Kindcentrum De Zevenster

Grote Veenbrandstraat 17 9354 XH Zevenhuizen (Groningen)

Schoolfoto van Kindcentrum De Zevenster

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Ons Kindcentrum bestaat sinds 01 augustus 2022. Onze school levert basiskwaliteit - volgens het toezichtkader van de inspectie. De gepubliceerde cijfers uit schooljaar 2022-2023 zijn de eerste cijfers voor onze nieuwe fusieschool. Cijfers met betrekking tot voorgaande schooljaren zijn van OBS Het Veenpluis, één van de voorlopers van onze school.

 



Eindopbrengst 2023-2024

In het tweede jaar van bestaan is er met de juiste interventies een voldoende eindopbrengst gerealiseerd. Er is stevig ingezet op het verbeteren van de rekenopbrengsten door met een nieuwe rekenmethode te gaan werken. De implementatie van deze methode werd begeleid door een expert. Hierbij werden hiaten vanuit het verleden opgespoord. Er is meer bewustwording bij leerkrachten en kinderen ten aanzien van het rekenbegrip en het leerproces ontstaan. We werken toe naar hogere opbrengsten op 1S-niveau. Hoge verwachtingen zijn hierbij essentieel.



Onze school is volop in ontwikkeling. De organisatie van ons onderwijs is in het tweede schooljaar verder toegespitst op wat de leerlingen nodig hebben. Van de twee voorgaande scholen vormen kinderen, ouders/verzorgers en teamleden nu één nieuwe leergemeenschap. De missie en visie worden gedragen en de schoolcultuur is positief ontwikkeld.





1F/1S-niveau

Op alle vakgebieden wist ruim 95% van de kinderen het 1 F-niveau te behalen. Op lezen scoorde 77% van de kinderen op 2F-niveau. Op rekenen en taalverzorging vinden we het percentage dat 2F/1S behaald heeft te laag. Onze ambities zijn deze percentages te verhogen.

De helft van de kinderen stroomt uit op VMBO-niveau. Ten opzichte van het landelijk gemiddelde stroomt een hoger percentage kinderen uit naar het VWO (18% tegenover 10% landelijk gemiddeld).





Ambities schooljaar 2024-2025

Taalverzorging (spelling) en technisch lezen zijn in het volgende schooljaar onze speerpunten. Met een nieuwe taal-spellingmethode gaan we in schooljaar 2024-2025 gerichter werken aan het verhogen van taalverzorging door rijke leesteksten en uitdagende thema's aan te bieden. Daarnaast wordt de focus gelegd op nauwkeurigheid en minder vluchtigheid bij de kinderen. De spellingssystematiek van José Schraven wordt gedegen ingezet onder begeleiding van een expert.

Begrijpend lezen wordt bij ons op school niet als een vakgebied gezien, maar als een logisch gevolg van het met aandacht lezen van diverse soorten teksten. Vooral bij wereldoriëntatie wordt door de leerkrachten extra nadruk gelegd op het begrijpen van de teksten. Op dit vakgebied zijn er doorgaans goede opbrengsten. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij maken gebruik van toetsen die bij de methodes horen en van onafhankelijke toetsen. Daarvoor gebruiken we de onafhankelijke toetsen van IEP. Ook gebruiken we in groep acht de eindtoets primair onderwijs van IEP. Deze toets wordt gebruikt als ondersteuning voor de verwijzing naar het voortgezet onderwijs.



De tussentijdse resultaten worden in het leerkrachtenteam besproken door de intern begeleider. Ook worden de resultaten met ouders gedeeld in de zogenaamde tienminutengesprekken; bij deze gesprekken nodigen we de ouders/verzorgers met hun kind uit. Wanneer de ontwikkeling van een kind vraagt om meer gesprekken voeren we deze in een cyclus van zes weken. De tussenopbrengsten hebben een belangrijke plek in ons onderwijsleerproces.



Aan de hand van de tussenopbrengsten analyseert het leerkrachtenteam de ontwikkeling op kind- en groepsniveau en stelt nieuwe doelen en nieuwe plannen op volgens het principe van data - duiden - doelen - doen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De kenmerken van onze leerlingpopulatie en de consequenties voor (de organisatie van) ons onderwijs hebben we beschreven in het document 'Leerlingpopulatie De Zevenster - Analyse maart 2023'.  Gegevens voor deze analyse zijn verkregen vanuit de rapportage van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) 2022 van de beide voormalige basisscholen waaruit De Zevenster is ontstaan. Deze zijn met elkaar vergeleken om tot een beschrijving te komen van de afgelopen jaren. Hieruit hebben we het volgende kunnen concluderen:




  • Er is lang te voorzichtig geadviseerd richting het VO

  • Wisselende populaties en kleine groepen hebben op beide voormalige scholen invloed op data gehad

  • OBS Het Veenpluis had relatief veel TL- en HAVO-leerlingen

  • CBS De Delta had meer verdeeldheid (normaalcurve) onder leerlingen; kaderleerlingen waren er meer dan gemiddeld



Voor de komende schooljaren werken we toe naar eindopbrengsten die tenminste op of boven het landelijk gemiddelde liggen. Hier ligt een uitdaging om kinderen onderwijs op maat te bieden, waarbij het bij hen passende niveau wordt behaald.





Doorstroomtoets

Ouders/Verzorgers van kinderen in groep 7 worden aan het eind van het schooljaar op de hoogte gebracht van het voorlopige VO-schooladvies. De advisering komt tot stand op basis van tussenopbrengsten, werkhouding, motivatie en observaties van het kind. Bij de verandering van eindtoets naar doorstroomtoets verleggen we de laatste interne tussenmeting voor de leerlingen van leerjaar 8. Deze zal vóór de kerstvakantie plaatsvinden. Ouders/Verzorgers worden tezamen met hun kind geïnformeerd over de tussenopbrengst. Hieraan worden doelen gekoppeld voor de resterende maanden tot de doorstroomtoets worden afgenomen. Op basis van de doorstroomtoets volgt dan het definitieve VO-schooladvies.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Doelen    

  • Kinderen voelen zich veilig op school (sociaal, psychisch en fysiek)     
  • Kinderen, leerkrachten, directie, Kanjercoördinator en ouders/verzorgers weten wat ze kunnen doen ter preventie van onveilige situaties en hoe te handelen als het toch onveilig wordt  


De uitgangspunten
School is bedoeld om te leren. Dit kan alleen als kinderen zich er veilig voelen. De visie en levenshouding van de Kanjertraining vormen samen met het Werkconcept Critical Skills het uitgangspunt voor ons veiligheidsbeleid. We hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school.  
 

We willen te vertrouwen zijn
De meeste mensen willen te vertrouwen zijn. Zo willen we gezien, gehoord en begrepen worden. We gaan daarom uit van elkaars goede bedoelingen en kijken met vertrouwen naar elkaar en de kinderen. Ons uitgangspunt is daarbij dat je jezelf mag zijn. Doe je niet anders voor dan wie je werkelijk bent; zoals je bent is het goed. Daarmee ben je te vertrouwen.  
 

Wij, leerkrachten en ouders, zijn samen het gezag van het fatsoen
We zijn samen verantwoordelijk voor de opvoeding van kinderen. Een goede opvoeding richt zich op fundamentele menselijke waarden zoals liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid in de breedste zin van het woord. Daarom moeten wij, ouders en leerkrachten, duidelijke leiders zijn voor kinderen: wij vertegenwoordigen het gezag van het fatsoen. We laten ons daarbij niet bepalen door negatieve gevoelens zoals angst, onmacht en ergernis. We zorgen voor een veilige sfeer door grensoverschrijdend gedrag op een nette manier zorgvuldig aan te pakken. Daarin werken we samen met elkaar.  
 

We geven het goede voorbeeld
De kinderen voelen zich veilig als wij het goede voorbeeld geven:

  • We gaan respectvol met elkaar om
  • We spreken respectvol over elkaar en de kinderen, ook op sociale media
  • Indien zich een probleem voordoet of we ons zorgen maken, overleggen we samen; we zoeken een oplossing die goed is voor alle betrokkenen en die recht doet aan de situatie

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ontwikkelen
  • Groeien
  • Stralen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Zevenster valt onder het basisarrangement. In oktober 2020 was het laatste bezoek van de onderwijsinspectie, destijds op OBS Het Veenpluis. Het Veenpluis heeft meegedaan aan een themaonderzoek. De bevindingen van de inspectie waren positief en vooral het onderdeel groep doorbrekend leren.



In het voorjaar van 2025 wil de school een audit laten uitvoeren. Dit wordt gezien als een tussenevaluatie in het korte bestaan van de school. De opbrengsten uit het onderzoek zullen worden gebruikt om bij te stellen waar dat nodig is. 


Terug naar boven