De Damiaanschool

Rozenstraat 21 3702 VM Zeist

  • Op een steenworp afstand van de locatie Rozenstraat, waar de groepen 6-8 zijn gehuisvest.
  • Midden in het centrum van Zeist, waar de groepen 1-5 zijn gehuisvest.
  • Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen vinden wij belangrijk.
  • In de visieboom staan de kernwaarden en de diverse dimensies beschreven.
  • Naast de cognitieve vakken besteden we ook aandacht aan de creatieve ontwikkeling van de kinderen.

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Damiaan-Centrum telt 26 groepsleerkrachten. Daarnaast 2 onderwijsassistenten, 2 leraarondersteuners en 1 conciërge actief. De school wordt aangestuurd door het managementteam bestaande uit:

  • directeur (1)
  • teamleiders zorg en onderwijs (3)

Kenmerkend voor het team is grote betrokkenheid bij het onderwijs aan de leerlingen. Andere kenmerken zijn: 

goede samenwerking, ontwikkelingsgericht, humor, diversiteit, kennis en ervaring, professioneel, bruisend, specialistisch en een open sfeer.

Professionalisering is een belangrijk aspect in ons team. Naast teamscholingen worden er veel opleidingen en cursussen gevolgd passend in de school- en persoonlijke ontwikkeling.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Groepsleerkrachten worden bij ziekte en/of afwezigheid vervangen door inzet eigen personeel of externe invalkrachten vanuit de PIO-invalpool waarbij Het Sticht is aangesloten. 

Bij het ontbreken van vervanging kan er voor worden gekozen om de leerlingen te verdelen over de andere groepen of verzoeken we ouders de kinderen thuis te houden. 

Zie ook protocol ziekte en/of vervanging 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De samenstelling van de groepen gebeurt in principe volgens het leerstofjaarklassensysteem (groepering op basis van leeftijd).                           

Op didactisch niveau wordt er ook groepsdoorbrekend gewerkt. Bij de kleutergroepen worden groep 1 en 2 altijd gecombineerd. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen wordt er gewerkt met Sil op school. 

Met Sil op school wordt de totaalontwikkeling van kinderen in groep 1 en 2 gestimuleerd. Het accent ligt op de ontwikkelingsdomeinen taal, rekenen, motoriek en sociaal emotionele ontwikkeling. Daarnaast is iedere activiteit gekoppeld aan een vakgebied (wetenschap en techniek, biologie, wereldoriëntatie, beeldende vorming, sport en (buiten)spel, verkeer, muziek/drama/dans). Tevens zijn er activiteiten waarin begeleid rollenspel of voorlezen centraal staat. Iedere activiteit is volgens een vaste opbouw uitgewerkt. 

De thema’s duren zes weken. Er is veel ruimte om de thema’s uit te diepen. Ook is er bij elk thema materiaal aanwezig om de ouders te stimuleren om mee te doen met het thema. Tips voor thuis, fimpjes, platen etc.


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Totale onderwijstijd voor alle leerjaren is dus 26 uur en 15 minuten per week.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Damiaanschool heeft leraarondersteuners en onderwijsassistenten in dienst om (kleine groepjes) leerlingen en de leerkracht te ondersteunen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Middels Anders Organiseren (waaronder groepsdoorbrekend werken) kunnen we meer leerlingen passend onderwijs bieden. Talenten van kinderen komen hierbij meer tot hun recht. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Damiaanschool krijgt peuters vanuit diverse peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in Zeist. We nemen deel aan een netwerk van professionals die allen te maken hebben met basisscholen en peuterspeelzalen die het predicaat VVE hebben. In dat overleg worden procedures afgesproken over de overdracht van peuterspeelzaal naar basisschool. Doel: het bevorderen van een goede doorgaande lijn in de ontwikkeling van het jonge kind.

Terug naar boven