Daltonschool de Meene

Frans Halsstraat 25 7021 DL Zelhem

Schoolfoto van Daltonschool de Meene

Het team

Toelichting van de school

Het team van Cds de Meene bestaat uit leerkrachten met verschillende kwaliteiten en persoonlijkheden met hetzelfde doel; We willen kwalitatief goed onderwijs verzorgen voor de kinderen in een uitdagende leeromgeving. We bereiken dat door gebruik te maken van de pijlers van het Daltononderwijs.

De school beschikt over één ondersteuningscoach (Eke Anna Spronk).  Zij is betrokken bij de ontwikkeling en de zorg van alle kinderen.

Kinderen bij ons op school krijgen ook hulp van 2 onderwijsassistenten. 

Cds de Meene is een opleidingsschool en zorgt dat studenten bij ons op school op de juiste wijze de hulp krijgen om te ontwikkelen tot collega's voor de toekomst. Het team en de studenten krijgen hierbij begeleiding van Wendy Lovink (opleider op school). 

Verder hebben we 1 dag per week een conciërge op school voor allerlei karweitjes en maken we gebruik van schoonmakers om de school netjes en schoon te houden.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlofdagen maken wij gebruik van het Personeelscluster Oost-Nederland (PON), waarbij onze stichting GelderVeste is aangesloten.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons Dalton onderwijs bepaalt ook de organisatie het onderwijs op onze school. Meer informatie hierover kunt u teruglezen in deze schoolgids.

Daarnaast beschikt de school over een bibliotheek. Elk schooljaar wordt deze aangevuld met o.a. geld van de ouderraad.  Ook gaat de school met groep 3 en 4 naar zwemles om te zorgen dat de kinderen extra zwemkilometers kunnen maken.
De school maakt ook gebruik van een leerkracht bewegingsonderwijs van uit de gemeente voor alle lessen en aan alle groepen. Voor bewegingsonderwijs maken wij gebruik van de grote gymzaal De Pol meteen naast de school.  Als laatste geven we muziekles aan de groepen 4 en 5. Deze lessen worden gegeven door Amphion.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Tijdens het zelfstandig werken(speelwerken) kiezen de kinderen van het digikeuzebord. Met dit programma kunnen we ook de ontwikkeling van kinderen volgen d.m.v. de leerlijnen. Ze kiezen om in hoeken of met materialen te spelen. Tijdens het voorbereiden van een thema kijken we aan welke doelen we willen werken op taal- en rekengebied, motoriek en spel. Ook hier komt kunstzinnige en creatieve vorming terug. Hierna gaan we de hoeken inrichten, activiteiten voorbereiden en zoeken materialen waarmee de kinderen aan de slag kunnen. Tijdens de momenten van speelwerken geeft de leerkracht in kleine kringen instructie op reken- en taalgebied. We maken hierbij gebruik van de mappen gecijferd en fonemisch bewustzijn.
Met de uren van gymnastiek wordt ook het buitenspelen bedoeld.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De school heeft als het uitgangspunt Daltononderwijs en dat betekent dat wij de bijbehorende onderwijswaarden voor leerlingen belangrijk vinden. We stimuleren eigenaarschap bij kinderen en zorgen voor opdrachten waarbij samenwerken, leerproces en reflecteren belangrijke aspecten zijn.
We zoeken binnen onze methoden naar combinatie van doelen in diverse vakken. De verschillende thema's van onze zaakvakken methode "Blink" worden waar mogelijk gecombineerd met doelen uit het taal- en rekenonderwijs.
Dit schooljaar gaan we van start met een cultuurproject. We gaan een visie ontwikkelen en van daaruit gaan we cultuur aspecten invoeren in ons onderwijs waarbij integratie belangrijk zal zijn.

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij bieden onderwijs aan leerlingen vanaf 4 jaar. De leerlingen verlaten onze school nadat ze groep 8 hebben afgerond. 

Leerlingen die extra zorg nodig hebben ondersteunen we zo lang we deze zorg kunnen bieden. Het aanbod van deze zorg gaat altijd in overleg met de ouders, de leerkracht en de ondersteuningscoach.
Binnen onze stichting kunnen we gebruik maken van een gedragsspecialist, hoogbegaafdheidsspecialist, specialist jonge kind en is er een  orthopedagoog beschikbaar. Op school werkt een onderwijsassistent die de arrangementen verzorgt. 

Daarnaast hebben we ook veel contacten met specialisten buiten de stichting. Denk aan een specialist dyslexie, specialist TOS (taalontwikkelingsstoornis) en logopedist. Ook zij komen regelmatig bij ons op school om leerkrachten en/of leerlingen te ondersteunen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft voor de vakken begrijpend Lezen, taal, rekenen en spelling ambities gesteld die passen bij de weging van de school.  In een kwaliteitencyclus zorgen we met elkaar dat deze ambities worden gehaald. Komend schooljaar gaan we ons nog meer verdiepen rekenen.
Aan de hand van de ambities kunnen we schoolbreed, maar ook per groep en zelfs individueel kijken waar of wie niet de gestelde ambities behaald. Tijdens studiedagen, groep- en/of leerlingbesprekingen gaan we kijken welke interventies nodig zijn om de doelen te behalen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We volgen het jonge kind in het spelen enleren en kennen hun ontwikkeling. Dit is de basis van het aanbod van het jonge kind. Het spel is bij de kleuters veelal het uitgangspunt. De leerkracht begeleidt en stimuleert het spel. Hierdoor wordt het kind uitgedaagd om een stap te zetten in zijn/haar ontwikkeling. De leerdoelen worden in betekenisvolle activiteiten en thema's weggezet. We gebruiken de leerlijnen vanuit het digibord.

Wat ziet u in ons onderwijs aan de jongste kinderen: 
-Een rijke betekenisvolle leer- en speelomgeving. Spel staat hierbij centraal;
-We maken gebruik van de natuurlijke nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang van jonge kinderen;
-Activiteiten en spel zijn altijd verbonden aan een thema dat voor de kinderen betekenisvol is;
-Er is een variatie aan ontwikkelingsmaterialen en spelleermaterialen;
-Kinderen worden uitgedaagd om zich te ontwikkelen.
-Eventueel wordt "Bouw" ingezet voor het individuele kind waar risico is op leesproblemen.

Observaties worden gebruikt om ons aanbod af te stemmen op de fase van ontwikkeling, kinderen te kunnen blijven uitdagen en eventuele zorg m.b.t. de ontwikkeling te kunnen signaleren.

Terug naar boven