Basisschool Comenius

Zinzendorflaan 2 B 3703 CG Zeist

  • Schoolfoto van Basisschool Comenius
  • Schoolfoto van Basisschool Comenius
  • Schoolfoto van Basisschool Comenius
  • Schoolfoto van Basisschool Comenius
  • Schoolfoto van Basisschool Comenius

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Comeniusschool wordt gebruik gemaakt van de leerlingadministratie Parnassys.

In Parnassys worden de vorderingen van de leerlingen schriftelijk bijgehouden; daarnaast worden hier verslagen in opgenomen van oudergesprekken, onderwijsbehoeften met stimulerende en belemmerende factoren, groeps- en leerling besprekingen, gesprekken met externe deskundigen, onderzoeksverslagen, medische bijzonderheden en groeps- en/of individuele handelingsplannen.

Vanaf groep 3 worden er met regelmaat methodegebonden toetsen afgenomen. De leerkracht analyseert de resultaten van de toetsen en kijkt of er op individueel niveau of groepsniveau verdere instructie, extra oefening of verrijking nodig is.

Leerlingvolgsysteem IEP

Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Met ingang van het schooljaar 2022-2023 zijn wij derhalve overgestapt op het leerlingvolgsysteem IEP, een volgsysteem dat daar rekening mee houdt. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart.

Deze IEP toetsen zullen in de groepen 3 t/m 8 worden afgenomen op het gebied van:

Taal: technisch lezen, taalverzorging (spelling), lezen, schrijven en woordenschat

Rekenen: getallen, meten en meetkunde, verbanden en verhoudingen.

De toetsen van leerjaar 3 t/m 5 zijn gebaseerd de SLO-tussendoelen. Bij rekenen wordt gebruik gemaakt van contextvragen en kale sommen.

Hoofd hart en handen: sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen

Ook de resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd. Dit gebeurt zowel op individueel niveau, op groepsniveau als op schoolniveau. Net als bij de methodegebonden toetsen kijkt de leerkracht wat er op groepsniveau nodig is. Er wordt gekeken per groep of subgroepen meer instructie, extra oefening en/of verrijking nodig hebben. De intern begeleiders kijken of er schoolbreed opvallendheden zijn waar actie ondernomen moet worden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Van uw kind zijn bij ons de volgende gegevens bekend:

  • Toetsgegevens uit het Cito of IEP leerlingvolgsysteem groep 2 t/m 7;
  • Rapportgegevens van groep 1 t/m 8;
  • Werkhouding;
  • De dagelijkse inzet en motivatie in de les;
  • De sociale en emotionele ontwikkeling gedurende de gehele schoolperiode.

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen, ook na het afnemen van de toets in groep 8. Er komt één week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.

Doordat er één aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun schooladvies op basis van de bovenstaande gegevens. Dit advies wordt vastgesteld in samenwerking met directie, IB en de leerkrachten van groep 7 en 8;
  • Leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets;
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets;
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve advies;
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Om te zorgen dat kinderen in één keer kunnen worden geplaatst - ook als er op sommige scholen geloot moet worden - zullen kinderen/ouders meerdere schoolvoorkeuren op volgorde moeten zetten;
  • Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief advies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.

Samen willen we tot het advies komen dat het beste is voor uw kind.

Hoe gaat het met onze oud-leerlingen? Dit kunt u lezen in de jaarlijkse NCO rapportage over de positie van onze leerlingen gedurende de tijd op onze school en in het vervolgonderwijs. Hierin wordt inzichtelijk gemaakt hoe de de leerlingen van de Comeniusschool het doen met betrekking tot enkele belangrijke kenmerken van de leerlingpopulatie of de school zelf. Deze NCO rapportage kunt u terugvinden op de website van de school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Comeniusschool werkt sinds schooljaar 2016-2017 met de pedagogische leerlijn "The Leader in Me", op basis van het gedachtegoed van de 7 gewoonten van effectief leiderschap van Stephen Covey.

Daarnaast hebben wij sinds januari 2023 een schoolhond: Kees de Labradoodle is elke dag op school en ook in de klassen te vinden. Hij zorgt voor rust en gezelligheid en krijgt gedurende de dag een heleboel knuffels een aaien. Hij wordt inmiddels ook regelmatig uitgelaten door leerlingen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfredzaamheid/leiderschap
  • Verantwoordelijkheid
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In oktober 2021 is, met een aantal maanden vertraging vanwege de coronacrisis, de inspectie het vierjaarlijkse onderzoek komen afnemen op de Comeniusschool. Wij zijn er trots op te kunnen melden dat onze school tijdens deze inspectieronde het predicaat GOED heeft gekregen.

Het inspectierapport is ondermeer terug te vinden op de website van de school.

Terug naar boven