School voor Speciaal Basisonderwijs De Meie

Hatfieldpark 3 4301 XC Zierikzee

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Meie
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Meie
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Meie
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Meie
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Meie

Het team

Toelichting van de school

Bewegen.
We hebben een vakleerkracht voor gymnastiek. Er wordt gymles gegeven op dinsdag en vrijdag in een gymnastieklokaal bij de school. Voor gymnastiek hebben de leerlingen gymkleren en gymschoenen nodig, de schoenen mogen alleen in de gymzaal gedragen worden en moeten witte zolen hebben. Het is handig de kleren en schoenen in een tas mee te geven. De regel is: wie geen gymkleren bij zich heeft, mag niet mee gymmen. Een leerling krijgt in dit geval een alternatieve activiteit aangeboden, eventueel in een andere groep.

Levensbeschouwing.
Onze school is een openbare school. Dat wil zeggen dat alle kinderen welkom zijn ongeacht hun levensbeschouwelijke achtergrond. We schenken op school aandacht aan diversiteit en leggen de nadruk op respect voor de verschillende geloven en levensovertuigingen die er zijn en blijven hierin als openbare school neutraal. Op de Meie bieden wij vormingsonderwijs (PC GVO) aan. Dit onderwijs wordt gegeven door een vakleerkracht. Het team van de Meie vindt deze lessen heel waardevol. De kinderen worden zich bewuster van zichzelf, ze leren welke waarden en normen ze in het leven belangrijk vinden en wat het effect is van hun gedrag op anderen. Het vergroten van kennis en zelfbewustzijn hierin vergroot hun weerbaarheid in onze complexe wereld. Het recht op godsdienstonderwijs en humanistisch vormingsonderwijs op openbare basisscholen is wettelijk vastgelegd. De wet biedt ouders de mogelijkheid om te kiezen uit lessen in vijf levensbeschouwelijke richtingen: humanistisch, protestants-christelijk, rooms-katholiek, islamitisch of hindoeïstisch. We hebben op De Meie alleen een leerkracht voor PC GVO, maar geef gerust je voorkeur aan.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan helaas voorkomen dat een juf of meester niet voor de klas kan staan. SBO De Meie is daarom aangesloten bij De Vervangingsmanager (Driessen). Wanneer een collega niet op school aanwezig kan zijn doet de directie een aanvraag bij De Vervangingsmanager. Zij zoeken vervolgens een geschikte invaller voor onze school. Steeds vaker is er echter geen invaller beschikbaar. In dat geval doen we ons best om onze leerlingen vanuit ons eigen team en/of binnen de school op te vangen. Het bieden van rust en regelmaat binnen het onderwijs aan onze leerlingen is altijd ons uitgangspunt. In het uiterste geval vragen wij ouders om medewerking in de opvang van de leerlingen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Hoe zien de groepen eruit?
De groepssamenstelling is niet alleen afhankelijk van de leervorderingen. Bij de groepssamenstelling houden we ook rekening met de leeftijd, onderwijsbehoeften en andere factoren die van invloed kunnen zijn op het leerproces. De leerlingen kunnen meer dan één jaar in dezelfde groep zitten.

Aparte kleuterobservatiegroep
We werken binnen de Meie met een kleuter(observatie)groep (KOG). De leeftijden van de leerlingen die in aanmerking komen voor deze groep zijn: 4 t/m 7 jaar.  

Onze groepen
Er zijn dit schooljaar vier groepen in de school. Om aan te sluiten bij de naam van de school hebben we voor de groepen namen gekozen die te maken hebben met de natuur van onze eigen leefomgeving.

Visdiefje: kleuterobservatiegroep (KOG)
Scholekster: middenbouw
Aalscholver: bovenbouw 
Strandloper: structuurgroep (midden-/bovenbouw)

Wat is onze werkwijze?
In veel opzichten verschilt de lesstof van de Meie niet met die van een andere basisschool. De school wil de leerlingen zo veel mogelijk dezelfde lesstof aanbieden en de einddoelen van het basisonderwijs halen. Basisonderwijs is immers de basis voor verder leren en studeren.

Meer mogelijk
Wij hebben meer mogelijkheden dan de basisschool. De groepen zijn niet altijd kleiner, maar er is extra deskundigheid op school aanwezig. Zo werken er een orthopedagoog, en logopedist en een oefentherapeut binnen de school.    

Met meer handen in de klas
Onze groepen zijn doordacht samengesteld. Er is gekeken naar de achtergrond en begeleidingsbehoeften van de kinderen. Door meer medewerkers in de klassen in te zetten, bijvoorbeeld: twee leerkrachten of een leerkracht met een onderwijsassistent, kunnen we de groep gericht lesgeven.  

In de kleuter observatie groep (KOG), worden de kinderen door de logopedist en de oefentherapeut gescreend. Indien therapie nodig is, wordt er contact opgenomen met de ouders. Ook leerlingen van groep 3 t/m 8 kunnen in overleg met school onder schooltijd extra ondersteuning krijgen door de logopedist of oefentherapeut. Logopedie en oefentherapie worden vanuit de zorgverzekering vergoed.

Ruimte voor ontwikkeling
Naast deze leeraspecten  wil de school ook een plek zijn waar kinderen zich in hun persoonlijkheid positief kunnen ontwikkelen. Het plezier hebben met elkaar en het plezier hebben in het leren hoort bij een goed pedagogisch klimaat.   

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het onderwijstraject op De Meie en extra ondersteuning. 
“Het kind staat centraal, wij komen tegemoet aan zijn of haar onderwijsbehoeften.” Dit is onze zienswijze. Hierbinnen maken we onze keuzes als het gaat om personele inzet en zorg.

Groepsleerkrachten, extra expertise waar nodig. 
Een belangrijk aspect is dat we kiezen voor groepsleerkrachten en assistenten voor de klas, waarbij we de verdere expertise om de groep heen bouwen en inzetten waar behoefte is.

Dezelfde basisvakken.
Ieder kind krijgt de ‘normale’ basisschoolvakken. We bieden de verschillende vakken aan in de eigen groep, in niveaugroepen (indien nodig groepsdoorbroken) of in een individueel opgezet programma. In het onderwijsaanbod wordt rekening gehouden met wat een leerling kan (zijn/haar capaciteiten) en hoe snel de leerling stappen maakt  (het vorderingenniveau). Net als reguliere basisscholen richten wij ons op het behalen van de kerndoelen die door de overheid zijn vastgesteld.

Begeleiding en Ontwikkelingsperspectief.
Ieder kind heeft eigen begeleiding om zich heen. Dit noemen we de Commissie voor Begeleiding (CvB). Deze groep bestaat uit de directeur van de school, de orthopedagoog, de intern begeleider en de schoolarts. Op basis van alle bevindingen wordt de beginsituatie vastgesteld op didactisch en pedagogisch gebied. Door te kijken naar waar de kansen van een leerling liggen, gaan we aan het werk met de ontwikkelingsvragen. Wat is er nodig om de leerling te laten groeien? Daarvoor wordt  in samenspraak met leerkrachten voor alle leerlingen bij ons op school een ontwikkelingsperspectief (hierna genoemd: OP) gemaakt door de CvB. Hierin staat ook de leerroute beschreven en stellen we het verwachte einddoel vast. Ook maken zij een inschatting voor het vervolgonderwijs; bijvoorbeeld Praktijkonderwijs of VMBO.

Het OP wordt twee maal per jaar geëvalueerd, indien nodig bijgesteld en besproken met ouders/verzorgers. Dit gebeurt in februari/maart en juni. Mocht het zo zijn dat tijdens het schooljaar  de ontwikkeling minder gaat dan verwacht, bijvoorbeeld bij lezen of rekenen, dan wordt er een interventie gepleegd in de groep. Dit betekent dat de leerlingen of meerdere leerlingen extra begeleiding krijgen op een bepaald gebied. Als deze interventie goed geholpen heeft, stopt de  begeleiding. Mocht er meer nodig zijn, wordt de leerling besproken binnen de CvB. Er wordt dan gekeken hoe we met de verschillende expertises samen de leerling kunnen helpen zijn/haar ontwikkelingsperspectief (OP) te behalen. 

Passend onderwijs en toekomstig aanbod. 
Met de komst van passend onderwijs merken we dat onze leerling populatie veranderd is. Er is vaker sprake van meervoudige en complexe problematieken bij leerlingen op onze school. Wij zetten ons in om onze deskundigheid ten behoeve van deze leerlingen te vergroten. In veel gevallen lukt het om aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van deze leerlingen. Er zijn echter ook leerlingen waarbij dit volgens ons (nog) onvoldoende lukt. In deze situaties zoeken we hulp en ondersteuning bij onze samenwerkings-partners om onze expertise te vergroten. 

Wanneer externe expertise nodig is, wordt een leerling besproken binnen het multidisciplinair team (MDT). De externe deskundigen zoals: de logopedist, de oefentherapeut, de maatschappelijk werker, de jeugdconsulent, leerplichtambtenaar en de schoolarts adviseren dan samen met ons over een vervolgtraject. Ouders/verzorgers worden bij iedere stap in het ontwikkelingsproces betrokken. Als er onderzoek nodig is, wordt hen om toestemming gevraagd. Uitkomsten en adviezen worden gedeeld met hen in een gesprek. 

Grenzen
We vinden het belangrijk om naast de ondersteuning die we leerlingen op de Meie kunnen bieden ook aan te geven waar onze grenzen liggen.  Onze school biedt in het huidige gebouw geen fysieke toegankelijkheid en de beschikbaarheid van hulpmiddelen voor leerlingen met een (meervoudige) lichamelijke handicap. Ook is hierop onvoldoende expertise aanwezig. De grenzen m.b.t. gedrag zijn bereikt wanneer andere leerlingen langdurig hinder ondervinden en/of de veiligheid van andere leerlingen en/of teamleden door het gedrag van een leerling in het geding komt. Daarnaast beschikken wij over onvoldoende expertise voor het begeleiden van leerlingen met ernstige audio en/of visuele beperkingen. Tenslotte geven we onze grenzen aan als het gaat om ernstige verstandelijke problematiek, hiervoor hebben we onvoldoende expertise in huis (we hanteren een lesaanbod volgens de CED SO ZML leerlijnen met een uitstroom op niveau 9 als ondergrens). 

Wanneer we met een leerling tegen één van deze grenzen aanlopen zullen we samen met ouders en het samenwerkingsverband op zoek gaan naar een andere school die deze leerling passende ondersteuning kan bieden. We blijven vanuit onze zorgplicht verantwoordelijk voor het onderwijs aan de leerling tot we een andere geschikte school hebben gevonden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kleuter observatiegroep.
Het bepalen van de juiste onderwijsvorm voor jonge kinderen die de leeftijd van 4 jaar bereiken, is soms erg moeilijk voor ouder(s)/verzorger(s), hulpverleners en verwijzers. Om een weloverwogen keuze te maken, is op Schouwen-Duiveland de behoefte aan een observatiecentrum ontstaan. De kinderen die in aanmerking komen zijn kinderen die toe zijn aan onderwijs, maar waarbij de onderwijsbehoeften nog onduidelijk zijn. Deze groep heeft een open karakter. Het advies dat wij geven, helpt bij het kiezen voor een bepaalde onderwijsvorm: regulier onderwijs, speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs.

Nog geen zes?
Er worden in deze groep ook kleuters die al een verklaring voor toelaatbaarheid (TLV) voor het Speciaal Basis Onderwijs (SBO) hebben, opgevangen. 

Terug naar boven