Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Het tijdschema, geeft slechts een idee van hoeveel tijd er aan elk vak kan worden besteed. Het is belangrijk dat leerkrachten flexibel zijn en hun aanpak aanpassen aan de behoeften van de leerlingen. Het kan langer duren of sneller gaan dan verwacht om bepaalde doelen te bereiken. Gelukkig kunnen leerkrachten beslissingen nemen op basis van hun eigen inzicht om het onderwijs zo effectief mogelijk te maken voor hun leerlingen.
Het tijdschema, geeft slechts een idee van hoeveel tijd er aan elk vak kan worden besteed. Het is belangrijk dat leerkrachten flexibel zijn en hun aanpak aanpassen aan de behoeften van de leerlingen. Het kan langer duren of sneller gaan dan verwacht om bepaalde doelen te bereiken. Gelukkig kunnen leerkrachten beslissingen nemen op basis van hun eigen inzicht om het onderwijs zo effectief mogelijk te maken voor hun leerlingen.
IKC De Edelsteen kent de volgende kenmerken binnen het zorgbeleid:
- Kinderen met specifieke leerbehoeften worden regelmatig besproken. In overleg met de intern zorgcoördinator, de leerkracht, de ouders en de directie wordt gekeken wat het kind nodig heeft en hoe wij hem/haar het beste kunnen begeleiden.
- Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen de verplichte stof ‘compacten’ (de leerlingen gaan sneller door de stof). Daarnaast bestaat de mogelijkheid om in de groep een verrijkingsaanbod te krijgen.
- De interne zorgcoördinator bewaakt het begeleidingsproces van leerlingen in de klas.
- Groepsoverdrachten bij de overgang van een schooljaar worden opgesteld en besproken.
- Leerling- en groepsbesprekingen vinden regelmatig en gestructureerd plaats volgens het borgschema “Zorg voor alle leerlingen”.
- Waar nodig vindt er een IHI (integraal handelingsgericht indiceren) plaats. Alle ondersteuningsinstellingen komen samen met ouders en school om de tafel om een plan voor een gezin samen te stellen.
- De school wordt ondersteund door een schoolbegeleidster van de 1801 (een adviesbureau).
- In de groepen 1 tot en met 8 wordt gewerkt met het Dyslexieprotocol.
- 1% van onze leerlingen heeft een taalachterstand. Deze leerlingen worden in de klas meegenomen met de extra instructie. De intern begeleidster bekijkt voor welke kinderen meer hulp noodzakelijk is. Zij zet ambulante collega's in om in groepjes per vakgebied extra ondersteuning te geven.
-Ouder- en jeugdsteunpunt
De overheid heeft alle samenwerkingsverbanden (SWV’s) de opdracht gegeven om een Steunpunt Ouders en Jeugd in te richten. Dit steunpunt moet ouders en (oudere) leerlingen informeren en steunen en de ontwikkelingen en knelpunten van het Passend Onderwijs signaleren. SWV’s krijgen drie jaar de tijd om hun steunpunt vorm te geven. Met de eerste pijler ‘informeren’ zijn we al gestart via onze website.
Op de website van het SWV Zoetermeer is deze informatie verzameld onder de knop ‘Ouders’. Naast de landelijke wetgeving rondom het Passend Onderwijs, zijn de regels en procedures die binnen de regio Zoetermeer gelden hier opgenomen. Goed om eens een keer naar te kijken.? (www.swvzoetermeer.nl).
Zie voor het volledige schoolondersteuningsprofiel de bijlage.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij continueren wij de ontwikkeling van ons rekenonderwijs. Hier zijn wij vorig jaar met een nieuwe methode gestart.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.