Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In november 2022 zijn we verhuisd naar ons prachtige nieuwe gebouw aan de Ryckevelde 1 in Zevenhuizen.
Binnen het pand beschikken we over een aantal extra faciliteiten:
Bibliotheek: Vanuit de bibliotheek beschikken we over de meest recente boeken. Via allerlei werkvormen geven we aandacht aan de leesmotivatie van de kinderen. Het plezier in lezen wordt hiermee gestimuleerd. In de ruimte bij de bibliotheek is de mogelijkheid om lekker in zitzakken weg te dromen bij een boek.
Speellokaal/gymlokaal: We beschikken over een groot speellokaal. Hier gymmen de kinderen van groep 1 t/m 4. Groep 5 t/m 8 gymt in gymzaal Swanla. Daarnaast wordt het speellokaal gebruikt voor spellessen voor de opvang, tijdens de BSO en extra spellessen bij slecht weer voor groepen 1/2. Ook is het speellokaal geschikt voor voorstellingen en de eindmusical. De wanden in het speellokaal kunnen open en het lokaal kan verdeeld worden in twee aparte ruimtes.
Keuken: De keuken met zitplaatsen in de hal wordt gebruikt als personeelsruimte. Er kan gedurende de hele dag gekookt/gebakken worden door de kinderen/ personeel en ouders. Het aanrecht is erop aangepast, zodat kinderen ook kunnen voorbereiden en koken.
Snoezelkamer/huiskamer: Omdat we thuis nabij onderwijs willen aanbieden voor de kinderen uit Zevenhuizen, hebben we op school een breed Ondersteuningsteam. De expertise in dit team zit vooral in het ondersteunen van de leerkracht, professionalisering van de leerkracht en het ondersteunen van de leerling en zijn/haar omgeving. Sommige kinderen hebben gedurende de dag behoefte om zich even opnieuw op te kunnen laden in een rustige kamer. Hier is onze snoezelkamer voor. Onder begeleiding kunnen kinderen hier even op adem komen als dit nodig is.
Op het KC Koningskwartier werken we bij de kleuters met heterogene groepen: de groepen 1 en 2 zitten bij elkaar. Kinderen moeten zich in eerste instantie veilig voelen op school. Daarom ligt de nadruk op hun sociaal emotionele ontwikkeling gedurende alle activiteiten die plaatsvinden in de groepen 1/2. De leerkracht heeft hierbij een begeleidende en stimulerende rol.
Spel is het begin van het leren. Kleuters leren door te spelen. Er wordt op het KC Koningskwartier thematisch gewerkt. De doelen, die de kinderen moeten behalen, worden in spelactiviteiten omgezet. U kunt hierbij denken aan kringactiviteiten, uitdagende hoeken, ontwikkelingsmateriaal of tafelwerk. Zo kunnen kinderen zich ontwikkelen via spontaan of begeleid spel.
Gedurende de dag is er veel tijd voor bewegen in de speelzaal, in de groepen of op de speelplaats. Motorische ontwikkeling is een belangrijk onderdeel binnen het kleuteronderwijs.
De ontwikkeling van de kinderen van groep 1 en 2 worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem Mijn Kleutergroep.
Alle kinderen hebben recht op minimaal 930 uur onderwijstijd per jaar. Wij geven op KC Koningskwartier ongeveer 950 uur onderwijs per leerjaar. Dit kan fluctueren, omdat het aantal schoolweken per jaar niet altijd gelijk zijn. Het minimum van 930 wordt elk jaar behaald.
In de leerjaren 3 en 4 wordt het grootste deel van de onderwijstijd besteed aan lezen/schrijven/taal en rekenen. Vanaf groep 5 gaat het technisch lezen steeds meer plaatsmaken voor begrijpend lezen en begrijpend rekenen. Hierbij worden de lessen ondersteund door coöperatieve werkvormen, bewegend leren en bij rekenen Met Sprongen Vooruit.
De wereld verandert snel. Hoe we leven, werken, met elkaar omgaan en hoe we leren. In de moderne samenleving gaat het niet meer alleen om kennis. De samenleving vraagt om een onderzoekende houding, creativiteit en probleemoplossend denken, reflectie, goed kunnen communiceren en samenwerken. Hier besteden we tijdens onze lessen aandacht aan. We maken tijdens de lessen gebruik van Chromebooks. Deze worden gebruikt voor de verwerkingsstof en om onderzoek te doen. Het gebruik van de computer is aangepast aan de groep waarin de kinderen zitten. Het is gemiddeld 30 minuten per dag in groep 3 en loopt op tot gemiddeld 2,5 uur in groep 8.
Voor de vakken Wereld Oriëntatie werken wij met Faqta, een methode voor Geschiedenis, Aardrijkskunde, Biologie en Techniek. Kinderen zijn hier onderzoekend aan het samenwerken.
Een leerkracht kan besluiten, in overleg met de kwaliteitscoördinator (KC-er) en directie, om af te wijken van het rooster, omdat de onderwijsbehoefte van de groep daarom vraagt. Er kan ook met het gehele team besloten worden om (tijdelijk) af te wijken van het rooster. Een voorbeeld hierbij: Er is in de groep behoefte aan extra uren voor groepsvorming, omdat er iets is gebeurd in de groep. Dan kan de leerkracht hier extra tijd aan besteden binnen zijn bestaande rooster. Een teambesluit kan zijn dat er gedurende een periode extra aandacht wordt besteed aan automatiseren van sommen, omdat uit de analyse van de toetsen naar voren is gekomen dat dit binnen de groepen nodig is.
Alle ontwikkelingen worden geregistreerd, gemonitord en geevalueerd. Dit doen we middels ons leerlingvolgsysteem in Parnassys en middels Leerling In Beeld (LIB)toetsing. Dit is de nieuwe Cito.
Pauzes:
In de ochtend is er een pauze van 15 minuten en spelen de kinderen buiten. Tussen de middag blijven de kinderen op school. Zij eten met de overblijfjuffen een boterham. Hierbij wordt er vaak een educatief filmpje gekeken of er wordt voorgelezen. Daarna spelen de kinderen nog een kwartier buiten onder begeleiding.
Traktatiebeleid:
De verjaardagen worden op het KC Koningskwartier gevierd. De kinderen hebben de mogelijkheid om binnen de groep te trakteren. Ons advies hierbij is om de traktatie gezond en klein te houden. Voor de kinderen is er een verjaardagskaart gemaakt met alle medewerkers op de rand van de kaart. Wij feliciteren de kinderen met hun verjaardag via deze kaart. U kunt een traktatie voor het personeel meegeven als u dat wilt. Deze wordt dan door de kinderen in de keuken gebracht en kan het personeel tijdens hun pauze genieten van de traktatie.
Met elkaar zijn wij in ontwikkeling om de kinderen van Zevenhuizen goed thuis nabij onderwijs te geven. Hierbij ontwikkelen we ons steeds verder, zodat we de kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte kunnen bieden wat ze nodig hebben. We zullen altijd in overleg met de leerling, ouders en betrokkenen bekijken of de ontwikkeling van de leerling naar verwachting plaatsvindt. De veiligheid en het welbevinden van de leerling en de leerlingen in de groep staan hierbij centraal.
Binnen het Kindcentrum wordt de komende jaren gewerkt aan het professionaliseren van het team op gebied van executieve functies en leerkrachtvaardigheden rondom differentiatie in de lessen. Daarnaast zullen we de inzet van het OndersteuningsTeam en de expertise teamleden verder vormgeven en ontwikkelen. Het ontwikkelen van een plek binnen de school waar kinderen zich even kunnen terugtrekken als zij het nodig hebben en het optimaal gebruik maken van de ruimtes binnen het KC Koningskwartier is in ontwikkeling.
Het KC Koningskwartier is één Kindcentrum. Hierbij werken Opvang en Onderwijs onder één directie samen.
Er is een doorgaande lijn van 0 t/m 13 jaar, waarbij de pedagogisch medewerkers en de leerkrachten samen werken aan gezamenlijke doelen. U kunt hierbij denken aan thematisch werken, doorgaande lijn lees-taal-reken aanbod, communicatie ouders en ouderbetrokkenheid. Het grote voordeel van een Kindcentrum is dat we gebruik maken van elkaars expertise. Daarnaast kunnen we elkaar ondersteunen in inhoudelijke, logistieke en organisatorische vraagstukken. Voor de kinderen is het van jongs af aan een bekende, veilige omgeving waarin ze zich volop kunnen ontwikkelen. De overstap van Kinderopvang naar Basisonderwijs is hierdoor veel kleiner en vaak ook makkelijker.
Het aanmelden geschiedt wel op verschillende manieren. Voor aanmelding bij Opvang (KDV, peutergroep, VSO en BSO) dient u zich aan te melden bij Quadrantkindercentra via de website. Voor Onderwijs kunt u zich direct aanmelden bij KC Koningskwartier zelf. Als u als ouder voor beiden wilt inschrijven is het dus belangrijk dat u dit op beide plekken doet. Doorstroom van opvang naar onderwijs gaat niet automatisch.