't Reigerbos

Zaagmolenpad 1 2761 TL Zevenhuizen (Zuid-Holland)

  • De leerlingen hebben toegang tot de nieuwste boeken van de bibliotheek op onze school.
  • Leerlingen kiezen zelf wat ze gaan doen tijdens de werkles in groep 1/2 aan de hand van het keuzebord.
  • Na de instructie, loopt de leerkracht door de groep om vragen te beantwoorden van de leerling of om extra uitleg te geven.
  • Onder begeleiding van een vakleerkracht krijgen alle groepen op onze school gym.
  • In de kring in groep 1/2 eten en drinken wij in de ochtend en tussen de middag.

Het team

Toelichting van de school

De professionaliteit van de leerkracht

De leerkracht bepaalt grotendeels de kwaliteit van het onderwijs en is het visitekaartje van ’t Reigerbos. Niet alleen de leerlingen, maar ook de leerkrachten leren regelmatig, via teamscholingen, masteropleidingen, post-hbo-opleidingen en verschillende kortdurende cursussen.  Hierdoor is de school in staat om op verschillende terreinen gebruik te maken van specialistische kennis en hulp zonder dat daar externen voor ingezet worden. Een krachtig kenmerk van ’t Reigerbos is dat de leerkrachten op deze manier structureel bijdragen aan de cyclische en planmatige kwaliteitszorg. De leerkrachten zijn in staat kritisch te kijken naar het onderwijs dat zij geven. Intervisie en feedback maken dat leerlingen beter kunnen profiteren van het onderwijsaanbod.

LeerKRACHT

In 2022 zijn we met onze school gestart met de leerKRACHT-methodiek. Met behulp van leerKRACHT werken wij als team continu aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs voor onze leerlingen, waarin we verschillende instrumenten gebruiken zoals de bordsessie (een wekelijkse, korte sessie, waarin we met elkaar de voortgang bespreken op onze doelen).

Als team leren we van elkaar en verbeteren we samen ons onderwijs. Er is veel ruimte voor ieders inbreng en we maken veel meer gebruik van elkaars kennis en kunde en zo sluit onze manier van werken steeds beter op elkaar aan. We kijken bij elkaar in de les om te zien wat het effect is op leerlingen. Ook de leerlingen zijn meer betrokken omdat zij feedback geven op de lessen en dus meewerken aan de verbetering.

De leerKRACHT-aanpak is gebaseerd op wat bewezen werkt in landen met nog beter onderwijs dan het onze, maakt gebruik van hoe bijvoorbeeld ziekenhuizen werken met ‘continu verbeteren’ en – blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht – effectief te zijn in het versterken van leraren in hun vak.

Wilt u meer weten over de leerKRACHT-aanpak, bekijk dan deze video over leerKRACHT  of lees meer op de leerKRACHT-aanpak-pagina.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Naast groepsleerkrachten zijn er verschillende taken en functies op school, waarbij teamleden geen klassenverantwoordelijkheid hebben. Denk aan de teamleiders en intern begeleiders. Daarnaast probeert 't Reigerbos ook een of meerdere leerkrachten in te zetten ter vervanging van andere leerkrachten om administratieve werkzaamheden te verrichten ten behoeve van leerlingen. 

Bij afwezigheid van de vaste leerkracht wordt de groep op verschillende manieren opgevangen:

  • onderwijsassistente en/of leraarondersteuner wordt gevraagd de groep over te nemen
  • teamlid die in plaats van vrij is, wordt gevraagd extra terug te komen
  • ouders met een pabo-diploma worden gevraagd in te vallen
  • teamlid zonder klassentaak wordt ingezet voor de groep
  • een uitzendkracht komt vervangen
  • groep wordt verdeeld over andere groepen
  • groep wordt naar huis gestuurd

De laatste twee opties worden alleen benut in het geval van extreme gevallen, zoals meerdere -onverwachte- afwezigen op school.

Niet alle teamleden zonder klassentaak verzorgen opvang van zieke collega's. In principe zijn leden van het onderwijsteam (OT) en vakspecialisten (gym en muziek) uitgezonderd hiervan, aangezien de werkzaamheden buiten de klassen van belang zijn voor de kwaliteitszorg voor alle leerlingen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

't Reigerbos werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem. De kleuters starten in gecombineerde groepen 1/2. In principe zijn de groepen erna enkelvoudige groepen. Dit houdt in dat de groep dezelfde lesstof aangeboden krijgt. Op basis van het leerlingenaantal kiest 't Reigerbos soms ervoor om een combinatiegroep te starten. Dit houdt in dat in de groep verschillende lesstof aangeboden wordt dat passend is bij het leerjaar. Zo zijn er in schooljaar 2023-2024 drie combinatiegroepen, nl. groep 3-4, groep 5-6 en groep 5-6-7.

De meeste instructies vinden plaats binnen de groep. In de onder- en middenbouw kan er groepsdoorbrekend gebruik worden gemaakt van uitdagend hoekenwerk buiten de klas. In deze hoeken werken de leerlingen vaak spelenderwijs aan de doelen.

Tevens werken verschillende groepen, ook in de bovenbouw, binnen het leerjaar aan groepsdoorbrekende activiteiten met betrekking tot rekencircuits, waarbij wederom spelenderwijs aan de doelen wordt gewerkt.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1/2 wordt het aanbod beredeneerd samengesteld door middel van thema's. In groep 1 ligt de nadruk op het sociale proces en het leren spelen in een groep. In groep 2 verschuift de aandacht steeds meer naar het spelend leren, waarmee de nadrukkelijk aandacht wordt besteed aan de concentratie, problemen oplossen en prioriteiten stellen. Dit noemen we: de executieve functies.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijd van de groepen is niet eenduidig vast te stellen. De gemiddelde schoolweek bedraagt 24 uur en 45 minuten.

De onderwijstijden per vakgebied worden afgestemd op de behoeften van de groep in samenspraak met de collega's in hetzelfde leerjaar en de intern begeleider. Alle activiteiten die op school worden ondernomen, hebben een bepaald doel. Er zijn wel vrijere situaties, maar iedere activiteit wordt bewust gepland. Ook worden diverse activiteiten met elkaar gecombineerd.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Samenwerkingsverband

’t Reigerbos maakt deel uit van het samenwerkingsverband SWV Primair Onderwijs Midden Holland. Dit samenwerkingsverband ontvangt geld van de overheid om te voorzien in de kosten voor basisondersteuning en extra ondersteuning van leerlingen. Binnen het samenwerkingsverband maken de scholen afspraken over hoe de extra ondersteuning geregeld is en hoe het geld wordt ingezet en verdeeld.

Basisondersteuning

Vanuit de basisondersteuning is het van belang, dat wij zorgen voor een goede zorgstructuur. Onze zorgstructuur houdt in dat wij werken aan het verbeteren van de leerprestaties van alle leerlingen aan de hand van Handelingsgericht en Opbrengstgericht Werken. Concreet houdt dit in dat wij voor de vakken technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen werken met een groepsplan in de groepen 3 tot en met 8. De groepen 1-2 werken vanuit een themaplan. 

Vanuit de gelden voor basisondersteuning zetten wij extra personeel in voor extra lessen in kleine groepjes, met name enkelvoudige leermoeilijkheden, zoals:

  • Extra ondersteuning  bij lees- en spellingsproblemen en dyslexie,
  • Extra ondersteuning bij rekenproblemen en dyscalculie
  • Extra ondersteuning van meer- en hoogbegaafde leerlingen
  • Extra ondersteuning van moeilijker lerende leerlingen
  • Individuele ondersteuning sociaal-emotionele ontwikkeling a.d.h.v. leerlingcoaching en talentgesprekken.
  • School Maatschappelijk Werk

Extra ondersteuning

Wanneer de basisondersteuning voor leerlingen onvoldoende blijkt, kunnen we gebruikmaken van  extra ondersteuning. Veelal wordt er een bijeenkomst georganiseerd met het schoolondersteuningsteam (SOT). In het SOT zit vaak de intern begeleider, orthopedagoog, jeugdarts en leerkracht. Indien noodzakelijk kunnen ook anderen aansluiten, zoals schoolmaatschappelijk werk, sociaal team Zuidplas, externe onderzoekers en behandelaars, leerplichtambtenaar en directie. Ouders worden ook altijd uitgenodigd voor een SOT.

Wanneer leerlingen in een SOT worden besproken is er vaak sprake van meerdere problematieken / moeilijkheden bij elkaar. Dit maakt dat de leerkracht en/of school handelingsverlegen is. Vaak wordt er dan extra onderzoek uitgevoerd en extra inzet getoond vanuit onze ambulante medewerkers of externen. Deze ondersteuning is vaak individueler van aard.

Toelaatbaarheidsverklaring (TLV)

Soms moeten wij als school erkennen, dat het ons niet lukt om voldoende zorg te bieden. Soms omdat we de expertise niet hebben, soms omdat we de faciliteiten niet hebben. Vaak gaat het dan om meervoudige problematiek, waar we onvoldoende adequaat op kunnen handelen. Wanneer een leerling al enige tijd op school heeft gezeten, zijn er twee signalen waar wij goed op letten: 

  • zit de leerling sociaal-emotioneel nog goed in zijn/haar vel?
  • is er nog (cognitieve) ontwikkeling zichtbaar?

Wanneer deze twee vragen negatief worden beantwoord, gaan wij wederom met elkaar in gesprek. En soms moeten we dan concluderen, dat een leerling beter op zijn plek is op een andere reguliere basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of een school voor speciaal onderwijs (SO). 

Een dergelijk besluit nemen wij niet lichtvoetig. Dit gaat vaak gepaard met vele gesprekken, maar ook een uitgebreide administratie in de vorm van een groeidocument. Uit het groeidocument moet naar voren komen:

  • wat onze handelingsverlegenheid betreft,
  • wat we hebben gedaan om de leerling te ondersteunen,
  • welke expertise we hebben ingezet van buitenaf,
  • welk uitstroomniveau we verwachten voor de leerling.

Op basis van deze documentatie kan het samenwerkingsverband een TLV toekennen voor een speciale school.

Interne begeleiding

Binnen de zorgstructuur is een bijzondere rol weggelegd voor de intern begeleider. Wij hebben op dit moment 3 intern begeleiders, namelijk:

  • Nancy Brenkman, interne begeleider groep 1-2-3
  • Jacqueline van der Vlist, interne begeleider groep 4-5-6
  • Sandra Bouwmeester, interne begeleider groep 1 t/m 8 Koningskwartier en groep 7 Zaagmolenpad

De intern begeleiders ondersteunen de leerkrachten. Zij observeren in de groepen, of de leerkrachten ondersteuning nodig hebben bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Daarnaast zijn zij de spil in het web voor het coördineren van onderzoeken en ondersteuning bij leerlingen. Tevens houden zij groepsbesprekingen en coachen zij leerkrachten bij het verbeteren van hun vaardigheden, zowel bij het analyseren van de data, als het bieden van ondersteuning in de groep.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school blijft zich continu professionaliseren, hierdoor zal onze ondersteuning aan die leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte ook groeien. Voor komend schooljaar zullen wij ons hoogbegaafdheid- en verrijkingsaanbod verder uitbouwen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Gro-Up Kinderopvang en OBS ‘t Reigerbos slaan handen in één. In één pand komen alle kinderopvangvormen en onderwijs samen.

Zo bieden wij op beide locaties opvang en onderwijs aan kinderen van 0-13 jaar.

  • Gro-Up biedt opvang aan kinderen van 0 tot 13 jaar.

gro-up: meer groeikansen voor meer kinderen gro-up biedt kraamzorg, kinderopvang, onderwijs, jeugdhulp, buurtwerk en alles daar tussenin. Met meer dan 300 locaties, ruim 3000 medewerkers en duizenden partners zet gro-up zich elke dag in voor meer groeikansen voor kinderen van alle leeftijden. Samen met gezin, buurt en alle betrokken partners. ‘gro-up’ is hét aanspreekpunt voor ouders, verzorgers, kinderen, jongeren, buurtbewoners, gemeentes en andere hulpverlenende instanties.  

Kinderdagverblijf Het Kwartelnest

Onbezorgd samen spelen, ontdekken en groeien; voor kinderen van 6 weken tot 4 jaar.   

Een dag op het kinderdagverblijf heeft regelmaat en structuur. Daarnaast is er natuurlijk veel tijd om te spelen en te ontdekken. Bij kinderdagverblijf Het Kwartelnest doen kinderen nieuwe ervaringen op en leren ze nieuwe vaardigheden. Ze ontwikkelen zich, groeien op in verwondering. Dankzij de begeleiding van de pedagogisch medewerkers van gro-up krijgt je kind de kansen die het verdient.   

Komt jouw kind ook ontdekken op het kinderdagverblijf? Schrijf je kind nu in bij kinderdagverblijf Het Kwartelnest via Kinderdagverblijf Het Kwartelnest - KDV in Zevenhuizen (gro-up.nl)  

gro-up - groei je mee?    

Peuteropvang Het Welpennest  

Leuk en leerzaam voor kinderen vanaf 2,5 jaar. Hét opstapje naar de basisschool.  

Peuteropvang van gro-up is meer dan alleen opvang. Kinderen spelen en maken plezier met andere kinderen. En dat is ontzettend goed voor hun ontwikkeling. Al spelend besteden we aandacht aan taal en rekenen. Zo krijgt je kind de juiste basis voor de basisschool. Dankzij de begeleiding van de pedagogisch medewerkers van gro-up krijgt je kind de kansen die het verdient.   

Jij gunt je kind toch ook de beste voorbereiding op de basisschool? Schrijf je kind nu in bij peuteropvang Het Welpennest via Peuteropvang Het Welpennest - PO in Zevenhuizen van gr... (gro-up.nl)    

gro-up - groei je mee?    

Buitenschoolse opvang (BSO) Het Kwartelnest  

Tussen thuis en school is er bij ons van alles te doen en te beleven.  

De buitenschoolse opvang (BSO) van gro-up is leuk, leerzaam en veilig. Kinderen van 4 tot 13 jaar kunnen hier met elkaar spelen, ontdekken, leren en groeien. Je moet niks, er kan veel. Vóór school of na school. Is het vakantie of heeft de school een studiedag? Dan gaan we een hele dag leuke dingen doen op de BSO.   Jij gunt je kind toch ook een middag op BSO Het Kwartelnest Buitenschoolse opvang Het Kwartelnest - BSO in Zevenhuizen (gro-up.nl)    

gro-up - groei je mee?   

OBS ‘t Reigerbos draagt er zorg voor dat elk kind zich veilig voelt in en om de school en hoogwaardig onderwijs krijgt.

Terug naar boven