Daltonschool de Meene

Frans Halsstraat 25 7021 DL Zelhem

Schoolfoto van Daltonschool de Meene

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Meene hanteert een cyclus op school waarbij groeps- en leerlingbespreking een belangrijke rol speelt. Hierin wordt de ontwikkeling en voortgang bekeken van een groep en de individu. Daarmee kunnen we als school inspelen op de behoeften van een groep en van die individu.

Dit heeft o.a. geresulteerd in goede opbrengsten en zien we groei bij diverse vakken, zoals rekenen, taal en spelling.  Ook heeft de eindtoets van groep 8 van het schooljaar 2021-2022 zeer goede resultaten laten zien.  Wel zien we op langer termijn dat we niet onze ambities halen en gaan we als team samen 2 externe partijen (Expertis en Bureau Helder) aan het werk met rekenkracht, waarbij basisvaardigheden, analyses en aanbod belangrijke aspecten zijn. Dit is weggeschreven in het schoolplan 2023-2027.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school meten we de ontwikkeling van leerlingen door het gebruiken van verschillende meet-instrumenten. Deze gegevens geven ons informatie over de leerling en de groep waarbinnen ze functioneren. Met deze informatie analyseren we en kunnen we vervolgdoelen stellen en aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften van het kind en de groep. 

Observatie
Door het gebruik van observatielijsten signaleren en meten we de ontwikkeling van de leerling. In de groepen 1 en 2 wordt veel gebruik gemaakt van de signaleringslijsten en worden geen toetsen afgenomen. Van elke leerling wordt de groei in ontwikkeling via het programma "digikeuzebord" bijgehouden.

Methode toetsen
Voor de verschillende vakgebieden gebruiken we methodes. Als een hoofdstuk of blok afgerond is, wordt een methode toets gebruikt om te controleren of het kind de stof beheerst en waar de leerling nog extra uitleg en inoefening bij nodig heeft. 

Methode onafhankelijke toetsen
We maken gebruik van het leerlingvolgsysteem(LVS) "Leerling in beeld"van CITO. Met dit volgsysteem kunnen we de resultaten van de leerlingen volgen op het gebied van spelling, lezen, begrijpend lezen en rekenen. Deze toetsen zijn een onafhankelijke meetlat voor het individuele kind, de groep en voor de hele school. Deze toetsen zijn landelijk genormeerd. "Leerling in beeld" meet niet alleen wat het kind de laatste periode heeft geleerd, maar de beheersing van de leerstof die tot dan toe is aangeboden op school. Er wordt ook gekeken of de leerling het geleerde kan toepassen. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De ouders van groep 8 worden d.m.v. de infoavond en voorlopige adviesgesprekken meegenomen richting de doorstroomtoets en het definitieve advies. De gesprekken vinden plaats met de leerkracht groep 8 en de directeur. Bij de gesprekken is het kind aanwezig.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als Dalton basisschool staan de kernwaarden van Dalton centraal. Elke maand krijgt 1 van de kernwaarden extra aandacht en maken de leerlingen persoonlijke doelen. Daarnaast staat er in iedere groep een groepsdoel centraal.

Samenwerken:
Leren dat je door samen te werken meer gedaan krijgt, er meer plezier in hebt en je respect ontwikkelt voor andere ideeën, culturen en meningen. Je kan iets van anderen leren, maar je kan anderen ook helpen door iets uit te leggen.
Zelfstandigheid:
Leren om actief problemen op te lossen; creatief te denken en te handelen. Leren om beredeneerde keuzes te maken.
Verantwoordelijkheid:
Nemen en geven van verantwoordelijkheid. Jezelf afvragen: "Doe ik het goed en doe ik het goede?"
Reflecteren:
Leren te kijken naar wat je hebt gedaan en de manier waarop. Vanuit dit punt bepalen of je op de goede weg zit en/of er aanpassingen noodzakelijk zijn. 
Effectiviteit:

Zelfstandigheid:

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken en effectiviteit
  • Verantwoordelijkheid
  • Reflecteren en zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven