Dalton IKC De Edelsteen

Sieraadlaan 100 2719 SN Zoetermeer

  • Wij treden met een klein groepje leerlingen jaarlijks op bij de rozentuin!
  • Groep 8 heeft uit eigen beweging besloten wafels te willen verkopen voor het goed doel!
  • Schoolfoto van Dalton IKC De Edelsteen
  • Tijdens ons lustrum hebben wij groot uitgepakt!
  • Het team dat ieder kind laten stralen!

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij proberen te allen tijde inval te regelen. Wanneer dit niet mogelijk is, zullen wij ambulante collega's voor de groep zetten of de klas verdelen over de andere klassen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het tijdschema, geeft slechts een idee van hoeveel tijd er aan elk vak kan worden besteed. Het is belangrijk dat leerkrachten flexibel zijn en hun aanpak aanpassen aan de behoeften van de leerlingen. Het kan langer duren of sneller gaan dan verwacht om bepaalde doelen te bereiken. Gelukkig kunnen leerkrachten beslissingen nemen op basis van hun eigen inzicht om het onderwijs zo effectief mogelijk te maken voor hun leerlingen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het tijdschema, geeft slechts een idee van hoeveel tijd er aan elk vak kan worden besteed. Het is belangrijk dat leerkrachten flexibel zijn en hun aanpak aanpassen aan de behoeften van de leerlingen. Het kan langer duren of sneller gaan dan verwacht om bepaalde doelen te bereiken. Gelukkig kunnen leerkrachten beslissingen nemen op basis van hun eigen inzicht om het onderwijs zo effectief mogelijk te maken voor hun leerlingen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

IKC De Edelsteen kent de volgende kenmerken binnen het zorgbeleid:

- Kinderen met specifieke leerbehoeften worden regelmatig besproken. In overleg met de intern zorgcoördinator, de leerkracht, de ouders en de directie wordt gekeken wat het kind nodig heeft en hoe wij hem/haar het beste kunnen begeleiden.

- Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen de verplichte stof ‘compacten’ (de leerlingen gaan sneller door de stof). Daarnaast bestaat de mogelijkheid om in de groep een verrijkingsaanbod te krijgen.

- De interne zorgcoördinator bewaakt het begeleidingsproces van leerlingen in de klas.

- Groepsoverdrachten bij de overgang van een schooljaar worden opgesteld en besproken.

- Leerling- en groepsbesprekingen vinden regelmatig en gestructureerd plaats volgens het borgschema “Zorg voor alle leerlingen”.

- Waar nodig vindt er een IHI (integraal handelingsgericht indiceren) plaats. Alle ondersteuningsinstellingen komen samen met ouders en school om de tafel om een plan voor een gezin samen te stellen.

- De school wordt ondersteund door een schoolbegeleidster van de 1801 (een adviesbureau).

- In de groepen 1 tot en met 8 wordt gewerkt met het Dyslexieprotocol.

- 1% van onze leerlingen heeft een taalachterstand. Deze leerlingen worden in de klas meegenomen met de extra instructie. De intern begeleidster bekijkt voor welke kinderen meer hulp noodzakelijk is. Zij zet ambulante collega's in om in groepjes per vakgebied extra ondersteuning te geven.

-Ouder- en jeugdsteunpunt 

De overheid heeft alle samenwerkingsverbanden (SWV’s) de opdracht gegeven om een Steunpunt Ouders en Jeugd in te richten. Dit steunpunt moet ouders en (oudere) leerlingen informeren en steunen en de ontwikkelingen en knelpunten van het Passend Onderwijs signaleren. SWV’s krijgen drie jaar de tijd om hun steunpunt vorm te geven. Met de eerste pijler ‘informeren’ zijn we al gestart via onze website.  

Op de website van het SWV Zoetermeer is deze informatie verzameld onder de knop ‘Ouders’. Naast de landelijke wetgeving rondom het Passend Onderwijs, zijn de regels en procedures die binnen de regio Zoetermeer gelden hier opgenomen. Goed om eens een keer naar te kijken.? (www.swvzoetermeer.nl).  

Zie voor het volledige schoolondersteuningsprofiel de bijlage.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij continueren wij de ontwikkeling van ons rekenonderwijs. Hier zijn wij vorig jaar met een nieuwe methode gestart. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven