Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons Dalton onderwijs bepaalt ook de organisatie het onderwijs op onze school. Meer informatie hierover kunt u teruglezen in deze schoolgids.
Daarnaast beschikt de school over een bibliotheek. Elk schooljaar wordt deze aangevuld met o.a. geld van de ouderraad. Ook gaat de school met groep 3 en 4 naar zwemles om te zorgen dat de kinderen extra zwemkilometers kunnen maken.
De school maakt ook gebruik van een leerkracht bewegingsonderwijs van uit de gemeente voor alle lessen en aan alle groepen. Voor bewegingsonderwijs maken wij gebruik van de grote gymzaal De Pol meteen naast de school. Als laatste geven we muziekles aan de groepen 4 en 5. Deze lessen worden gegeven door Amphion.
Tijdens het zelfstandig werken(speelwerken) kiezen de kinderen van het digikeuzebord. Met dit programma kunnen we ook de ontwikkeling van kinderen volgen d.m.v. de leerlijnen. Ze kiezen om in hoeken of met materialen te spelen. Tijdens het voorbereiden van een thema kijken we aan welke doelen we willen werken op taal- en rekengebied, motoriek en spel. Ook hier komt kunstzinnige en creatieve vorming terug. Hierna gaan we de hoeken inrichten, activiteiten voorbereiden en zoeken materialen waarmee de kinderen aan de slag kunnen. Tijdens de momenten van speelwerken geeft de leerkracht in kleine kringen instructie op reken- en taalgebied. We maken hierbij gebruik van de mappen gecijferd en fonemisch bewustzijn.
Met de uren van gymnastiek wordt ook het buitenspelen bedoeld.
De school heeft als het uitgangspunt Daltononderwijs en dat betekent dat wij de bijbehorende onderwijswaarden voor leerlingen belangrijk vinden. We stimuleren eigenaarschap bij kinderen en zorgen voor opdrachten waarbij samenwerken, leerproces en reflecteren belangrijke aspecten zijn.
We zoeken binnen onze methoden naar combinatie van doelen in diverse vakken. De verschillende thema's van onze zaakvakken methode "Blink" worden waar mogelijk gecombineerd met doelen uit het taal- en rekenonderwijs.
Dit schooljaar gaan we van start met een cultuurproject. We gaan een visie ontwikkelen en van daaruit gaan we cultuur aspecten invoeren in ons onderwijs waarbij integratie belangrijk zal zijn.
Wij bieden onderwijs aan leerlingen vanaf 4 jaar. De leerlingen verlaten onze school nadat ze groep 8 hebben afgerond.
Leerlingen die extra zorg nodig hebben ondersteunen we zo lang we deze zorg kunnen bieden. Het aanbod van deze zorg gaat altijd in overleg met de ouders, de leerkracht en de ondersteuningscoach.
Binnen onze stichting kunnen we gebruik maken van een gedragsspecialist, hoogbegaafdheidsspecialist, specialist jonge kind en is er een orthopedagoog beschikbaar. Op school werkt een onderwijsassistent die de arrangementen verzorgt.Daarnaast hebben we ook veel contacten met specialisten buiten de stichting. Denk aan een specialist dyslexie, specialist TOS (taalontwikkelingsstoornis) en logopedist. Ook zij komen regelmatig bij ons op school om leerkrachten en/of leerlingen te ondersteunen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft voor de vakken begrijpend Lezen, taal, rekenen en spelling ambities gesteld die passen bij de weging van de school. In een kwaliteitencyclus zorgen we met elkaar dat deze ambities worden gehaald. Komend schooljaar gaan we ons nog meer verdiepen rekenen.
Aan de hand van de ambities kunnen we schoolbreed, maar ook per groep en zelfs individueel kijken waar of wie niet de gestelde ambities behaald. Tijdens studiedagen, groep- en/of leerlingbesprekingen gaan we kijken welke interventies nodig zijn om de doelen te behalen.
We volgen het jonge kind in het spelen enleren en kennen hun ontwikkeling. Dit is de basis van het aanbod van het jonge kind. Het spel is bij de kleuters veelal het uitgangspunt. De leerkracht begeleidt en stimuleert het spel. Hierdoor wordt het kind uitgedaagd om een stap te zetten in zijn/haar ontwikkeling. De leerdoelen worden in betekenisvolle activiteiten en thema's weggezet. We gebruiken de leerlijnen vanuit het digibord.
Wat ziet u in ons onderwijs aan de jongste kinderen:
-Een rijke betekenisvolle leer- en speelomgeving. Spel staat hierbij centraal;
-We maken gebruik van de natuurlijke nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang van jonge kinderen;
-Activiteiten en spel zijn altijd verbonden aan een thema dat voor de kinderen betekenisvol is;
-Er is een variatie aan ontwikkelingsmaterialen en spelleermaterialen;
-Kinderen worden uitgedaagd om zich te ontwikkelen.
-Eventueel wordt "Bouw" ingezet voor het individuele kind waar risico is op leesproblemen.Observaties worden gebruikt om ons aanbod af te stemmen op de fase van ontwikkeling, kinderen te kunnen blijven uitdagen en eventuele zorg m.b.t. de ontwikkeling te kunnen signaleren.