Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onderwijssysteem:
We werken bij voorkeur vanuit combinatiegroepen. Zo krijgen kinderen de kans om van en met elkaar te leren.Basisgroepen:
Voor de samenstelling van de basisgroepen wordt elk schooljaar gekeken naar een situatie, waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij kijken hierbij o.a. naar de cognitieve- en sociaal emotionele ontwikkeling, vriendjes en vriendinnetjes, aantal jongens/meisjes en specifeieke onderwijsbehoeften van alle kinderen.Instructiegroepen:
De instructiegroepen worden ieder half jaar geëvalueerd en aangescherpt. Na afname van de toetsen "Leerling in Beeld", afname van het sociogram en observaties in de groepen 3 t/m 8, analyseren we de ontwikkeling van de kinderen. In de groepen 1 en 2 gebruiken we het instrument digikeuzebord met de leerlijnen voor het volgen en in kaart brengen van de ontwikkeling.
Op grond van alle gegevens wordt bekeken hoe het staat met de (leer)vorderingen van elk kind, waarbij welzijn een belangrijk onderdeel is.
Het rooster, de groepsanalyses en de doelgerichte lesinhouden zorgen voor activerende effectieve instructies op niveau. Wij gaan voor hoge, maar realistische doelen passend bij het kind. Kinderen mogen leren, weten en ervaren dat zij van grote waarde zijn.
Per vakgebied onderscheiden we 3 niveaus: de basisgroep, een intensieve en verrijkte groep.Thematisch onderwijs:
Daar waar mogelijk worden de vakgebieden, zoals o.a. geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek, muziek, aangeboden vanuit thema's. De thema's komen voort uit maatschappelijke onderwerpen. Het werken vanuit thema's zorgt voor een betekenisvolle rijke leeromgeving. Kinderen leren nut en noodzaak van wat zij leren. Daarbij worden de diverse intelligenties, talenten en leerstijlen ingezet bij het leren: hoofd, hart en handen. Hierbij is het proces en reflectie op een doel een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling. Komend schooljaar starten we met 2 schoolbrede thema's om zo in een meer doorgaande lijn binnen de school thematisch te werken.
Het schoolondersteuningsprofiel is voor de school een 0-meting en van daaruit komen elk schooljaar speer- en/of actiepunten naar voren waar we het nieuwe schooljaar mee aan het werk gaan. Voor het schooljaar 2023-2024 gaan we ons bezig houden met:
- Het verder inzetten en aanpassen van de onderwijsplannen om te zorgen dat we goed zicht blijven houden op de ontwikkeling van elk kind.
- Het versterken van de basiskwaliteit vanuit het EDI-model
- Het versterken van de kwaliteits-cyclus waarbij de nadruk ligt op het maken van goede analyses vanuit 4D
- Het uitwerken van en de invoeringen van ons rekenplan rekenkracht
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambities van de school liggen op het gebied van de kwaliteit van ons onderwijs. Door het verder invoeren van onze onderwijsplannen (begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en spelling) verwachten we dat nog beter kunnen inspelen op de behoefte van de kinderen.
In schooljaar 2023-2024 zijn we gestart met Rekenkracht waarin basisvaardigheden, leerkrachtvaardigheden, analyses en aanbod belangrijke aspecten zijn om ons onderwijs te versterken. We krijgen hierbij begeleiding van Expertis en Bureau Helder.
We weten hoe jonge kinderen leren en kennen hun ontwikkeling. Dit is de basis van het aanbod van het jonge kind. Het spel is bij de kleuters veelal het uitgangspunt. De leerkracht begeleidt en stimuleert het spel. Hierdoor wordt het kind uitgedaagd om een stap te zetten in zijn/haar ontwikkeling. De leerdoelen worden in betekenisvolle activiteiten en thema's weggezet. We gebruiken de leerlijnen vanuit het digibkeuzebord.
Wat ziet u in ons onderwijs aan de jongste kinderen:
* Een rijke betekenisvolle leer- en speelomgeving. We maken gebruik van de natuurlijke nieuwsgierigheid en voegen hieraan bewuste activiteiten toe
* Activiteiten en spel zijn altijd verbonden aan een thema dat voor de kinderen betekenisvol is
* Er is een variatie aan ontwikkelingsmaterialen en spelleermaterialen
* Observaties worden gebruikt om ons aanbod af te stemmenEr is nu intern een goede en positieve samenwerking met Avonturijn en dat zal aankomend schooljaar steeds meer vorm krijgen. Door deze mooie samenwerking met Avonturijn kunnen we samen met ouders nog beter een kind volgen en kijken wat nodig is om het goed te kunnen ontwikkelen. Ook verloopt de overgang van een peutergroep naar groep 1 van de basisschool voor een kind soepeler omdat ze zo nu en dan samen spelen en bij elkaar kijken.