IKC De Saffier

Electrablauw 5 2718 JT Zoetermeer

  • Naast onze Topklas, bieden wij: Engels, literatuur, filosofie, muziek, techniek, programmeren en nog
  • Het onderwijs stemmen wij zo veel mogelijk af op de individuele mogelijkheden van de kinderen.
  • Het is voor kinderen heel belangrijk dat zij zich veilig en geborgen voelen op school. Dat gevoel wi
  • Uiteraard betrekken wij u als ouder bij de ontwikkeling van uw kind. Persoonlijk contact staat bij o
  • IKC De Saffier biedt een totaalpakket op het gebied van onderwijs, opvang, ontwikkeling en vrije tij

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van de groepsleerkrachten proberen we eerst intern een oplossing te vinden. Dit kan d.m.v. een part-time leerkracht in te schakelen. Daarnaast kan de school een beroep doen op de invalpool van de stichting 'OPOZ'. Indien er geen vervanging mogelijk is vanuit deze pool, doen we een beroep op uitzendkrachten. In uiterste noodzaak krijgen de kinderen een dag les in een andere groep.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Continurooster

Op De Saffier hebben we een continurooster. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag eten de kinderen hun lunch in de klas onder begeleiding van de leerkracht. Daarna spelen zij onder toezicht een halfuur buiten. Op woensdagmiddag hebben de kinderen vrij.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Sommige specialisten zijn niet bij de school aangesloten maar wel wekelijks aanwezig. Dit gaat dan om externe partijen waar wij een partnerschap mee hebben zoals: Onderwijs Advies, Opvoedpoli en ONL-Dyslexiebegeleiding.

De volgende (externe) specialisten zijn wekelijks aanwezig:

Motorisch Remedial Teaching (MRT)

Schoolmaatschappelijk Werk

Talentbegeleider

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op IKC De Saffier streven we ernaar om alle leerlingen optimaal te begeleiden in hun leerproces, inclusief leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. In ons School Ondersteuningsprofiel (SOP) komen we uitgebreid terug op de mogelijkheden bij ons op school betreft de extra ondersteuningsbehoefte.

Uit recente bevindingen van de Inspectie van het Onderwijs is gebleken dat de kwaliteit van de extra ondersteuning in het basisonderwijs verbeterd moet worden. Op basis van deze inzichten en d.m.v. onze reeds ingezette interventies de afgelopen jaren, zetten we de komende jaren in op het versterken van onze ondersteuningsstructuur.

Ambities voor de komende jaren
Om de begeleiding van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften te verbeteren, hebben we de volgende ambities opgesteld:

  1. Vroegtijdige signalering en preventie
    We zetten in op een proactieve aanpak door vroegtijdig signalen van ondersteuningsbehoeften te herkennen. Dit doen we door regelmatige monitoring van de ontwikkeling van onze leerlingen en intensieve samenwerking met ouders, leerkrachten, onze IKC partner Gro-Up en zorgprofessionals. Daarnaast verbeteren we onze screenings- en observatie-instrumenten om signalen nog sneller te kunnen oppakken. 

  2. Maatwerktrajecten
    Om effectief in te spelen op de individuele behoeften van leerlingen, willen we de komende jaren maatwerktrajecten verder ontwikkelen. Dit houdt in dat we leerlingen persoonlijke leerroutes aanbieden, waarbij leerkrachten en ondersteuningscoördinatoren nauw samenwerken om het juiste aanbod te creëren. Dit maatwerk kan bestaan uit aangepaste leerdoelen, specifieke interventies of extra begeleiding op sociaal-emotioneel en cognitief gebied.

  3. Scholing en professionalisering van het team
    Om de kwaliteit van de ondersteuning te waarborgen, zetten we sterk in op de scholing en professionalisering van ons team. Leerkrachten worden getraind om signalen van leer- en ontwikkelingsproblemen sneller en adequater op te pikken. Onze trainingen omtrent het planmatig werken aan het leren van de leerlingen en impact op leren geven ons voldoende kennis om kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte te begeleiden.

  4. Versterken van samenwerking met externe partners
    De komende jaren bouwen we onze samenwerking met externe partners verder uit. Denk hierbij aan samenwerkingsverbanden met orthopedagogen, logopedisten, remedial teachers en jeugdzorgprofessionals. Door deze samenwerking willen we ervoor zorgen dat leerlingen met complexe ondersteuningsbehoeften de juiste zorg en aandacht krijgen, zowel binnen als buiten de school.

  5. Evaluatie en doorlopende kwaliteitszorg
    We streven naar continue verbetering van onze ondersteuningsstructuur. Dit betekent dat we de effectiviteit van onze interventies en begeleidingstrajecten regelmatig evalueren. Door middel van data-analyse en feedback van leerlingen, ouders en leerkrachten blijven we onze aanpak bijstellen om te voldoen aan de behoeften van elke leerling.

Met deze ambities willen we ervoor zorgen dat alle leerlingen de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben om zich optimaal te ontwikkelen. We zetten in op een inclusieve schoolomgeving waarin iedereen de kans krijgt om te groeien, ongeacht de ondersteuningsbehoefte.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven