Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
't Reigerbos werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem. De kleuters starten in gecombineerde groepen 1/2. In principe zijn de groepen erna enkelvoudige groepen. Dit houdt in dat de groep dezelfde lesstof aangeboden krijgt. Op basis van het leerlingenaantal kiest 't Reigerbos soms ervoor om een combinatiegroep te starten. Dit houdt in dat in de groep verschillende lesstof aangeboden wordt dat passend is bij het leerjaar. Zo zijn er in schooljaar 2023-2024 drie combinatiegroepen, nl. groep 3-4, groep 5-6 en groep 5-6-7.
De meeste instructies vinden plaats binnen de groep. In de onder- en middenbouw kan er groepsdoorbrekend gebruik worden gemaakt van uitdagend hoekenwerk buiten de klas. In deze hoeken werken de leerlingen vaak spelenderwijs aan de doelen.
Tevens werken verschillende groepen, ook in de bovenbouw, binnen het leerjaar aan groepsdoorbrekende activiteiten met betrekking tot rekencircuits, waarbij wederom spelenderwijs aan de doelen wordt gewerkt.
In de groepen 1/2 wordt het aanbod beredeneerd samengesteld door middel van thema's. In groep 1 ligt de nadruk op het sociale proces en het leren spelen in een groep. In groep 2 verschuift de aandacht steeds meer naar het spelend leren, waarmee de nadrukkelijk aandacht wordt besteed aan de concentratie, problemen oplossen en prioriteiten stellen. Dit noemen we: de executieve functies.
De onderwijstijd van de groepen is niet eenduidig vast te stellen. De gemiddelde schoolweek bedraagt 24 uur en 45 minuten.
De onderwijstijden per vakgebied worden afgestemd op de behoeften van de groep in samenspraak met de collega's in hetzelfde leerjaar en de intern begeleider. Alle activiteiten die op school worden ondernomen, hebben een bepaald doel. Er zijn wel vrijere situaties, maar iedere activiteit wordt bewust gepland. Ook worden diverse activiteiten met elkaar gecombineerd.
Samenwerkingsverband
’t Reigerbos maakt deel uit van het samenwerkingsverband SWV Primair Onderwijs Midden Holland. Dit samenwerkingsverband ontvangt geld van de overheid om te voorzien in de kosten voor basisondersteuning en extra ondersteuning van leerlingen. Binnen het samenwerkingsverband maken de scholen afspraken over hoe de extra ondersteuning geregeld is en hoe het geld wordt ingezet en verdeeld.
Basisondersteuning
Vanuit de basisondersteuning is het van belang, dat wij zorgen voor een goede zorgstructuur. Onze zorgstructuur houdt in dat wij werken aan het verbeteren van de leerprestaties van alle leerlingen aan de hand van Handelingsgericht en Opbrengstgericht Werken. Concreet houdt dit in dat wij voor de vakken technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen werken met een groepsplan in de groepen 3 tot en met 8. De groepen 1-2 werken vanuit een themaplan.
Vanuit de gelden voor basisondersteuning zetten wij extra personeel in voor extra lessen in kleine groepjes, met name enkelvoudige leermoeilijkheden, zoals:
- Extra ondersteuning bij lees- en spellingsproblemen en dyslexie,
- Extra ondersteuning bij rekenproblemen en dyscalculie
- Extra ondersteuning van meer- en hoogbegaafde leerlingen
- Extra ondersteuning van moeilijker lerende leerlingen
- Individuele ondersteuning sociaal-emotionele ontwikkeling a.d.h.v. leerlingcoaching en talentgesprekken.
- School Maatschappelijk Werk
Extra ondersteuning
Wanneer de basisondersteuning voor leerlingen onvoldoende blijkt, kunnen we gebruikmaken van extra ondersteuning. Veelal wordt er een bijeenkomst georganiseerd met het schoolondersteuningsteam (SOT). In het SOT zit vaak de intern begeleider, orthopedagoog, jeugdarts en leerkracht. Indien noodzakelijk kunnen ook anderen aansluiten, zoals schoolmaatschappelijk werk, sociaal team Zuidplas, externe onderzoekers en behandelaars, leerplichtambtenaar en directie. Ouders worden ook altijd uitgenodigd voor een SOT.
Wanneer leerlingen in een SOT worden besproken is er vaak sprake van meerdere problematieken / moeilijkheden bij elkaar. Dit maakt dat de leerkracht en/of school handelingsverlegen is. Vaak wordt er dan extra onderzoek uitgevoerd en extra inzet getoond vanuit onze ambulante medewerkers of externen. Deze ondersteuning is vaak individueler van aard.
Toelaatbaarheidsverklaring (TLV)
Soms moeten wij als school erkennen, dat het ons niet lukt om voldoende zorg te bieden. Soms omdat we de expertise niet hebben, soms omdat we de faciliteiten niet hebben. Vaak gaat het dan om meervoudige problematiek, waar we onvoldoende adequaat op kunnen handelen. Wanneer een leerling al enige tijd op school heeft gezeten, zijn er twee signalen waar wij goed op letten:
- zit de leerling sociaal-emotioneel nog goed in zijn/haar vel?
- is er nog (cognitieve) ontwikkeling zichtbaar?
Wanneer deze twee vragen negatief worden beantwoord, gaan wij wederom met elkaar in gesprek. En soms moeten we dan concluderen, dat een leerling beter op zijn plek is op een andere reguliere basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of een school voor speciaal onderwijs (SO).
Een dergelijk besluit nemen wij niet lichtvoetig. Dit gaat vaak gepaard met vele gesprekken, maar ook een uitgebreide administratie in de vorm van een groeidocument. Uit het groeidocument moet naar voren komen:
- wat onze handelingsverlegenheid betreft,
- wat we hebben gedaan om de leerling te ondersteunen,
- welke expertise we hebben ingezet van buitenaf,
- welk uitstroomniveau we verwachten voor de leerling.
Op basis van deze documentatie kan het samenwerkingsverband een TLV toekennen voor een speciale school.
Interne begeleiding
Binnen de zorgstructuur is een bijzondere rol weggelegd voor de intern begeleider. Wij hebben op dit moment 3 intern begeleiders, namelijk:
- Nancy Brenkman, interne begeleider groep 1-2-3
- Jacqueline van der Vlist, interne begeleider groep 4-5-6
- Sandra Bouwmeester, interne begeleider groep 1 t/m 8 Koningskwartier en groep 7 Zaagmolenpad
De intern begeleiders ondersteunen de leerkrachten. Zij observeren in de groepen, of de leerkrachten ondersteuning nodig hebben bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Daarnaast zijn zij de spil in het web voor het coördineren van onderzoeken en ondersteuning bij leerlingen. Tevens houden zij groepsbesprekingen en coachen zij leerkrachten bij het verbeteren van hun vaardigheden, zowel bij het analyseren van de data, als het bieden van ondersteuning in de groep.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school blijft zich continu professionaliseren, hierdoor zal onze ondersteuning aan die leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte ook groeien. Voor komend schooljaar zullen wij ons hoogbegaafdheid- en verrijkingsaanbod verder uitbouwen.
Gro-Up Kinderopvang en OBS ‘t Reigerbos slaan handen in één. In één pand komen alle kinderopvangvormen en onderwijs samen.
Zo bieden wij op beide locaties opvang en onderwijs aan kinderen van 0-13 jaar.
- Gro-Up biedt opvang aan kinderen van 0 tot 13 jaar.
gro-up: meer groeikansen voor meer kinderen gro-up biedt kraamzorg, kinderopvang, onderwijs, jeugdhulp, buurtwerk en alles daar tussenin. Met meer dan 300 locaties, ruim 3000 medewerkers en duizenden partners zet gro-up zich elke dag in voor meer groeikansen voor kinderen van alle leeftijden. Samen met gezin, buurt en alle betrokken partners. ‘gro-up’ is hét aanspreekpunt voor ouders, verzorgers, kinderen, jongeren, buurtbewoners, gemeentes en andere hulpverlenende instanties.
Kinderdagverblijf Het Kwartelnest
Onbezorgd samen spelen, ontdekken en groeien; voor kinderen van 6 weken tot 4 jaar.
Een dag op het kinderdagverblijf heeft regelmaat en structuur. Daarnaast is er natuurlijk veel tijd om te spelen en te ontdekken. Bij kinderdagverblijf Het Kwartelnest doen kinderen nieuwe ervaringen op en leren ze nieuwe vaardigheden. Ze ontwikkelen zich, groeien op in verwondering. Dankzij de begeleiding van de pedagogisch medewerkers van gro-up krijgt je kind de kansen die het verdient.
Komt jouw kind ook ontdekken op het kinderdagverblijf? Schrijf je kind nu in bij kinderdagverblijf Het Kwartelnest via Kinderdagverblijf Het Kwartelnest - KDV in Zevenhuizen (gro-up.nl)
gro-up - groei je mee?
Peuteropvang Het Welpennest
Leuk en leerzaam voor kinderen vanaf 2,5 jaar. Hét opstapje naar de basisschool.
Peuteropvang van gro-up is meer dan alleen opvang. Kinderen spelen en maken plezier met andere kinderen. En dat is ontzettend goed voor hun ontwikkeling. Al spelend besteden we aandacht aan taal en rekenen. Zo krijgt je kind de juiste basis voor de basisschool. Dankzij de begeleiding van de pedagogisch medewerkers van gro-up krijgt je kind de kansen die het verdient.
Jij gunt je kind toch ook de beste voorbereiding op de basisschool? Schrijf je kind nu in bij peuteropvang Het Welpennest via Peuteropvang Het Welpennest - PO in Zevenhuizen van gr... (gro-up.nl)
gro-up - groei je mee?
Buitenschoolse opvang (BSO) Het Kwartelnest
Tussen thuis en school is er bij ons van alles te doen en te beleven.
De buitenschoolse opvang (BSO) van gro-up is leuk, leerzaam en veilig. Kinderen van 4 tot 13 jaar kunnen hier met elkaar spelen, ontdekken, leren en groeien. Je moet niks, er kan veel. Vóór school of na school. Is het vakantie of heeft de school een studiedag? Dan gaan we een hele dag leuke dingen doen op de BSO. Jij gunt je kind toch ook een middag op BSO Het Kwartelnest Buitenschoolse opvang Het Kwartelnest - BSO in Zevenhuizen (gro-up.nl)
gro-up - groei je mee?
OBS ‘t Reigerbos draagt er zorg voor dat elk kind zich veilig voelt in en om de school en hoogwaardig onderwijs krijgt.