Brede School Noorderpolder Theo Thijssenschool

Emil Sandstromweg 6 4301 NW Zierikzee

  • Schoolfoto van Brede School Noorderpolder Theo Thijssenschool
  • Schoolfoto van Brede School Noorderpolder Theo Thijssenschool
  • Schoolfoto van Brede School Noorderpolder Theo Thijssenschool
  • Schoolfoto van Brede School Noorderpolder Theo Thijssenschool

Het team

Toelichting van de school

Groepsleerkrachten

Leerkrachten op de Theo Thijssenschool zijn verbonden aan één of meerdere groepen en hebben naast lesgevende taken ook een aantal onderwijsinhoudelijke en organisatorische taken.Stagiaires 

Onze school is een stageschool voor studenten van o.a. de PABO (Pedagogische Academie Basisonderwijs) en Scalda (MBO beroepsonderwijs onderwijs & pedagogiek). De studenten kunnen in alle groepen worden ingezet en worden begeleid door de leerkracht en hun opleidingsdocent. 

Scholing van leraren 

We vinden het belangrijk dat onze leraren zich blijven ontwikkelen. Kennis van het vak en lesgeven op basis van wetenschappelijke inzichten is de kern van ons jaarlijkse scholingsprogramma. 


                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Obase werkt met een interne vervangingspool. De school kan hierop een beroep doen bij (ook indien langdurig van aard) afwezigheid van een leraar. Wanneer er geen vervanging vanuit het bestuur voor handen is, proberen we binnen de school de vervanging te regelen. In het uiterste geval wanneer het op geen enkele wijze mogelijk is een groep op te vangen, kan gevraagd worden de kinderen uit de betreffende groep thuis te houden. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school heeft te maken met een grote instroom van leerlingen. Dat is heel fijn, maar zorgt soms ook voor logistieke uitdagingen: het aantal leerlingen per jaargroep is te groot om een enkele klas te vormen, maar te klein om een (dubbele) parallelgroep te maken. Eigenlijk hebben we qua aantal leerlingen 1,5 groep per jaargroep. Naast deze organisatorische uitdaging hebben wij de visie dat het werken in heterogene groepen een positieve bijdrage levert aan de sociale ontwikkeling en de zelfstandigheid van leerlingen. Kinderen leren van en met elkaar en zijn minder afhankelijk van de leerkracht.

Onze school heeft op dit moment budget en ruimte tot het formeren van maximaal 11 jaargroepen. Ieder schooljaar wordt op basis van de groepsgrootte en de meest stimulerende (onderwijskundige) voorwaarden voor de ontwikkeling van leerlingen, bekeken hoe de groepsindeling voor het volgend schooljaar eruit zal gaan zien. Voor schooljaar 2023-2024 levert dat, in samenspraak met team en MR, de volgende groepsindeling op:
Instroomgroep 1 (start met 13 lln): Lisa Hendriks - van der Stap ma/di/do/vr, Leonieke Humphreys wo
Groep 1/2 (25 lln): Mirella Hanson, Linda Boogaart 
Groep 2/3a (25 lln): Jacqueline Schipper ma/di, Miranda van der Linde wo/do/vrij
Groep 2/3b (26 lln): Leonieke Humphreys ma/di, Joyce Verwest-Korver wo/do/vrij
Groep 4 (26 lln): Bonny van Sprundel ma/di/wo, Norma van der Sijs* do/vrij 
Groep 4/5 (25 lln): Idanne van Oosterom ma t/m vrij
Groep 5 (27 lln): Arjen Abbekerk** ma t/m vrij
Groep 6 (34 lln): Niels Leenheer ma t/m vrij met ondersteuning door onderwijsassistent Mike de Voogd op ma/di/do/vrij 
Groep 7a (20 lln): Marit Klein ma/di/vrij, Ellen Oosting wo/do
Groep 7b (22 lln): Greetje ma t/m do, Ellen Oosting vrij
Groep 8 (27 lln): Tanja Plaating ma/di/wo, Bianca Landman wo/do/vrij

* Norma is op dit moment (nog) ziek en zal bij aanvang schooljaar vervangen worden. Door wie is nog niet bekend.
** Arjen zal vanaf de meivakantie t/m de herfstvakantie zijn gespaarde verlofuren duurzame inzetbaarheid opnemen. Wie zijn vervanging zal waarnemen is nog niet bekend.

Onderwijsassistenten: Mike de Voogd ma/di/do/vrij in groep 6 en een deel t.b.v. extra ondersteuning aan zorgleerlingen, Marrit Heijmans do/vrij t.b.v. extra ondersteuning zorgleerlingen. Marrit is op dit moment langdurig ziek en wordt vervangen door Mariëtte Boonman.
RT: Desiree Nierijnck maandag- en woensdagochtend
Kwaliteitscoördinator: Mirella Hanson op dinsdag en donderdag
Administratie: Lenny de Winkel wo/do
Onderbouwcoördinatie en interne begeleiding 1 t/m 3: Jacqueline Schipper wo
Midden-en bovenbouwcoördinatie: Tanja Plaating en Bianca Landman wisselend op wo

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd groep 1 en 2

In de kleuterklassen wordt op een thematische manier gewerkt volgens een vaste structuur. De kleuterleerkrachten zorgen voor een rijke leeromgeving met uitdagende hoeken en divers spelmateriaal. Bij ieder thema wordt een themahoek gecreëerd. De leerlingen worden betrokken bij het ontwerpen en inrichten van deze hoek. Er vinden speelwerklessen plaats, waarbij leerlingen middels een planbord kiezen in welke hoek ze gaan spelen of met welk ontwikkelingsmateriaal ze aan de slag gaan. De ontwikkeling van leerlingen in groep 1 en 2 wordt gevolgd en gepland met behulp van Kijk! In de grote kring komen activiteiten aan bod die de gehele groep aangaan: thematische, muzikale of sociaal-emotionele lessen. De invulling onderwijstijd van de groepen 1 t/m 2 verschilt met de overige groepen. In groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan; er is veel aandacht voor routines en regelmaat. Leren speelt vooral door leren. Dit proces zetten we door in groep 2. De meeste 'vakken' komen in samenhang met een bepaald thema dat als kapstok dient voor het leren. Voorbeelden van thema's zijn: de lente, de boerderij, de bakkerij, et cetera.

Tijdens de speelwerkles worden in de kleine kring lessen op het gebied van rekenen en taal aangeboden aan een klein groepje leerlingen die qua niveau gelijklopen. De kleuterleerkrachten maken gebruik van verschillende bronnen om het onderwijs vorm te geven. 



Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Basisschoolleerlingen moeten in de acht jaar dat ze op school zitten wettelijk tenminste 7520 uur lesuren krijgen.
Per jaar is dat 940 uur op basis van een 25-urige schoolweek. Wij werken met een continurooster. Leerlingen komen elke dag van 8.30 tot 14 uur naar school. 

Scholen mogen maximaal zeven keer per jaar een 4-daagse schoolweek inroosteren. Dit is naast de weken die al 4-daags zijn, omdat de school is gesloten door een algemene feestdag. 

Vrij buiten de schoolvakanties is namens de Leerplichtwet niet toegestaan, tenzij dit aan specifieke voorwaarden voldoet. De richtlijnen voor het aanvragen van extra verlof en de gevraagde formulieren daarvoor, vindt u op de website van de school. 

In de groepen 1 en 2 wordt volgens de principes van ontwikkelingsgericht onderwijs gewerkt aan de domeinen sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek, taal en rekenen. Vanaf groep 3 vindt er een meer leerstofgerichte benadering plaats.
Brede School Noorderpolder Theo Thijssen biedt een breed en uitdagend onderwijsaanbod aan, gebaseerd op de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren en bereidt de kinderen voor op het vervolgonderwijs. In de groepen 3 t/m 8 wordt extra aandacht besteed aan taal, lezen en rekenen.

Hieronder vindt u de methodes die worden gebruikt voor de verschillende vakken:

  • Taal: va groep 4 Taal Actief 4
  • Spelling: va groep 4 Taal Actief 4
  • Rekenen:Wereldn in Getallen 5, groep 4 t/m 8. Semsom Rekenen, groep 1 t/m 3
  • Begrijpend lezen: vanaf groep 4 Nieuwsbegrip
  • Technisch lezen: in groep 3 Veilig Leren Lezen; vanaf groep 4 Estafette Lezen
  • Engels: vanaf groep 5
  • Verkeer
  • Aardrijkskunde: vanaf groep 4 Wijzer!
  • Natuur: Natuurzaken
  • Geschiedenis: Wijzer!
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: vanaf groep 1 Kanjer!
  • Schrijven: Klinkers en Pennenstreken

Burgerschapsonderwijs en levensbeschouwelijk onderwijs op school

Als school hebben we de opdracht om burgerschapsonderwijs te verzorgen en leerlingen kennis bij te brengen over de verschillende geestelijke stromingen in de wereld en hun gebruiken. Dat laatste doen wij o.a. in de vorm van lessen levensbeschouwing in de groepen 6, 7 en 8. Deze lessen worden verzorgd door een vakdocent en zij heet Joke van der Spek. 

