Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De samenstelling van de groepen gebeurt in principe volgens het leerstofjaarklassensysteem (groepering op basis van leeftijd).
Op didactisch niveau wordt er ook groepsdoorbrekend gewerkt. Bij de kleutergroepen worden groep 1 en 2 altijd gecombineerd.
In de kleutergroepen wordt er gewerkt met Sil op school.
Met Sil op school wordt de totaalontwikkeling van kinderen in groep 1 en 2 gestimuleerd. Het accent ligt op de ontwikkelingsdomeinen taal, rekenen, motoriek en sociaal emotionele ontwikkeling. Daarnaast is iedere activiteit gekoppeld aan een vakgebied (wetenschap en techniek, biologie, wereldoriëntatie, beeldende vorming, sport en (buiten)spel, verkeer, muziek/drama/dans). Tevens zijn er activiteiten waarin begeleid rollenspel of voorlezen centraal staat. Iedere activiteit is volgens een vaste opbouw uitgewerkt.
De thema’s duren zes weken. Er is veel ruimte om de thema’s uit te diepen. Ook is er bij elk thema materiaal aanwezig om de ouders te stimuleren om mee te doen met het thema. Tips voor thuis, fimpjes, platen etc.
Totale onderwijstijd voor alle leerjaren is dus 26 uur en 15 minuten per week.
De Damiaanschool heeft leraarondersteuners en onderwijsassistenten in dienst om (kleine groepjes) leerlingen en de leerkracht te ondersteunen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Middels Anders Organiseren (waaronder groepsdoorbrekend werken) kunnen we meer leerlingen passend onderwijs bieden. Talenten van kinderen komen hierbij meer tot hun recht.
De Damiaanschool krijgt peuters vanuit diverse peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in Zeist. We nemen deel aan een netwerk van professionals die allen te maken hebben met basisscholen en peuterspeelzalen die het predicaat VVE hebben. In dat overleg worden procedures afgesproken over de overdracht van peuterspeelzaal naar basisschool. Doel: het bevorderen van een goede doorgaande lijn in de ontwikkeling van het jonge kind.