't Reigerbos

Zaagmolenpad 1 2761 TL Zevenhuizen (Zuid-Holland)

  • De leerlingen hebben toegang tot de nieuwste boeken van de bibliotheek op onze school.
  • Leerlingen kiezen zelf wat ze gaan doen tijdens de werkles in groep 1/2 aan de hand van het keuzebord.
  • Na de instructie, loopt de leerkracht door de groep om vragen te beantwoorden van de leerling of om extra uitleg te geven.
  • Onder begeleiding van een vakleerkracht krijgen alle groepen op onze school gym.
  • In de kring in groep 1/2 eten en drinken wij in de ochtend en tussen de middag.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op 't Reigerbos nemen wij de IEP Doorstroomtoets in groep 8 af. De uitkomst is een richtlijn voor het advies voor het voortgezet onderwijs. De IEP Doorstroomtoets is samengesteld door Bureau ICE en staat voor ICE Eindevaluatie Primair Onderwijs. De IEP Doorstroomtoets is goedgekeurd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De IEP toets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalvaardigheden en rekenen aan het einde van groep 8 en is bedoeld om te kijken waar een leerling staat. Dit gebeurt niet door de prestaties van een leerling te vergelijken met die van andere leerlingen, maar door de prestaties te meten langs een onafhankelijke meetlat.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

BOSOS

In groep 1 en 2 worden de leerlingen gevolgd door middel van het kleutervolgsysteem BOSOS. De leerlingen worden gevolgd op het gebied van visuele-motorische ontwikkeling, taal/denk-relaties, auditieve ontwikkeling, ontwikkeling rekenvoorwaarden, sociaal-emotionele ontwikkeling. 

In groep 1 wordt op leeftijdsmaanden geobserveerd om zo een duidelijk beeld te krijgen van de ontwikkeling van de leerling. Na de 4.3 wordt om de drie maanden geobserveerd aan de hand van de tussendoelen van SLO.

In groep 2 wordt eerst nog observatie van 5.0 jr uitgevoerd, als de leerling in groep 2 pas 5 jaar wordt, en daarna op vaste maanden oktober, januari, april (voor items die in januari nog niet volledig beheerst worden) en tenslotte eind groep 2. 

Aan de hand van de observatiegegevens plannen de leerkrachten hun beredeneerde aanbod middels een themaplanner. Hierin komen de doelen samen in een voor de leerlingen aansprekend thema.

Wanneer bepaalde items niet geobserveerd worden bij een leerling, wordt hier niet meteen iets in het lesaanbod aangepast. Aangezien de ontwikkeling van kleuters sprongsgewijs verloopt, wordt de leerling eerst een periode nader gevolgd. Wanneer een belangrijk item de tweede periode nog steeds niet wordt geobserveerd, gaat de leerkracht het aanbod voor de leerling aanpassen, om te stimuleren dat de leerling de ontwikkeling in de groep laat zien.

Handelings- en opbrengstgericht werken

Vanaf groep 3 brengen wij de tussenresultaten van de vakken technisch lezen, spelling, rekenen en begrijpend lezen (v.a. gr 4) in beeld met de niet-methodetoetsen van het IEP leerlingvolgsysteem (toetsen in januari en juni) en de toetsen van de lesmethodes. Twee keer per jaar (juni en januari) wordt er een uitgebreide analyse gemaakt van de groepsresultaten op de IEP-toetsen en individuele resultaten. De uitkomst van deze analyse wordt verwerkt in een groepsplan. In de groepsplannen staat de instructiebehoeften van de verschillende leerlingen in de groep begrepen, grofweg verdeeld in drie categorieën: veel instructie, gemiddelde instructie en weinig instructie. In november en april wordt er een tussenevaluatie gemaakt aan de hand van de resultaten op de methodetoetsen.

Instructie onafhankelijk

Binnen deze structuur vinden wij het van belang dat leerlingen die weinig instructiebehoefte hebben, deze instructie ook niet krijgen. Veelal maakt instructie deze leerlingen gemakzuchtig en afhankelijk van de leerkracht. Wellicht goed voor de toetsresultaten, maar minder goed voor het leren leren van de leerling. Deze leerlingen kunnen vaak na een korte (of geen) instructie aan de slag, waarna ze werken aan verrijkingswerk. Wanneer deze leerlingen onvoldoende (ten aanzien van de verwachting) scoren op een methodetoets wordt er geanalyseerd wat het probleem is:

  • maakt slordigheidsfouten
  • gebruikt een onhandige / onjuiste strategie
  • heeft toch instructie nodig
  • moet werken aan reflectief vermogen, leren leren, leren hulp vragen etc.

Op basis van deze informatie kijkt de leerkracht, welke ondersteuning deze leerling moet krijgen om de volgende toetsen wel naar verwachting te maken.

Instructie-afhankelijk

Leerlingen die veel instructie nodig hebben, krijgen een zogeheten verlengde instructie. Hierbij wordt de stof herhaald met behulp van andere materialen of andere uitleg die beter past. Voor leerlingen die nog steeds moeite hebben met bepaalde stof kunnen we binnen de groep helpen, door lesaanbod in een subgroep. Dit is vaak op een ander moment, bijvoorbeeld tijdens lezen of zelfstandig werktijd. Hierbij wordt er in een korte periode doelgericht gewerkt aan een bepaalde vaardigheid.

Methodetoetsen

De methodetoetsen worden ook gebruikt om het lesaanbod te plannen. Op basis van de instructiebehoeften van de leerlingen uit het groepsplan, beslist de leerkracht aan welke doelen gewerkt moet worden en op welke manier. Er worden notities gemaakt van leerlingen die een bepaald onderdeel extra uitgelegd moeten krijgen en dit wordt opgenomen in de planning. Voor leerlingen die instructie-afhankelijk zijn, wordt ook gekeken wel materialen of oefeningen wellicht beter aansluiten bij de instructie en verwerking.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies is een resultaat van de volgende gegevens:

  • IEP toetsen, met nadruk op begrijpend lezen en rekenen-wiskunde.
  • Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau
  • Observaties leerkracht t.a.v. werkhouding en taakgerichtheid.
  • Ontwikkeling in de laatste 3 leerjaren.

De adviezen worden opgesteld door de leerkrachten van leerjaar 8, de intern begeleider en de directeur. Indien de uitslag van IEP-doorstroomtoets hoger is dan het gegeven advies, moet deze altijd worden aangepast, tenzij hier zwaarwegende redenen voor zijn om dit niet te doen. Wij gaan dan altijd met ouders en leerling in gesprek.

In leerjaar 7 wordt overwogen of een leerling in aanmerking komt voor leerwegondersteunend onderwijs (LWOO). Indien dit het geval is, worden ouders hiervan op de hoogte gesteld en zal er door 't Reigerbos worden meegewerkt aan de aanvraag voor een indicatie LWOO. Soms blijkt pas in januari van leerjaar 8, dat LWOO-aanvraag tot de mogelijkheden behoort. In dat geval laten we de aanvraag over aan de ontvangende VO-school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen komen tot leren, wanneer zij zich fijn voelen op school. Een veilig klimaat is dus een voorwaarde voor een gezonde ontwikkeling. Op 't Reigerbos werken we aan een veilige en uitdagende leeromgeving, waar kinderen geprikkeld worden stappen te maken op alle gebieden. Niet alleen de cognitieve vakken zijn belangrijk, maar ook sociale en creatieve vaardigheden.

Wij brengen de kinderen normen en waarden bij, gebaseerd op respect en onderling vertrouwen. In de school heerst een goede sfeer die orde, rust en discipline uitstraalt. Vriendelijke, spontane en correcte omgangsvormen tussen kinderen, ouders en leerkrachten vinden wij van groot belang. Wij maken heldere afspraken met kinderen over wat wel en wat niet mag en leggen hen uit waarom dat zo is. Wij vinden het belangrijk dat alle leerlingen respectvol naar elkaar zijn en met elkaar kunnen werken. Samenwerking moet niet afhankelijk zijn van vriendschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken en verbinden
  • veiligheid en respect
  • betrokkenheid en eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school


In schooljaar 2019/2020 heeft de inspectie een bezoek gebracht aan ons bestuur, Stichting Scholengroep Holland. 't Reigerbos is volledig onderzocht door de inspectie volgens het vernieuwde toezichtkader van het inspectie van onderwijs. De onderwijskwaliteit van basisschool 't Reigerbos is beoordeeld als Voldoende.

Op twee standaarden ontvangt de school een waardering goed: op het Pedagogisch klimaat en de Kwaliteitscultuur. Aanvullend schrijft de inspectie: "De school verdient waardering voor de aandacht voor het ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden, waardoor leerlingen zich prettig voelen op school. De aangetroffen kwaliteit is het resultaat van een gedreven directie en team dat gezamenlijk werkt aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs. We zien nog verbetermogelijkheden in het nauwkeuriger afstemmen van het onderwijs op alle leerlingen. Ook verdient het aanbeveling om het aanbod en het plannen en evalueren van de extra ondersteuning aan leerlingen te versterken. De school heeft deze verbetermogelijkheden in beeld en is in ontwikkeling."

Terug naar boven