SBO De Vuurtoren

Spitsbergen 15 2721 GP Zoetermeer

Schoolfoto van SBO De Vuurtoren

Het team

Toelichting van de school

Sterk team

De Vuurtoren heeft een sterk, positief ingesteld team. De talenten binnen ons team worden benut, zo vindt u bij ons bijvoorbeeld een reken- en taalcoördinator, een gedragsspecialist PBS, verschillende vakdocenten en creatieve specialisten. Daarnaast hebben we meerdere disciplines in huis zoals een orthopedagoog, een fysiotherapeut, een motorisch remedial teacher en een logopedist. Met elkaar kunnen we de meeste kinderen de zorg bieden die zij nodig hebben.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij hanteren onderstaande optie t.b.v. het vervangingsbeleid waarbij wij de volgorde van toepassen van deze opties constant afwegen:

• Ambulant personeel met didactische bevoegdheid

• Parttime leerkracht extra vragen

• Beschikbare onderwijsassistent/ leraarondersteuner

• Verdelen

• Thuis opvangen

• Mogelijke inzet detachering; waarbij extra hoge eisen worden gesteld aan de bekwaamheid

Afwegingen die gemaakt worden houden onder andere verband met:

- vast/ bekend gezicht voor de groep

- rust voor de groep/ gehele school

- rekening houden met de groepssamenstelling

- oppakken van het ritme bij terugkeer van de collega

- verwachte duur van de opvang

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij willen dat uw kind elke dag met plezier naar school gaat en zich ontwikkelt op de manier die bij zijn/haar vermogen past. Wij geven stimulerend onderwijs en werken daarnaast aan een fijne sfeer in de groepen en de school. Door goed in kaart te brengen welke mogelijkheden de leerlingen hebben, door voor én met leerlingen hulpvragen te formuleren en door systematisch te werken aan doelen en opbrengsten, denken wij het uiterste uit uw kind te kunnen halen.

Ons beleid is erop gericht om het uiterste uit leerlingen te halen en onderwijs te bieden dat de leerling nodig heeft. Onze populatie is zeer divers, elk kind heeft dan ook zijn eigen hulpvraag en eigen ontwikkelingsperspectief (OPP). Wij streven ernaar om per vakgebied met drie niveaugroepen te werken binnen een groep. Ook willen wij de leerlingen zo groeperen dat ze van en met elkaar kunnen leren. Op deze manier kunnen wij verschillende accenten leggen op het leerstofaanbod en de sociale componenten binnen de groepen en het onderwijsaanbod beter afstemmen op de behoeften van onze leerlingen.

Het werken met een ontwikkelingsperspectief (OPP) resulteert in onderwijs op maat. Dit betekent dat uw kind min of meer zijn/haar eigen leerlijn heeft en altijd het onderwijs aangeboden krijgt wat hij/zij op dat moment nodig heeft. Bij ons kunnen leerlingen niet blijven zitten of overgaan. Ze gaan na evaluatie en bijstelling van het OPP jaarlijks verder met hun eigen ontwikkeling tot ze in hun laatste schooljaar bij de schoolverlaters horen.

Gezien de zeer uiteenlopende verschillen tussen onze leerlingen moeten wij in het nastreven van leer- en andere doelen wel realistisch zijn met betrekking tot de haalbaarheid. Het gebruik van de diverse ondersteuningsmiddelen zoals ICT, rekenmachines en voorleesprogramma’s hoort hier ook bij. Daarnaast is samenwerking en afstemming met ouders/ verzorgers en andere betrokkenen hierbij noodzakelijk. Ook u stimuleert, motiveert en ondersteunt uw kind dagelijks. Het levert het beste resultaat op als wij dit samen kunnen verbinden aan de mogelijkheden van uw kind. De inzet en het aanbod zijn erop gericht de leerlingen te leren zich na het vervolgonderwijs, met uitoefening van een passend beroep, zelfstandig in de maatschappij te kunnen handhaven.

Belangrijke aspecten daarin zijn:

  • Herstellen en versterken van het zelfvertrouwen, dit bevordert de competentiegevoelens van de leerling. Het sleutelwoord is hierbij ‘succeservaring’;
  • Schoolse vaardigheden, waarbij rekening wordt gehouden met de ontwikkelingsmogelijkheden (niveau en tempo);
  • Sociale vaardigheden die binnen het functioneren in een groep aan de leerling kunnen worden overgebracht. Soms moeten vaardigheden die de meeste leerlingen spelenderwijs leren, uitdrukkelijker en met regelmatige herhaling geoefend worden;
  • Ontwikkeling van handvaardigheden, koken en creatieve mogelijkheden met aandacht voor techniek;
  • Burgerschapsvorming;
  • Onderhouden van contacten met ouders/verzorgers, zodat het gezin en de schoolsituatie geen gescheiden werelden zijn;
  • Samen met de ouders/verzorgers de leerling begeleiden naar een passende vorm van vervolgonderwijs.


Klasindeling

  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De jongste onderbouwgroep van onze school is een zogeheten Observatiegroep Kleuters (OKé). De groep bestaat uit maximaal 12 kleuters in de leeftijd van 4 tot 7 jaar. De groepsleerkrachten en de onderwijsassistenten werken samen met de logopedist. De orthopedagoog en de intern begeleider zijn nauw betrokken bij deze groep. Onze groep heeft naast een onderwijskundige, ook een observatieve en diagnostische functie. Deze is vooral belangrijk om vast te kunnen stellen welk type onderwijs, regulier basisonderwijs, SBO of cluster onderwijs, het best beantwoordt aan de onderwijsbehoeften van de jonge leerling. Overplaatsing gaat altijd in nauw overleg met ouders.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De gegeven tijden in de tabel zijn een benadering. De tijd die besteed wordt aan de sociale vaardigheden en daarmee samenhangende zaken afhankelijk van omstandigheden kan sterk wisselen.

De basisvakken taal, (begrijpend en technisch) lezen, rekenen en schrijven krijgen de meeste tijd en aandacht in het lesgeven. Daarnaast krijgen onze leerlingen uitgebreide aandacht voor hun sociaal emotionele ontwikkeling en sociale vaardigheden. Het volgen van praktische vakken als handenarbeid, kookles, verkeer en techniek zijn hiervoor belangrijke activiteiten. Daarnaast krijgen leerlingen de basisvakken soms op een andere, minder theoretische manier, aangeboden.

Per schooljaar krijgen leerlingen minimaal 940 uren les verdeeld over lesweken van 25,25 uur. De pauzetijden op de lange schooldagen zijn bij elkaar 30 minuten. De dagelijks gelopen Daily Mile is geen pauzetijd maar een dagelijkse uitbreiding van het bewegingsonderwijs die de leercapaciteit van leerlingen aantoonbaar vergroot.

Burgerschap is een vak dat geïntegreerd in projecten/ thema's en andere lessen een plek krijgt. Dit wordt in kaart gebracht met een speciale digitale tool.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer: 

De meeste leerlingen doorlopen zonder veel moeite de basisschooltijd. Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is. Scholen (schoolbesturen) voor regulier onderwijs, speciaal basis onderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) werken in een bepaald gebied samen om te zorgen voor passend onderwijs. Dat heet een samenwerkingsverband (SWV).

Een samenwerkingsverband zorgt ervoor dat ieder kind dat dit nodig heeft, extra hulp krijgt of naar een speciale school kan gaan. Onder de naam “SWV Zoetermeer” werken het samenwerkingsverband PO en het samenwerkingsverband VO in Zoetermeer samen met scholen, besturen en ketenpartners aan passend onderwijs.    

Passend onderwijs op school 

Als het gaat om passend onderwijs is het belangrijkste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen: de school. Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind hulp krijgt op school, of hulp krijgt op een passende andere plek. Dat is geregeld met de zorgplicht passend onderwijs. Samen met de leerkracht bespreekt u wat uw kind nodig heeft om op school goed te kunnen leren en ontwikkelen. Op de school kan extra ondersteuning gegeven worden, bijv. door een gespecialiseerde leerkracht. De intern begeleider en de schooldirecteur ondersteunen de leerkracht, ouders en leerling bij het vinden van de juiste ondersteuning. Hebben ouders en/of de school daarna nog vragen, dan kan het samenwerkingsverband erbij gevraagd worden.  In ons schoolondersteuningsprofiel staat beschreven wat onze school op het gebied van ondersteuning biedt. Op onze school verzorgen wij onderwijs van zo hoog mogelijke kwaliteit. Wij denken daarbij vanuit de mogelijkheden van de leerlingen en helpen hen die te benutten.

Passend onderwijs en het samenwerkingsverband:

Vanuit het samenwerkingsverband zijn er begeleiders passend onderwijs en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO) die mee kunnen denken met school, ouders en hulpverlening om te kijken welke mogelijkheden er voor een leerling zijn binnen de huidige school of op een andere school. Dit kan op aanvraag van school, maar ook van ouders gebeuren.    

Ouder- en jeugdsteunpunt: 

Het samenwerkingsverband werkt aan de oprichting van een ouder- en jeugdsteunpunt. Bij dit steunpunt vinden ouders en (oudere) leerlingen informatie over de ontwikkelingen en steun bij evt. knelpunten van Passend Onderwijs. SWV’s krijgen drie jaar de tijd om hun steunpunt vorm te geven. Met de eerste pijler ‘informeren’ zijn we al gestart via onze website.?

U vindt de informatie hierover op: Ouders en Jeugd - SWV Zoetermeer   

U kunt contact opnemen met het SWV via het algemene mailadres: infopo@swvzoetermeer.nl. U kunt ook direct contact opnemen met de CPO’er die betrokken is bij de school van uw kind.  Voor onze school zijn dat:

Mirjam Plug / Luzanne Boersma  E-mail: mplug@swvzoetermeer.nl / lboersma@swvzoetermeer.nl

Telefoonnummer: 06-29224957 / 06-82583075    

Wilt u meer weten over hoe passend onderwijs werkt en wie wat doet, kijkt u dan op de site van het samenwerkingsverband: www.swvzoetermeer.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij streven ernaar dat onze leerlingen op hun gestelde ontwikkellijn blijven (of weer terugkomen) en op het voor hen passende niveau uitstromen naar het voortgezet onderwijs (V0). Onze schoolverlaters zijn voldoende weerbaar voor het VO. Eventuele aanpassingen en doelstellingen zullen worden bijgesteld en geëvalueerd in onze OPP’s. Daarnaast willen wij onze kwaliteiten op het gebied van individuele zorg behouden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Sinds oktober 2014 hebben wij in de school een afdeling van Junis Kinderopvang. Voor meer informatie over o.a. vakantieopvang, aanmeldingen en de tarieven die zij hanteren, verwijzen wij u naar hun website.

Terug naar boven