Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de middagen bieden wij wereldoriëntatie gecombineerd met kunstzinnige en creatieve vorming aan. Op donderdag bieden wij groepsdoorbroken (groep 1 t/m 4 en groep 5 t/m 8) talentmiddagen aan in de vorm van workshops.
.
.
In de ochtenden wordt er hard gewekt aan de basisvaardigheden binnen de pijler leer. In de middagen bieden wij wereldoriëntatie gecombineerd met kunstzinnige en creatieve vorming aan vanuit de pijler ontdekken.
Passend onderwijs
Het streven binnen passend onderwijs is om voor al onze leerlingen passende ondersteuning te realiseren op onze school. Deze ondersteuning is opgesplitst in basisondersteuning en extra ondersteuning. Dit wordt nader toegelicht. Mocht deze ondersteuning voor een kind onvoldoende zijn, dan zoeken wij met ouders/verzorgers en eventuele andere betrokkenen gezamenlijk naar een andere passende onderwijsplek. Dit valt onder de zorgplichtwet waar de school aan moet voldoen.
Basisondersteuning
Binnen alle vakgebieden volgen onze leerlingen het basisaanbod van onze methoden. Daar waar nodig wordt hierbinnen gedifferentieerd op niveau, zowel naar boven als naar beneden. Mocht dit (gedifferentieerde) aanbod te moeilijk of te makkelijk blijken voor één van onze leerlingen dan hebben wij de mogelijkheid om binnen onze basisondersteuning de hulp in te schakelen van onze adviseur onderwijs en kwaliteit. Samen wordt gekeken op welke manier extra begeleiding ingezet kan worden. Dit zal met name ingevuld worden door de leerkrachten en leraarondersteuners. Om dit op de juiste manier te signaleren maken wij gebruik van diverse signaleringsinstrumenten; methode gebonden toetsen, IEP-toetsen, PI-dictee, Sidi-signaleringslijst, Klein rekenonderzoek en klassenobservaties.
De school streeft ernaar dat alle leerlingen het volledige onderwijsaanbod van groep 1 t/m 8 zich eigen maken (referentieniveau 1F). Zodra gesignaleerd is dat dit niet haalbaar is voor een leerling, wordt in samenspraak met ouders/verzorgers, leerkracht en intern begeleider besloten dat het kind een persoonlijke ontwikkelingslijn gaat volgen. Deze aangepaste ontwikkelingslijn wordt beschreven in een ontwikkelingsperspectief.In de basis biedt de school het volgende aan:
- Preventie en vroegtijdige herkenning van leer-, opgroei- en opvoedproblemen
- De zorg voor een veilig schoolklimaat
- Een aanbod kinderen met dyslexie op de ondersteuningsniveau 1, 2 en 3
- Een aanbod voor meer- en minder begaafde kinderen
- Een aanbod gericht op sociale veiligheid en het voorkomen van pestgedrag
- Het toepassen van een protocol voor medische handelingen
- Didactisch handelen met in de basis het doordacht passend lesmodel
Extra ondersteuning
De definitie van ‘Extra Ondersteuning’ is dat de onderwijsbehoeften van het kind dermate intensief en complex zijn, dat deze meer dan de (aanvullende) basisondersteuning op een school vragen. Onze school kan voor extra ondersteuning een beroep doen op het Samenwerkingsverband. Hiervoor kan een onderwijsondersteuningsarrangement (OOA) worden ingezet.
Door middel van een OOA verzorgt de school een speciale aanpak of extra tijd of aandacht voor het kind of een groepje kinderen. In breed overleg (het zogenaamde IHI-overleg) wordt bepaald of een OOA wenselijk is en doelmatig ingezet zou kunnen worden. Voor leerlingen met een OOA wordt een OPP (ontwikkelingsperspectief) opgesteld.
Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband PO ZoetermeerDe meeste leerlingen doorlopen zonder veel moeite de basisschooltijd. Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is. Scholen (schoolbesturen) voor regulier onderwijs, speciaal basis onderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) werken in een bepaald gebied samen om te zorgen voor passend onderwijs. Dat heet een samenwerkingsverband (SWV). Een samenwerkingsverband zorgt ervoor dat ieder kind dat dit nodig heeft, extra hulp krijgt of naar een speciale school kan gaan.
Onder de naam “SWV Zoetermeer” werken het samenwerkingsverband PO en het samenwerkingsverband VO in Zoetermeer samen met scholen, besturen en ketenpartners aan passend onderwijs.
Passend onderwijs op school
Als het gaat om passend onderwijs is het belangrijkste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen: de school. Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind hulp krijgt op school, of hulp krijgt op een passende andere plek. Dat is geregeld met de zorgplicht passend onderwijs. Samen met de leerkracht bespreekt u wat uw kind nodig heeft om op school goed te kunnen leren en ontwikkelen. Op de school kan extra ondersteuning gegeven worden, bijv. door een gespecialiseerde leerkracht. De intern begeleider en de schooldirecteur ondersteunen de leerkracht, ouders en leerling bij het vinden van de juiste ondersteuning. Hebben ouders en/of de school daarna nog vragen, dan kan het samenwerkingsverband erbij gevraagd worden.Passend onderwijs en het samenwerkingsverband
Vanuit het samenwerkingsverband zijn er Ambulant Begeleiders (AB) en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO) die mee kunnen denken met school, ouders en hulpverlening om te kijken welke mogelijkheden er voor een leerling zijn binnen de huidige school of op een andere school. Dit kan op aanvraag van school, maar ook van ouders gebeuren. Ouder- en jeugdsteunpunt Het samenwerkingsverband werkt aan de oprichting van een ouder- en jeugdsteunpunt. Bij dit steunpunt vinden ouders en (oudere) leerlingen informatie over de ontwikkelingen en steun bij evt. knelpunten van Passend Onderwijs. SWV’s krijgen drie jaar de tijd om hun steunpunt vorm te geven. Met de eerste pijler ‘informeren’ zijn we al gestart via onze website. U vindt de informatie hierover op: Ouders en Jeugd - SWV Zoetermeer.
Contact met het samenwerkingsverband
U kunt contact opnemen met het SWV via het algemene mailadres: [email protected].
U kunt ook direct contact opnemen met de CPO’er die betrokken is bij de school van uw kind. Voor onze school is dat Mirjam Plug E-mail: [email protected] Telefoonnummer: 06-82583075
Wilt u meer weten over hoe passend onderwijs werkt en wie wat doet, kijkt u dan op de site van het samenwerkingsverband: www.swvzoetermeer.nl.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ambities aangaande basisondersteuning:
- Stimuleren van eigenaarschap bij kinderen en hun betrokkenheid bij het leren in de groep vergroten.
- Versterken van het schoolklimaat m.b.v. opleidingstraject The Leader in Me
- Inhoudelijk sterk rekenonderwijs met moderne rekenmethode
- Inhoudelijk sterk taal- en leesonderwijs met nieuwe moderne taal-leesmethoden
- Meer- en hoogbegaafdenbeleid verder ontwikkelen en tot uitvoering brengen
Ambities aangaande extra ondersteuning:
- Uitbouwen van de inzet van interne specialisten bij ondersteuningsarrangementen en/of specifieke ondersteuningsvragen van kinderen
- Uitbreiden van ons netwerk van externe deskundigen
- Leerlingen voor wie een OPP moet worden opgesteld worden betrokken bij het opstellen en evalueren van de doelen van het OPP.