SBO De Vuurtoren

Spitsbergen 15 2721 GP Zoetermeer

Schoolfoto van SBO De Vuurtoren

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten staan in relatie tot onze verwachtingen. Er zijn zeven adviezen bijgesteld naar boven. De ouders en leerlingen zijn al tijdens het voorlopige advies geïnformeerd over de mogelijkheid dat dit zou kunnen gebeuren. Dit is volledig in samenspraak met ouders bijgesteld omdat er meerdere factoren afgewogen dienen te worden. Kijkend naar de zeven leerlingen als groep is daar geen eenduidigheid uit te halen, het zijn echt 7 specifiek op zich zelf staande bijstellingen.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het is van belang dat de individuele ontwikkeling van de leerlingen op de scholen binnen het Openbaar Primair Onderwijs Zoetermeer goed wordt gevolgd. Al onze scholen maken daarbij gebruik van het CITO- leerlingvolgsysteem. Bij ons betekent dit dat de vorige toetsresultaten altijd het uitgangspunt zijn. De leerkrachten vullen het leerlingvolgsysteem SCOL in om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen beter in kaart te brengen en om op basis van die informatie gericht te kunnen handelen. Na de toetsweken worden de toetsresultaten door de leerkrachten geanalyseerd en worden de scores in het leerlingvolgsysteem bijgewerkt. De resultaten worden met de intern begeleider besproken tijdens een leerlingbespreking. Indien van toepassing worden het ontwikkelingsperspectief en eventueel het uitstroomprofiel van de leerling bijgesteld. Soms is het gewenst dat een leerling besproken wordt in het Multi Disciplinair Overleg (MDO). Dit MDO kent een brede basis; een directielid, de orthopedagoog, de groepsleerkracht, de intern begeleiders en eventuele externen zijn hierin vertegenwoordigd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure schoolverlaters 2023-2024 

Alle leerlingen op SBO De Vuurtoren maken de doorstroomtoets. Voor de resultaten van leerlingen in het SBO zijn echter geen normen vastgesteld door de Inspectie. De leerresultaten van de school worden daarom bekeken aan de hand van de normen die de school zelf heeft gesteld.  Afgelopen schooljaar hebben de leerlingen uit groep 8 de resultaten behaald passend bij onze verwachtingen t.a.v. het uitstroomniveau.  

Het voorlopig advies is gebaseerd op de laatste CITO resultaten, de IQ-gegevens en de sociaal emotionele ontwikkeling. Bij het niveau gaat het om de vier leerdomeinen; technisch lezen, begrijpend lezen, taalspelling en rekenen. De domeinen rekenen en begrijpend lezen zijn hoofddomeinen. Minimaal één van deze hoofddomeinen moeten liggen op het niveau van de geadviseerde uitstroombestemming. Het definitieve advies wordt afgegeven in maart 2024. Dit advies wordt gebaseerd op de CITO scores, de doorstroomtoets en de resultaten uit het IQ-onderzoek (ADIT).  In het bepalen van het schooladvies volgen wij de criteria voor extra ondersteuning in het voortgezet onderwijs (leerwegondersteuning (lwoo) en praktijkonderwijs) indien van toepassing. Alle ouders ontvangen een uitgebreide brief waarin alles wordt toegelicht. Deze brief, toelichting is op te vragen bij directie.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om aan te kunnen sluiten bij onze kernwaarden; veiligheid, verantwoordelijkheid en respect werken wij vanuit onze PBS-visie. De sociaal emotionele ontwikkeling heeft een belangrijke plek binnen onze organisatie en onze visie. We monitoren de sociale opbrengsten onder andere door:

- het leerlingvolgsysteem SCOL, we nemen 2 keer per jaar de SCOL af;

- het analyseren van onze Swis Suite registraties;

- het jaarlijks afnemen van de sociale veiligheidsmonitor; 

- het evalueren van de resultaten van de Rots & Water en SoVa lessen.

We nemen de de handelingsadviezen n.a.v. de uitkomsten mee in de bijstelling van het OPP en mogelijk de leerroute.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijk
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven