Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onderwijssysteem:
We werken vanuit de basisgroepen met intensive-, basis- en verrijkende groepen bij de vakken: rekenen, taal, lezen en spelling. Hierdoor kunnen we aansluiten bij de behoeften en de ontwikkeling van de kinderen op hun niveau.Basisgroepen:
Voor de samenstelling van de basisgroepen wordt elk schooljaar gekeken naar een situatie, waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij kijken hierbij vooral naar de sociaal emotionele ontwikkeling.Instructiegroepen:
De instructiegroepen worden ieder half jaar opnieuw ingedeeld. Na afname van de toetsen "Leerling in Beeld", sociogram en observaties in de groepen 3 t/m 8 ( afname in november en april) analyseren we de ontwikkeling van de kinderen. In de groepen 1 en 2 gebruiken we het instrument digikeuzebord voor het bijhouden van de ontwikkeling.
Op grond van alle gegevens wordt bekeken hoe het staat met de (leer)vorderingen van elk kind, waarbij welzijn een belangrijk onderdeel is. Daarna wordt er een nieuwe indeling gemaakt. Het rooster, de groepsplannen en de doelgerichte lesinhouden zorgen voor activerende effectieve instructies op niveau. Wij gaan voor hoge, maar realistische doelen passend bij het kind. Kinderen mogen leren, weten en ervaren dat zij van grote waarde zijn.
Per vakgebied onderscheiden we 3 niveaus: de basisgroep, een intensieve en verrijkte groep.Thematisch onderwijs (Blink):
Daar waar mogelijk worden de vakgebieden, zoals o.a. geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek, muziek, aangeboden vanuit thema's. De thema's komen voort uit maatschappelijke onderwerpen. Het werken vanuit thema's zorgt voor een betekenisvolle en belevenisvolle rijke leeromgeving. Kinderen leren nut en noodzaak van wat zij leren. Daarbij worden de diverse intelligenties, talenten en leerstijlen ingezet bij het leren: hoofd, hart en handen. Hierbij is het proces en reflectie op een doel een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling.
Het schoolondersteuningsprofiel is voor de school een 0-meting en van daaruit komen elk schooljaar speer- en/of actiepunten naar voren waar we het nieuwe schooljaar mee aan het werk gaan. Voor het schooljaar 2023-2024 gaan we ons bezig houden met:
Verder inzetten en aanpassen van de onderwijsplannen om te zorgen dat we goed zicht blijven houden op de ontwikkeling van elk kind. De komende 2 schooljaren gaan we aan de slag met rekenkracht waarmee we de basisvaardigheden, het EDI-model, kwaliteitencyclus en het analyseren van gegevens als speerpunt hebben staan.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambities van de school liggen op het gebied van de kwaliteit van ons onderwijs. Door het verder invoeren van onze onderwijsplannen (begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en spelling) verwachten we dat nog beter kunnen inspelen op de behoefte van de kinderen.
Schooljaar 2023-2024 starten we met rekenkracht waarin basisvaardigheden, leerkrachtvaardigheden, analyses en aanbod belangrijke aspecten zijn om ons onderwijs te verbeteren. We krijgen hierbij begeleiding van Expertis en Bureau Helder.
We weten hoe jonge kinderen leren en kennen hun ontwikkeling. Dit is de basis van het aanbod van het jonge kind. Het spel is bij de kleuters veelal het uitgangspunt. De leerkracht begeleidt en stimuleert het spel. Hierdoor wordt het kind uitgedaagd om een stap te zetten in zijn/haar ontwikkeling. De leerdoelen worden in betekenisvolle activiteiten en thema's weggezet. We gebruiken de leerlijnen vanuit het digibkeuzebord.
Wat ziet u in ons onderwijs aan de jongste kinderen:
* Een rijke betekenisvolle leer- en speelomgeving. We maken gebruik van de natuurlijke nieuwsgierigheid en voegen hieraan bewuste activiteiten toe
* Activiteiten en spel zijn altijd verbonden aan een thema dat voor de kinderen betekenisvol is
* Er is een variatie aan ontwikkelingsmaterialen en spelleermaterialen
* Observaties worden gebruikt om ons aanbod af te stemmeEr is nu intern een goede en positieve samenwerking met Avonturijn en dat zal aankomend schooljaar steeds meer vorm krijgen. Door deze mooie samenwerking met Avonturijn kunnen we samen met ouders nog beter een kind volgen en kijken wat nodig is om goed te kunnen ontwikkelen. Ook verloopt de overgang van een peutergroep naar groep 1 van de basisschool voor een kind soepeler omdat ze zo nu en dan samen spelen en bij elkaar kijken.