Klachtenregeling:
Het schoolbestuur heeft een klachtenregeling, conform de geldende landelijke richtlijnen. Soms zijn ouders en school het niet eens met elkaar. Dit kan gaan over de begeleiding van leerlingen, beoordeling van leerlingen, de organisatie op school, toepassing van maatregelen, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, pesten, agressie en geweld. Bij een zedenmisdrijf of een “hands-on-delict”, gepleegd door een medewerker van de school of een ander persoon binnen de school, is er een wettelijke aangifteplicht voor het bestuur en voor het personeel geldt een meldplicht. Het uitgangspunt bij de behandeling van een klacht is dat zowel klager als verweerder serieus worden genomen en dat getracht wordt tot een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te komen. Hoor en wederhoor, vertrouwelijkheid en correcte informatievoorziening zijn hierbij van essentieel belang. Op school is een klachtenprocedure aanwezig. Een klacht dient binnen de in deze klachtenprocedure gestelde periode te worden ingediend. Indien gewenst kunt u deze procedure bij de school opvragen. De klachtenregeling is bedoeld voor een (ex)leerling, dan wel zijn/haar ouder/verzorger/voogd, een lid van het personeel, een lid van de (algemene)directie of het bevoegd gezag, een vrijwilliger die werkzaamheden verricht voor de school alsmede een persoon die anderszins deel uitmaakt van de school.
Leerkracht:
Meestal betreft de klacht en kind of een situatie binnen de groep. De klacht wordt dan met de betreffende leerkracht besproken en hopelijk wordt de klacht naar tevredenheid opgelost.
De directeur:
Mocht het gesprek met de leerkracht niet tot een oplossing leiden dan kan ook gesproken worden met de directeur. De directeur past hoor en wederhoor toe en stelt van de uitslag van het gesprek de ouders op de hoogte. Indien beide partijen niet tot overeenstemming komen kan de directeur verwijzen naar de Stichting Onderwijsgeschillen. Het reglement van de Stichting Onderwijsgeschillen kunt u vinden op de website: www.onderwijsgeschillen.nl. Eveneens kan verwezen worden naar de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). Voor nadere informatie zie de website: www.cgb.nl Indien klager een klacht indient bij één van beide commissies of beide commissies dient de klacht eerst ontvankelijk verklaard te worden. Daarna worden klager en verweerder gehoord. Tot slot wordt door de commissie een oordeel uitgesproken over de gegrondheid van de klacht en indien nodig een advies uitgebracht. Het bevoegd gezag dient aan te geven op welke wijze het advies uitgevoerd wordt.
De directeur-bestuurder (bevoegd gezag):
Het is ook mogelijk dat er gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om een klacht bij de directeur-bestuurder weg te leggen, die optreedt namens het bevoegd gezag. Wederom zullen klager en verweerder gehoord worden en zal de directeur-bestuurder trachten tot een oplossing te komen. Indien gewenst kan men zich rechtstreeks tot het bevoegd gezag richten.
Stichting Openbaar Basisonderwijs West-Brabant (0165-548260)
Soms heeft een van de hierboven genoemde personen er behoefte aan in vertrouwen met iemand te spreken. Hiervoor zijn zowel interne contactpersonen als een externe vertrouwenspersoon aangesteld. Een klacht kunt u (schriftelijk) indienen bij een van de contactpersonen binnen de school:
Dhr. Corné van der List en mevr. Sanne van den Berg.
Een contactpersoon neemt kennis van de klacht en gaat in eerste instantie na of de klager getracht heeft de problemen op te lossen met de aangeklaagde of de directeur. Voor die klachten waar betrokken partijen niet tot een bevredigende oplossing zijn gekomen verwijst de contactpersoon uiteindelijk de klager naar de vertrouwenspersoon of de Stichting Onderwijsgeschillen. Ons bevoegd gezag van de Stichting beschikt over een onafhankelijke vertrouwenspersoon.
Johan van Gils Schotenstraat 19 4844 EE Terheijden 076-5933894 06-57988095 E: j van [email protected]
De vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Hij begeleidt de klager desgewenst bij de verdere procedure, bijstand bij het doen van aangifte bij politie of justitie, verwijzing naar andere instanties gespecialiseerd in opvang en nazorg, het verwijzen naar de Stichting Onderwijsgeschillen.