Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen

Olavstraat 31 4765 CP Zevenbergschen Hoek (Gem. Moerdijk)

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen
  • Les over fossielen
  • Les over fossielen
  • Leren van elkaar door activiteiten door de hele school met alle kinderen

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij beschikken over een eigen vervangingspool. De omvang van de vervangingspool is ingericht op basis van een landelijke benchmark verzuim. We hanteren het volgende stappenplan bij ziekte of verlof:

  1. Er wordt vervanging aangevraagd bij de vervangingspool
  2. Mocht er geen vervanger beschikbaar zijn, wordt er intern gekeken naar een oplossing. Kunnen collega's extra werken of ruilen van werkdag. Soms kunnnen ook Lio-ers of onderwijsassistenten ingezet worden.
  3. Is er niemand beschikbaar wordt de groep de eerste dag verdeeld over de andere groepen. 
  4. Duurt het langer, worden ouders op de hoogte gebracht dat een groep thuis blijft. Kinderen die thuis geen opvang hebben, worden op school alsnog opgevangen. We zullen de kinderen die noodgedwongen thuis moeten blijven voorzien van schoolwerk. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Hoeksteen hanteert Unitonderwijs 

Met deze onderwijsvorm kunnen we  beter tegemoet komen aan de niveauverschillen tussen kinderen en zetten we kwaliteiten van leerkrachten effectiever in. We beschikken over 3 Units:

Unit 1:    leerjaren 1-2-3

Unit 2:    leerjaren 4-5-6

Unit 3:    leerjaren 7-8

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 (samen met groep 3 vormen zij Unit 1) zijn spelactiviteiten het belangrijkst. In groep 1-2 komen rekenspelletjes, taalspelletjes en schrijfoefeningen aan de orde met het oog op de overgang naar groep 3, maar verliezen wij het spelen zeker niet uit het oog. Voor de rekenoefeningen en voor de taaloefeningen gebruiken wij “Onderbouwd”. Om de fijne motoriek voor het schrijven te oefenen, gebruiken wij “Onderbouwd” en via de specifieke schrijfmethode “Pennenstreken” maken de kinderen in een werkboekje al echte schrijfbewegingen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Hoe ziet er een dag voor de kinderen uit:      

  • Het eerste half uur wordt er door de hele school aandacht besteed aan het leesonderwijs     
  • Daarna krijgen de kinderen in hun eigen stamklas / werkruimte uitleg over de leerdoelen die op het planbord of takenkaart staan en is er even tijd om bijzonderheden met elkaar te bespreken.     
  • Kinderen gaan vervolgens in hun unit aan het werk met de opdrachten/leerdoelen die op de takenkaart staan. Daar staan altijd taken op die voor de kinderen herhaling zijn, maar ook leerdoelen waar ze instructie op krijgen. Op vaste momenten gaan groepjes kinderen naar een leerkracht voor instructie die meteen op maat is. Er zijn vaste plekken waar rekeninstructies worden gegeven en waar taal- en spellinginstructies zijn. Leerkrachten worden ingezet op kwaliteit en specialisme. Kinderen krijgen dus instructies van verschillende leerkrachten. In de onderbouwunit zal dit nog wat beperkter zijn zodat kinderen kunnen wennen aan deze manier van werken en heeft groep 3 wat meer instructie nodig tbv het aanvankelijk leesproces. We kijken wel naar werkvormen waarbij er samengewerkt kan worden zodat de overgang van kleuters naar groep 3 kleiner wordt. Als kinderen geen instructie hebben, werken zij zelfstandig aan de leerdoelen/taken. De ruimte is zo ingericht dat er naast de instructieruimte diverse werkplekken zijn. Dat kunnen kleine groepjes zijn (waar kinderen uit verschillende leerjaren samen kunnen werken), maar ook tafels op de gang waar men in stilte en even alleen kan werken. Kinderen worden in dit proces begeleid door een onderwijsassistent en door leerkrachten die na een instructieronde even controleert of alles goed verloopt. Tussentijds is er ook de gebruikelijke korte pauze, maar krijgen de kinderen ook gymles (met hun eigen stamklas).     
  • De ochtend wordt weer afgesloten in eigen stamklas/werkruimte en reflecteert de groep op de gestelde leerdoelen.
  • Lunchpauze   
  • In het middaggedeelte werkt men zoals ook nu het geval is aan thema’s van Blink of krijgen ze Engels middels Groove me e.d.

in het proces zoals hierboven is beschreven, gebruiken wij de volgende methodes:

Rekenen:                  Sanppet rekenen

Taa en spelling:         Taal en Spelling in beeld

Het verwerken van het leerstofaanbod van rekenen, taal, spelling en woordenschat gebeurt binnen de groepen 4 t/m 8 voor het grootste deel met behulp van een Chromebook. Dit biedt de kinderen meer mogelijkheid om op hun eigen niveau te werken aan de te bereiken doelen. Met chromebooks kan er meer geoefend worden en is er voor de kinderen meer mogelijkheid om eerder gemaakte fouten te verbeteren. De kinderen van groep 1 t/m 3 werken met IPads.

