BS St Stephanus

Sint Stephanusstraat, 3 7625 PH Zenderen

  • Schoolfoto van BS St Stephanus
  • Schoolfoto van BS St Stephanus
  • Schoolfoto van BS St Stephanus
  • Schoolfoto van BS St Stephanus
  • Schoolfoto van BS St Stephanus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de afgelopen schooljaren scoren wij voldoende tot goed op de Eind- Cito. Wat ons betreft vraagt een evaluatie echter om een bredere kijk dan alleen de CITO scores. We checken daarom na iedere periode of ons onderwijs passend is geweest en meten daarbij ook de betrokkenheid van de leerlingen.

We zijn tevreden over onze resultaten, maar zouden graag het totale niveau van de werkaanpak, het nemen van verantwoordelijkheid, het vergroten van de eigen inzichten op de te zetten stappen en het zelfvertrouwen van de leerlingen op een hoger plan brengen. Daar zijn we op dit moment actief mee aan de slag. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij meten de respons op instructie. Dat wil zeggen dat gekeken wordt naar de leerdoelbeheersing, de betrokkenheid en de vaardigheidsgroei. De eerste 2 indicatoren meten we na ieder blok. Vanuit daar wordt bekeken op welke onderdelen een focus van belang is. Dit wordt beschreven in de blokplanning. De vaardigheidsgroei meten we door het afnemen van methode-onafhankelijke toetsen, zoals de CITO. Bij een behoefte aan extra ondersteuning wordt een interventie geschreven. Deze wordt altijd in overleg met ouders ingezet.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de kennismakingsgesprekken in september en oktober verkennen we de mogelijkheden voor vervolgonderwijs in het voortgezet onderwijs met ouders en kinderen. Een pre- advies wordt gegeven en specifieke ambities worden bepaald. Vanuit deze ambities worden actiepunten ingezet. Het pre- advies wordt onderbouwd door de behaalde scores van de afgelopen jaren en de verschillende aspecten van de metacognitie (zelfsturing, taakaanpak, samenwerking, plannen, motivatie ed). In februari volgt een definitief advies. Dit advies is leidend voor toelating. In april maken alle kinderen van groep 8 de eindtoets basisonderwijs. Wanneer er bij het preadvies twijfel was tussen 2 leerwegen, kan de uitslag van de Cito – eindtoets positief doorslag geven.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We werken volgens de pijlers van School Wide Positive Behaviour Support (SWPBS) ingevoerd door de gehele school. Dat wil zeggen dat we actief gewenst gedrag en sociale vaardigheden aanleren en hierop structureel belonen. Deze manier van werken op onze school werkt. Dat blijkt wel uit de scores van het leerling tevredenheidonderzoek en het feit dat kinderen aangeven dat ze zich veilig en prettig voelen op onze school. Het goed monitoren en warm houden, blijft echter altijd belangrijk. Onder leiding van het DOT PBS blijft SWPBS een terugkerend agendapunt. Hierbij staan de sociale veiligheid en het welbevinden centraal. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veilig
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspecteur van onderwijs heeft in het afgelopen jaar contact gehad met de bovenbouw en de directie van BS St Stephanus. De conclusie was dat het team van BS St Stephanus goed zicht heeft op dat wat de kinderen op deze school nodig hebben en dat daarop prima geacteerd wordt. De manier waarop ons onderwijs is ingericht, sluit daar fantastisch op aan en wordt uitgedragen door het team. Daar zijn we trots op!

Terug naar boven