De inhoud van de lessen richt zich op de verschillende wereldreligies, verschillende levensovertuigingen, maar gaan óók bijvoorbeeld over politieke gezindheid en afkomst. Dit lijkt nog het meest op het vak maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Naast dat aandacht hiervoor een verplichtend karakter heeft, vinden wij het als openbaar onderwijsschool vooral belangrijk dat we kinderen hier kennis van laten nemen. In onze visie leidt levensbeschouwelijk onderwijs, naast burgerschapsonderwijs, tot meer wederzijds begrip en respect bij leerlingen ten opzichte van de verschillende geestelijke stromingen en levensovertuigingen die er bestaan in onze wereld. 

Onze school ziet dat als inspirerend en verrijkend, omdat kinderen zo een eigen kijk op het leven kunnen ontwikkelen. De lessen gaan uit van respect voor mensen die anders in het leven staan. 

De school biedt kinderen ook de mogelijkheid vanuit een specifieke levensbeschouwing (boeddhistisch, hindoeïstisch humanistisch, islamitisch, joods, katholiek of protestants vormingsonderwijs te laten volgen, naast van hoe wij als school de lessen geestelijke stromingen verzorgt.

Het kan zijn dat u hierover nog vragen heeft of wellicht bezwaren ervaart en om die reden u niet wil dat uw kind bij deze lessen aanwezig is, geef dat dan a.u.b. door aan de directeur:  Frederik Nijmeijer

f.nijmeijer@obase.nl

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

MEER- EN HOOGBEGAAFDENBELEID  

Op de Theo Thijssenschool is ieder kind uniek en heeft elk kind recht op een eigen groei en ontwikkeling. Ieder kind groeit van een leerstofaanbod passend bij de ontwikkeling en het leervermogen en ieder kind heeft recht op een uitdagende leeromgeving. Vanuit deze visie krijgt ook het onderwijs aan de (hoog)begaafde leerlingen van de school een plek. Een plek die past bij de zorgstructuur van de school.  

Om aan de onderwijsbehoefte van de (hoog)begaafde leerlingen op Theo Thijssenschool tegemoet te komen heeft de school een passend beleid voor deze groep kinderen ontwikkeld. Hierin komen alle aspecten die van toepassing zijn op het omgaan met de (hoog)begaafde leerlingen op de school aan de orde,. Binnen de verschillende vakken wordt het aanbod van de (hoog)begaafde leerling aangepast (passend bij het niveau van de leerling). Door het compacten van de basisstof komt er tijd vrij om te werken met verrijkingsmaterialen. De keuze van deze materialen wordt afgestemd op het niveau en de eigen leerdoelen van de leerling. Het denkniveau van de leerling wordt verhoogd en probleemoplossend denken wordt gestimuleerd waarbij doelen worden gekaderd in instructie vooraf.  

Wanneer is er sprake van hoogbegaafdheid bij een kind? De (hoog)begaafde leerlingen binnen de school worden op verschillende manieren gesignaleerd. In de eerste plaats is de informatie van de ouders van groot belang. Als ouders merken dat hun kind sneller is qua ontwikkeling dan een gemiddeld ander kind dan is het belangrijk dit met de leerkracht te bespreken op het moment dat het kind op school gaat starten. Als ouders en/of de leerkrachten tijdens de schoolloopbaan van een kind merken dat een kind meer aan kan, hoge resultaten haalt en/of er sprake is van kenmerken die bij begaafdheid voorkomen is het ook van belang het gesprek met de leerkracht (en eventueel de intern begeleider) aan te gaan. Mocht er sprake zijn van een vermoeden van hoogbegaafdheid dan zal de leerkracht en/of de intern begeleider in overleg met de ouders de vervolgstappen bespreken.  

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
Bij jonge kinderen wordt nog niet over (hoog)begaafdheid gesproken, maar over een ontwikkelingsvoorsprong.
Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen binnen de groep extra uitdaging aangeboden. In de voorbereiding van de thema’s is structureel aandacht voor het onderwijsaanbod aan deze groep leerlingen. Wij vinden het belangrijk om een rijke onderwijsomgeving te creëren, zodat alle  kinderen hun talenten kunnen laten zien.    

Aanbod materialen
De Theo Thijssenschool beschikt over een groot aanbod van verrijkingsmaterialen voor (hoog)begaafde leerlingen.
De materialen zijn onderverdeeld per vakgebied (taal, rekenen en wereldoriëntatie). Daarnaast zijn er vakoverstijgende materialen, zoals smartgames of projecten waar de leerlingen aan kunnen werken.           

Contact met ouders
Als er sprake is van (een vermoeden) van (hoog)begaafdheid bij een kind, dan is het van belang om als school en ouders in gesprek te gaan en te blijven over de ontwikkeling en het welbevinden van het kind. Ieder kind is uniek en iedere (hoog)begaafde leerling heeft een eigen aanpak nodig. Binnen het beleid is opgenomen hoe het oudercontact wordt vormgegeven.    

De verrijkingsgroep
Voor leerlingen van de groepen 3 t/m 5 en 6 t/m 8 die niet genoeg hebben aan het onderwijsaanbod binnen de groep, biedt de Theo Thijssenschool één keer per week de Kangoeroegroep aan. Binnen deze groep wordt onder leiding van onderwijsassistent Mike gewerkt aan specifiek op begaafden gerichte doelen en vaardigheden. Elk jaar wordt opnieuw door leerkrachten en IB bekeken welke leerlingen in aanmerking komen voor deze groep.    

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school zet in zich om passend onderwijs te bieden aan elk kind, mede passend binnen de mogelijkheden van de school. 
Dat houdt in dat we leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften zoveel mogelijk een plek willen blijven geven. 
Bij aanmelding van een leerling oriënteren we ons op de benodigde extra ondersteuningsbehoeften van een kind en beoordelen we in goed overleg met ouders of we kunnen voldoen aan de specifieke hulpvraag van leerlingen. Een beslissing valt of staat met de hulpvraag van het kind én de schoolsituatie van dat moment.


We verwachten hierin van ouders dat zij bereid zijn om transparant en eerlijk met ons in gesprek te gaan over de ontwikkeling en ondersteuningsbehoeften van hun kind om te voorkomen dat de ontwikkeling van een leerling gedurende de schoolloopbaan stagneert.
Hoe beter we bij aanvang weten welke ondersteuningsbehoeften een leerling heeft, hoe eerder we eventuele extra benodigde ondersteuning kunnen (proberen te) organiseren. We hebben immers hetzelfde doel: de beste begeleiding bij de ontwikkeling van uw kind!

Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig om hun schoolloopbaan goed te doorlopen. Wat die kinderen nodig hebben en wat de school kan bieden is heel afhankelijk van de actuele situatie. 

Onze stichting is aangesloten bij het samenwerkingsverband Kind op 1. Kind op 1 verzorgt voor de basischolen in de Oosterschelderegio de ondersteuning in het kader van passend onderwijs. Zij gaan over de ondersteuning op de scholen en bepalen welke leerlingen naar speciaal (basis)onderwijs gaan. Bij vragen over de ondersteuningsbehoefte, juiste aanpak en plaatsing van leerling naar het speciaal (basis)onderwijs schakelen wij hun hulp in.

In ons schoolondersteuningsprofiel (inzage op school) is het volgende beschreven: de algemene ondersteuningsmogelijkheden van de school, de grenzen aan opvangbaarheid en de ambities van het team ten aanzien van het begeleiden van kinderen met extra onderwijsbehoeften. Om goed te kunnen inschatten of dat wat het kind nodig heeft geboden kan worden op deze school is altijd een goed gesprek nodig. In welke groep zou het kind komen, hoe groot is die groep, hoe is hij samengesteld, welke juf of meester staat ervoor, hoe is de situatie thuis, is er al ondersteuning vanuit de zorg en welke ondersteuning kan de school eventueel krijgen van het samenwerkingsverband? Dat zijn allemaal vragen die besproken moeten worden waarna kan worden afgewogen of dit de juiste school is. Op basis van dit schoolondersteuningsprofiel maakt de school steeds een afweging of zij aan een specifieke ondersteuningsvraag kan voldoen. Wanneer dit in voorkomende gevallen niet mogelijk is, begeleidt de school de ouder(s) verder totdat een passende plek voor het kind is gevonden. Dit valt onder onze zorgplicht: zorgplicht betekent dat wanneer we als school van een aanmelding tot de conclusie komen dat wij zelf niet de benodigde ondersteuning kan bieden, de school op zoek moet naar een andere school, die wel een passend onderwijs- en/of ondersteuningsaanbod voor de leerling heeft en bereid is de leerling aan te nemen. Tot die tijd verzorgen wij het onderwijs van de leerling.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Brede School Noorderpolder werkt intensief met Kibeo (kinderopvangorganisatie) samen. Samen zorgen we ervoor dat de overstap van de voorschool naar de onderbouw van onze school vloeiend verloopt. We werken samen aan een doorgaande lijn van peuteronderwijs naar kleuteronderwijs. Verder is onze school een IKC in wording waarin de ambitie is vastgelegd voor een verdergaande samenwerking met Kibeo.

Terug naar boven