Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De school werkt vanuit een grote en kleine cyclus. Dit doen wij m.b.v. het maken van verdiepende analyses. Hiermee krijgt elke leerkracht nog beter inzicht in de ontwikkeling van ieder kind en van de groep als geheel. In 2024-2025 volgt het team hierin een verdiepende en gerichte scholing.
Daarnaast hebben we groeps- en leerlingbesprekingen. Deze besprekingen worden gehouden samen met de leerkracht, de kwaliteitscoördinator en de directeur.
Tijdens de gesprekken worden de analyses besproken, de voortgang van de leerlingen bekeken en de sfeer in de groep gedeeld.
De onderbouw gebruikt hiervoor de leerlijnen van het Digikeuzebord. Vanaf groep 3 werken we met de toetsen van Leerling in Beeld. De doorstroomtoets IEP van groep 8 is, op stichtingsniveau bepaald. en wordt dus afgenomen op alle scholen van Gelderveste.
In groep 7 starten wij met het geven van een voorlopig advies. Het voorlopige advies komt tot stand op basis van de ontwikkeling die ieder kind op onze school heeft gemaakt. Dit voorlopig advies wordt met ouders en kinderen besproken.
In groep 8 volgen er meerdere gesprekken waarbij het voorlopige advies wordt omgezet in een definitief advies. Hierbij zijn kinderen en ouders nauw betrokken. De school zet na de definitieve schoolkeuze een digitaal dossier klaar voor de vervolgschool. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor de aanmelding bij de school naar keuze.
Ter afronding vindt er een warme overdracht plaats met de mentoren van de verschillende VO-scholen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De school is een plek waar leerkrachten, ouders en kinderen elkaar ontmoeten. Daarbij staan 5 onderwijswaarden centraal: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, vertrouwen, samenwerken en zelfontplooiing.
Deze kernwaarden komen dagelijks aan de orde tijdens de lessen, Trefwoord en Rots en Water.
In het najaar van 2021 hebben we een uitgebreid inspectiebezoek gehad. De inspectie heeft op elk belangrijk gebied (kwaliteit, visie, veiligheid, scores, etc.) de school en het team bekeken en heeft overal voor een voldoende gegeven. Voor de Visie en ambitie heeft zelfs een goed opgeleverd. Een mooi score waar we als school ons verder mee kunnen ontwikkelen.
De school heeft nogmaals als ambitie uitgesproken over 4 jaar een excellente school te zijn, waarbij alle indicatoren, waarop de inspectie een school beoordeelt, goed moeten zijn.