Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij aanvang van onze samenlevingsschool zijn we gestart met het talentuur en atelieronderwijs waarbij we ons o.a. richten op wereldoriëntatie en beeldende vorming. Het atelieronderwijs geven we diepgang door cultuuronderwijs met de thema's te verbinden. Hierbij zetten we CMK-subsidie in waarvan we experts inhuren voor beeldende vorming en muziek. We zetten ook in op disciplines zoals fotografie en erfgoed. Het culturele aanbod en de werkwijze worden in een cultuurplan beschreven. Zo zorgen we voor een duurzame ontwikkeling.
In de onderbouw van onze school wordt thematisch gewerkt waarbij alle vakken geïntegreerd aan bod komen. Er wordt een uitdagende en verrijkte speel-leeromgeving gecreëerd. Kinderen worden uitgedaagd in een betekenisvolle context. In de kleine kring worden activiteiten aangeboden waarbij kinderen leren vanuit de zone van de naaste ontwikkeling. We laten kinderen ervaren en ontdekken. Kinderen laten betrokkenheid zien en komen zo tot leren.
We stimuleren dat alle kinderen actief betrokken zijn en zich verantwoordelijk voelen voor hun leerproces. We werken ernaar toe dat kinderen doelen stellen en activiteiten plannen. Het is een proces waarbij de begeleiding van leerkrachten nodig is. Onze school richt zich op brede cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen. We bieden een passend aanbod dat dekkend is voor de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren, sluit aan bij de kenmerken van de kinderen en bereidt hen voor op het vervolgonderwijs.
In lijn met het Masterplan Onderwijs (mei 2022) hechten we veel waarde aan de kernvakken lezen, taal, rekenen en burgerschap. De zorgroute van onze school gaat uit van het systematisch en cyclisch monitoren en analyseren van data. Zo komen we steeds tot een betere afstemming van het aanbod voor kinderen ten aanzien van de kernvakken.
Daarnaast zien we ook het ontwikkelen als mens, het op een goede manier met elkaar omgaan en het leren en ontdekken van de wereld om ons heen als basisvaardigheden. Het opsnuiven van cultuur, muziek, mediawijs-zijn, op een gezonde manier leven en in beweging zijn, heeft dan ook een belangrijke plek in ons onderwijs. Wereldoriëntatie en kunstzinnige en creatieve vorming zijn bij ons opgenomen in ateliers en het talentuur in de middagen.
Onze Visie op Passend Onderwijs
Ons Kindcentrum zien we als een leef- en leergemeenschap: kinderen, ouders/verzorgers en team trekken samen op. In een veilige, uitdagende en betekenisvolle omgeving kunnen kinderen ontwikkelen, groeien en stralen. Dit gaat samen met het geven en ontvangen van vertrouwen en het dragen van eigen verantwoordelijkheid.
Doorgaande lijn
We streven naar thuisnabij-onderwijs voor ieder kind. We bieden onderwijs waarbij kinderen zoveel mogelijk in eigen tempo en in een doorgaande lijn kunnen ontwikkelen. Zo willen we betrokkenheid vergroten. Op De Zevenster is onderwijs vanuit leerstof-jaarklassen (grotendeels) losgelaten. We zorgen voor uitdagend onderwijs waardoor kinderen kunnen onderzoeken en ontdekken, vanuit verwondering en nieuwsgierigheid tot ontwikkeling komen. Als blijkt dat een kind na interventies een andere invulling van de lesstof nodig heeft dan het jaarprogramma voorschrijft, kiezen we voor een eigen leerlijn.
Passend aanbod
Graag zien we dat alle kinderen actief betrokken zijn en zich verantwoordelijk voelen voor hun leerproces. We werken ernaar toe dat kinderen doelen stellen en activiteiten plannen. Het is een proces waarbij de begeleiding van leerkrachten nodig is. Onze school richt zich op de cognitieve, sociale en brede ontwikkeling van kinderen. We bieden een passend aanbod dat dekkend is voor de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren, sluit aan bij de kenmerken van de kinderen en bereidt hen voor op het vervolgonderwijs. In lijn met het Masterplan Onderwijs (mei 2022) hechten we veel waarde aan de kernvakken lezen, taal, rekenen en burgerschap. De zorgroute van onze school gaat uit van het systematisch en cyclisch monitoren en analyseren van data. Zo komen we steeds tot een betere afstemming van het aanbod voor kinderen ten aanzien van de kernvakken.
Verwijzing
Soms is ons onderwijs niet toereikend voor een kind. Door het cyclisch monitoren hebben we het kind in beeld, begeleiden en ondersteunen we het. Een enkele keer komt een verwijzing naar een andere school voor. We kunnen dan niet voldoen aan de leerbehoefte van het kind en gunnen het een plek waar het zich beter kan ontwikkelen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het Schoolplan en het Schoolondersteuningsprofiel zijn de ambities t.a.v. het toekomstige ondersteuningsaanbod opgenomen.
Tot onze grote verbeterdoelen hoort ook het ontwikkelen tot een (Integraal) Kindcentrum. Verbeterdoelen en ambities zijn mede gebaseerd op de pijlers en speerpunten uit het Koersplan van Quadraten. Ze vormen de focus voor ons handelen.
Onze ambities met betrekking tot ondersteuningsmogelijkheden voor het jonge kind:
- Meer samenwerking met opvang > spelen, thema’s en doorgaande lijn ontwikkeling
- Structureel overleg onderwijs en opvang > contactpersonen in gesprek over pedagogische visie
- Gezamenlijk gebruik ruimtes en schoolplein > nadere kennismaking
- Gezamenlijke vieringen en voorstellingen > doorgaande lijn
- De zorgbehoefte van jonge kinderen wordt gemonitord