School voor Speciaal Basisonderwijs De Meie

Hatfieldpark 3 4301 XC Zierikzee

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Meie
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Meie
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Meie
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Meie
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Meie

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Hoe gaat het verder na de Meie?

Na het basisonderwijs gaan leerlingen naar het voortgezet onderwijs. In het laatste jaar op de Meie wordt bekeken welke vorm van voortgezet onderwijs voor de leerling geschikt is. In november nemen we daarom het drempelonderzoek af. De resultaten uit dit onderzoek nemen we mee in het schooladvies wat we in januari met ouders en leerlingen bespreken. Naast het drempelonderzoek worden ook de schoolresultaten en de algemene ontwikkeling van een leerling meegewogen in het advies. Ten slotte maken onze leerlingen in februari de route-8 doorstroomtoets. Mocht deze hoger uitkomen dan het schooladvies zullen we met ouders overleggen of het wenselijk is het schooladvies aan te passen. 

Alles staat open. In principe zijn alle vormen van voortgezet onderwijs mogelijk. We zien veel van onze leerlingen naar het Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs (VMBO), het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) of naar het Praktijkonderwijs (PrO) uitvliegen.

Specifieke verklaring voor toelating Voortgezet Onderwijs
Voor toelating tot Praktijkonderwijs of Voortgezet Speciaal Onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. Deze wordt toegewezen vanuit de Commissie Toewijzing Ondersteuning van het Samenwerkingverband Passend Voortgezet Onderwijs (SPVO). De TLV wordt in overleg met ouders en SBO De Meie aangevraagd door de betreffende school voor voortgezet (speciaal) onderwijs. 

Wat is de verhouding?
Aan het einde van het vorige schooljaar 2022-2023 zijn 13 leerlingen van de Meie naar het voortgezet onderwijs gegaan.
Ze gingen naar:
-         Praktijkonderwijs                        46% van de leerlingen
-         VMBO basis                                8% van de leerlingen
-         VMBO basis/kader                       8% van de leerlingen
-         VMBO kader                               30% van de leerlingen
-         VMBO TL                                    8% van de leerlingen

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Meten is weten   

Net als op elk basisonderwijs worden de vorderingen van de leerlingen getoetst met methode-onafhankelijke toetsen. We gebruiken hiervoor op De Meie de toetsen van Cito 'Leerling in Beeld'. 

De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met het ‘kanjer-volgsysteem’. Alle gegevens worden meegenomen bij het maken en bijstellen van het OP voor elke leerling. 

Daarnaast analyseren en evalueren we twee keer per jaar de tussenresultaten op groeps- en schoolniveau. Vanuit deze evaluatie worden acties uitgezet om het onderwijs op school verder te ontwikkelen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Terugblik & evaluatie
Jaarlijks analyseren wij de opbrengsten van ons onderwijs. Hierbij kijken we welke prestaties er geleverd zijn ten opzichte van de verwachtingen die wij van de leerlingen hebben. Deze analyse maken wij voor de vakgebieden rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling, maar we kijken ook in hoeverre de leerlingen de verwachte uitstroom naar het voortgezet onderwijs realiseren. Met deze analyses kunnen wij de kwaliteit van ons onderwijs meten en waar nodig verbeteringen aanbrengen.  

Wat dachten we, wat is het geworden?
In onze analyse zetten we de volgende twee gegevens tegen elkaar af:
-Verwachte uitstroom naar type vervolgonderwijs op basis van het beredeneerde ontwikkelperspectief.
-Daadwerkelijke uitstroom naar type vervolgonderwijs.  

De analyse is een weergave van de uitstroom van de laatste vijf schooljaren. Dit verdelen we in de volgende resultaten:
1.    uitstroom naar een lagere vorm van voortgezet onderwijs dan 2 jaar voor schoolverlaten was verwacht.
2.    uitstroom naar de vorm van voortgezet onderwijs zoals 2 jaar voor schoolverlaten was verwacht.
3.    uitstroom naar een hogere vorm van voortgezet onderwijs dan 2 jaar voor schoolverlaten was verwacht.

Schooljaar:         Uitstroom naar VO lager dan verwacht:         Uitstroom VO naar verwachting:         Uitstroom naar VO hoger dan verwacht:   
2018-2019                      3 leerlingen (27 %)                                   3 leerlingen (27%)                            5 leerlingen (46%)
2019-2020                      4 leerlingen (36%)                                    7 leerlingen (64%)                            0 leerlingen
2020-2021                      1 leerlingen (11%)                                    6 leerlingen (67%)                            2 leerlingen (22%)
2021-2022                      0 leerlingen                                              5 leerlingen (100%)                           0 leerlingen   
2022-2023                      1 leerlingen (8%)                                     11 leerlingen (84%)                           1 leerlingen (8%) 

Positief effect
We willen zoveel mogelijk leerlingen laten uitstromen op het niveau waar we samen op in hebben gezet. Dit geeft de leerlingen een duidelijk doel en zelfvertrouwen als het doel behaald is. Haalbare doelen stellen, is heel goed voor de motivatie van een kind. Iets dat belangrijk is voor de verdere stappen in het voortgezet onderwijs en éénmaal eigen gemaakt, ook later in een werksituatie een positief effect heeft.

Vervolgsucces
Ook op een langere termijn volgen we onze oud-leerlingen. Drie jaar nadat zij onze school verlaten hebben bekijken we welk niveau van onderwijs ze op dat moment volgen. Is dit hetzelfde niveau als het schooladvies dat wij hebben gegeven? Of volgen zij ondertussen een hoger of lager onderwijsniveau? Vanuit de overheid krijgen we hierover steeds nauwkeurigere informatie. Daar zijn we blij mee. Deze informatie helpt ons namelijk om ons onderwijs en onze schooladviezen steeds beter af te stemmen op onze leerlingen. 

Over onze oud-leerlingen die na schooljaar 2018-2019 de Meie hebben verlaten, hebben we de volgende informatie verzameld:
-         46% van de leerlingen zitten na 3 jaar nog op het niveau van het schooladvies.
-         36% van de leerlingen zitten onder het schooladvies.  
-         18% van de leerlingen zitten boven het schooladvies.
-         36% van de leerlingen hebben gedoubleerd en zitten nog niet in het derde jaar van het VO.
-         Van 0% van de leerlingen zijn geen gegevens bekend.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

SBO de Meie is voor Schouwen-Duiveland de plek waar kinderen tot bloei kunnen komen en (weer) gevoel van eigenwaarde en perspectief krijgen. Kinderen en ouders zijn bij ons welkom. We waarderen en zien de kinderen zoals ze zijn, als mens met al hun talenten. We werken als team vanuit gezamenlijk eigenaarschap met expertise en passie.

Een goed pedagogisch klimaat is voor onze leerlingen een vereiste. De leerlingen moeten zich op school veilig voelen. Wij zijn een Kanjerschool; dat betekent dat wij voor de sociaal-emotionele ontwikkeling de ‘Kanjer’ methode gebruiken.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samen bloei
  • plezier expertise
  • veilig zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven