Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Continurooster
Op De Saffier hebben we een continurooster. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag eten de kinderen hun lunch in de klas onder begeleiding van de leerkracht. Daarna spelen zij onder toezicht een halfuur buiten. Op woensdagmiddag hebben de kinderen vrij.
Sommige specialisten zijn niet bij de school aangesloten maar wel wekelijks aanwezig. Dit gaat dan om externe partijen waar wij een partnerschap mee hebben zoals: Onderwijs Advies, Opvoedpoli en ONL-Dyslexiebegeleiding.
De volgende (externe) specialisten zijn wekelijks aanwezig:
Motorisch Remedial Teaching (MRT)
Schoolmaatschappelijk Werk
Talentbegeleider
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op IKC De Saffier streven we ernaar om alle leerlingen optimaal te begeleiden in hun leerproces, inclusief leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. In ons School Ondersteuningsprofiel (SOP) komen we uitgebreid terug op de mogelijkheden bij ons op school betreft de extra ondersteuningsbehoefte.
Uit recente bevindingen van de Inspectie van het Onderwijs is gebleken dat de kwaliteit van de extra ondersteuning in het basisonderwijs verbeterd moet worden. Op basis van deze inzichten en d.m.v. onze reeds ingezette interventies de afgelopen jaren, zetten we de komende jaren in op het versterken van onze ondersteuningsstructuur.Ambities voor de komende jaren
Om de begeleiding van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften te verbeteren, hebben we de volgende ambities opgesteld:
Vroegtijdige signalering en preventie
We zetten in op een proactieve aanpak door vroegtijdig signalen van ondersteuningsbehoeften te herkennen. Dit doen we door regelmatige monitoring van de ontwikkeling van onze leerlingen en intensieve samenwerking met ouders, leerkrachten, onze IKC partner Gro-Up en zorgprofessionals. Daarnaast verbeteren we onze screenings- en observatie-instrumenten om signalen nog sneller te kunnen oppakken.Maatwerktrajecten
Om effectief in te spelen op de individuele behoeften van leerlingen, willen we de komende jaren maatwerktrajecten verder ontwikkelen. Dit houdt in dat we leerlingen persoonlijke leerroutes aanbieden, waarbij leerkrachten en ondersteuningscoördinatoren nauw samenwerken om het juiste aanbod te creëren. Dit maatwerk kan bestaan uit aangepaste leerdoelen, specifieke interventies of extra begeleiding op sociaal-emotioneel en cognitief gebied.Scholing en professionalisering van het team
Om de kwaliteit van de ondersteuning te waarborgen, zetten we sterk in op de scholing en professionalisering van ons team. Leerkrachten worden getraind om signalen van leer- en ontwikkelingsproblemen sneller en adequater op te pikken. Onze trainingen omtrent het planmatig werken aan het leren van de leerlingen en impact op leren geven ons voldoende kennis om kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte te begeleiden.Versterken van samenwerking met externe partners
De komende jaren bouwen we onze samenwerking met externe partners verder uit. Denk hierbij aan samenwerkingsverbanden met orthopedagogen, logopedisten, remedial teachers en jeugdzorgprofessionals. Door deze samenwerking willen we ervoor zorgen dat leerlingen met complexe ondersteuningsbehoeften de juiste zorg en aandacht krijgen, zowel binnen als buiten de school.Evaluatie en doorlopende kwaliteitszorg
We streven naar continue verbetering van onze ondersteuningsstructuur. Dit betekent dat we de effectiviteit van onze interventies en begeleidingstrajecten regelmatig evalueren. Door middel van data-analyse en feedback van leerlingen, ouders en leerkrachten blijven we onze aanpak bijstellen om te voldoen aan de behoeften van elke leerling.Met deze ambities willen we ervoor zorgen dat alle leerlingen de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben om zich optimaal te ontwikkelen. We zetten in op een inclusieve schoolomgeving waarin iedereen de kans krijgt om te groeien, ongeacht de ondersteuningsbehoefte.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.