Aanvankelijk lezen:   Veilig leren lezen (Kim-versie)

Voortgezet lezen:      Blink lezen

Begrijpend lezen:      Blink lezen

Onze school hecht veel belang aan het lezen van boeken, daarom stimuleren wij zo veel mogelijk het lezen van boeken, tijdschriften en ook strips. Hierdoor wordt de fantasie ontwikkeld, wordt het technisch lezen geoefend en al lezende groeit de woordenschat, wordt de vaardigheid van het begrijpend lezen bevorderd en wordt het woordbeeld versterkt. Er kan hierbij niet genoeg gebruik gemaakt worden van ’t Letterhoekje, onze schoolbibliotheek. Ook staan in alle groepen nog boeken voor het belevend lezen.

Schrijven:               Pennenstreken

Engels:                   Groove me (Engels leren middels actuele popsongs)

Aardrijkskunde, Biologie en geschiedenis:         Blink   (thematisch aanbod. De drie vakken zitten verweven in elkaar zodat het meer betekenis krijgt dan het als losstaande vakken aan te bieden)

Handvaardigheid, tekenen en muziek:              Moet je doen

Techniek:               Techniektorens 

Bewegingsonderwijs:   Dit wordt verzorgd door een vakdocent. Er is een breed aanbod in spel- en toestellessen. De motorische ontwikkeling van de kinderen wordt goed gevolgd.

Sociale vaardigheden:   De Vreedzame School

Levensbeschouwing:     Trefwoord

Verkeer:                     

Hiervoor gebruiken wij voor groep 1 t/m 3 de School op Seef, voor groep 4, 5 en 6 de verkeerskrant “Op voeten en fietsen” en voor groep 7 en 8 de “Jeugdverkeerskrant”. Diverse groepen nemen ook deel aan verschillende activiteiten tbv de verkeersveiligheid.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Hoeksteen gelooft in eerste instantie dat er voor elk kind plaats is op onze school tot het tegendeel is bewezen. Voor elk kind wordt alle mogelijke hulp en ondersteuning in het werk gezet. Zodra dit niet toereikend blijkt en de school handelingsverlegen is nadat alles binnen onze mogelijkheden is geprobeerd, wordt samen met ouders naar een andere passende manier van onderwijs voor het kind gezocht. Dit kan dus op een andere school in een ander dorp zijn.

Het Samenwerkingsverband PO Roosendaal - Moerdijk en swv ROOS vo hebben gezamenlijk het Ouder- en Jeugdsteunpunt opgezet. Het Ouder- en Jeugdsteunpunt heeft als doel om ouders en leerlingen te informeren bij vragen over passend onderwijs. Ieder steunpunt is opgebouwd uit drie pijlers; informeren, steunen en signaleren.  

Heeft u vragen over passend onderwijs en ben je een ouder of leerling? Kijk dan op www.oudersteunpunt-wbw.nl Kan je het antwoord op de vraag niet vinden? Bel, app (06-48501659) of mail (info@oudersteunpunt-wbw.nl) het Ouder- en Jeugdsteunpunt. Er zal zo snel mogelijk contact met je worden opgenomen.    

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren werken we verder aan het verfijnen van het unitonderwijs waarin leerkrachten meer vakspecialisten worden en en meer ruimte komt voor nog meer ondersteuning op maat.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Ook al geven we aan dat er geen extra aanbod is voor het jonge kind, wil dat niet zeggen dat we niet in staat zijn kinderen goed te ondersteunen in hun ontwikkeling. De methode Onderbouwd is voor ons ondersteunend om een passend aanbod te realiseren. We beschikken ook over de nodige kennis en vaardigheden om kinderen met verschillende ontwikkelingsfasen en/of problematieken te ondersteunen. Het komt helaas ook wel eens voor dat het voor ons te complex is een passend aanbod te realiseren en worden alternatieven onderzocht. Samen met ouders wordt bij de aanmelding bekeken of we een passend aanbod kunnen bieden. 

Door een nauwe samenwerking met Kinderopvang de Hoeksteen, verloopt de overgang van peuter naar kleuter erg soepel. Werkwijzes het het gebruik van verschillende ruimtes worden op elkaar afgestemd zodat er een goede doorgaande leerlijn wordt gerealiseerd.

Kinderopvang de Hoeksteen heeft nog een locatie nabij school

Terug naar boven