorlopig advies wordt opgesteld door de groepsleerkracht van huidig en vorig schooljaar, de Adviseur Onderwijs en Kwaliteit en de directie. Dit voorlopig advies is gebaseerd op de gegevens uit het leerlingvolgsysteem van CITO, methode toetsen, leerprestaties en werkhouding. Uiteraard spelen ook leerling kenmerken zoals: ADHD, dyslexie, autisme etc. een rol. Het voorlopig advies wordt besproken met het kind en de ouders.

Bij de start van het schooljaar in groep 8 nemen wij de CITO entree toets af. Waarna wij de ontvangen resultaten vergelijken met het voorlopig advies wat wij vervolgens voorleggen aan het kind (en zijn ouders). Uit dit gesprek komt een persoonlijk plan naar voren waarin het kind eigen ontwikkelingsdoelen stelt om het schooladvies te behalen of te overstijgen. Naast het reguliere lesprogramma verzorgen de leerkracht, de Adviseur Onderwijs en Kwaliteit en/of ambulante collega’s doelgerichte workshops die leerlingen kunnen volgen om hun eigen doelen te kunnen behalen. In groep 8 volgt in januari opnieuw een voorlopig advies hierbij hanteren wij dezelfde procedure als bij het voorlopig advies met aanvulling van de CITO-M8 toets en de werkhouding in groep 8. Het voorlopig advies wordt besproken met het kind en de ouders. In februari doet groep 8 de doorstroomtoets. De resultaten van deze toets worden vergeleken met het voorlopig advies. Wanneer de eindtoetsresultaten hoger uitvallen dan het voorlopig advies vindt heroverweging plaats. Bijstelling gaat altijd in overleg met ouders. Met behulp van het onderwijskundig rapport maken wij een overdracht naar het voortgezet onderwijs. Ouders moeten dit ter goedkeuring ondertekenen voor wij het met het voortgezet onderwijs delen. Er volgt tevens een warme overdracht tussen de groepsleerkracht en de mentor van het VO plaats. Na een jaar onderwijs op het VO krijgen wij een terugkoppeling van het VO over de individuele leerlingen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

IKC De Edelsteen wil leerlingen eigenaarschap geven, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het ontwikkelen van leerlingen houdt voor IKC De Edelsteen in dat een leerling kennis en vaardigheden aanleert met betrekking tot de daltonkernwaarden: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerking, reflectie en leerstrategieën toepast op cognitieve, persoons- en sociale aspecten. De sociale opbrengsten zijn hiermee volledig geïntegreerd in ons onderwijs. 

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerking Zelfstandigheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Reflecteren Leerstrategieën

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven