Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen

Olavstraat 31 4765 CP Zevenbergschen Hoek (Gem. Moerdijk)

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen
  • Les over fossielen
  • Les over fossielen
  • Leren van elkaar door activiteiten door de hele school met alle kinderen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden halverwege het schooljaar gemeten en geanalyseerd. Vanuit deze resultaten worden de doelen voor het einde schooljaar gesteld en/of eventueel aangepast. Doelen naar beneden brengen gebeurt enkel en alleen als daar goed onderbouwde redenen toe zijn.

De school stelt elk jaar minimumdoelen en streefdoelen. De minimumdoelen liggen altijd op of boven de inspectienorm. De streefdoelen worden gewaagder gesteld. Bij het stellen van de doelen houden we rekening met de populatie van de school en het aantal gewichtenleerlingen zowel op schoolniveau als op groepsniveau. 

De tussenresultaten zijn het gevolg van de doelen die aan het begin van het schooljaar door directie en leerkrachten zijn gesteld. Gedurende deze onderwijsperiode houden we de vinger aan de pols door middel van groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen.

Kinderen volgen zelf ook hun ontwikkeling. In een periode van ongeveer 4 weken schalen kinderen zichzelf in op beheersing van leerdoelen, maken ze een voortoets, krijgen ze instructie op maat en sluiten ze af de periode af met een bloktoets. De groei / ontwikkeling wordt voor en door de leerling zichtbaar gemaakt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Let op: de afwijking tussen het schooladvies en de leerweg die een leerling volgt in het 3e jaar, wordt veroorzaakt door een dubbel advies dat is gegeven door school.

Bijvoorbeeld: Een leerlling krijgt een havo / vwo advies (dubbel advies) als deze naar de brugklas gaat. In het 3e jaar gaat deze leerling naar het VWO. Dit wordt gezien als een afwijking van het gegeven advies.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze kernwaarden op sociale opbrengsten zijn hierop gebaseerd.

Wij willen dat iedereen erbij hoort, elkaar respecteert en met elkaar kan samenwerken om resultaten te behalen. In ons lesprogramma zal expliciet aandacht besteed worden aan deze vaardigheden. We zijn ervan overtuigd dat we gezamenlijk meer kunnen bereiken dan alleen. Dit willen we bereiken in een leeromgeving met duidelijke regels en afspraken. Wij sturen aan op een verantwoordelijkheid voor eigen handelen middels sociale vaardigheids-programma’s als “De vreedzame school”, sociale vaardigheidstrainingen en coöperatieve werkvormen. De school heeft een katholiek karakter met respect voor andere overtuigingen

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zorgzaam
  • Samenwerkend
  • Duurzaam

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven