Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Stamgroepen
Op openbare jenaplanschool Het Spoor wordt gewerkt met tweejarige stamgroepen. Het uitgangspunt van de tweejarige stamgroepen is dat de kinderen een keer de jongste - oudste zijn. Binnen een stamgroep kun je niet verwachten dat kinderen dezelfde vorderingen maken, daardoor bestaat er minder concurrentie en accepteren kinderen verschillen gemakkelijker. De kinderen leren op een veilige manier om zelfverantwoordelijk, zelfsturend en zelfstandig te zijn. Een kind blijft dus in principe twee jaar in dezelfde stamgroep. Dit geeft de stamgroepleider de mogelijkheid de kinderen beter te leren kennen en te begeleiden. Bovendien kan de jongste groep gemakkelijk door de oudere kinderen opgevangen worden. Zo worden de bestaande regels en afspraken voor de jonge kinderen duidelijk en leren de oudere kinderen verantwoordelijkheid te dragen. Bij het samenstellen van de stamgroepen houden we onder andere rekening met de verdeling van de jongens en meisjes, broertjes en zusjes en ook vriendinnetjes en vriendjes. Daarnaast is het streven om kinderen met speciale behoeften evenredig te verdelen over de groepen.
Leraren zijn stamgroepleiders
De kwaliteit van het onderwijs is in sterke mate afhankelijk van de kwaliteit van de stamgroepleider. De stamgroepleider heeft dus een speciale verantwoordelijkheid. De stamgroepleider is bekwaam en zal zijn/haar competenties steeds verbeteren
Bij de samenstelling van het team van Het Spoor bespreken we de Jenaplanvisie en kijken we gericht naar kwaliteiten in het pedagogisch en didactisch handelen en naar diversiteit in expertise wat het samenwerkend leren bevordert
Werken vanuit een teamgecentreerde arbeidsorganisatie
Het team van Het Spoor bestaat uit stamgroepleiders, leraarondersteuners en onderwijsassistenten. Samen verzorgen ze het onderwijs aan de Kleuterbouw (1-2), Onderbouw (3-4), Middenbouw (5-6) en Bovenbouw (7-8). Niet iedereen werkt fulltime op onze school. In de bouwteams zijn de stamgroepleiders van meerdere groepen gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen in de bouw. In het bouwteam wordt samen geleerd, kennis over de kinderen gedeeld, de doorgaande lijn bewaakt, geadviseerd over de juiste interventies en worden samen besluiten genomen over onderwijsverbeteringen. Elk bouwteam heeft een stamgroepleider die de rol van procesbegeleider op zich neemt.
De bouwteams zijn verantwoordelijk voor de onderwijsorganisatie. Samen met de schoolleider bespreken de procesbegeleiders welke onderwerpen in de bouwteams spelen, welke vragen er zijn, wat er goed gaat of wat beter kan. Altijd met de bedoeling om het onderwijs beter te laten aansluiten op de behoefte van de kinderen en om een veilig leerklimaat te creëren.
De schoolleiding is verantwoordelijk voor de arbeidsorganisatie en samen zorgen we voor de kwaliteit van het onderwijsteam. Deze manier van organiseren heet de teamgecentreerde arbiedsorganisatie.
De stamgroepleiders vergaderen regelmatig in de bouwteams. Daarnaast vindt 3 maanden na de start van het schooljaar een groepsbespreking plaats waarbij de groep in kaart wordt gebracht en eventuele hulpvragen worden gesteld. De IB’er en schoolleider sluiten aan bij deze groepsbesprekingen.
De bouwteams kunnen voor bepaalde grotere vraagstukken een expertteam formeren. Er zijn op dit moment twee expertteams op openbare jenaplanschool Het Spoor die deze schoolplanperiode werken aan thema's; pedagogische school en stamgroepwerk. Deze thema's worden in ons onderwijs verder ontwikkeld en verdiept. In elk expertteam zit iemand uit elke bouw.
Dit schooljaar gaan de kinderen van de groepen 1 t/m 4, 945 uur naar school. De groepen 1 t/m 4 hebben minimaal 3847 uur les gedurende de de gehele basisschoolperiode. Maximaal gaan de kinderen 5,5 uur (8.30-14.30 uur inclusief lunchtijd) per dag naar school.
Dit schooljaar gaan de kinderen van de groepen 5 t/m 8, 945 uur naar school. De groepen 5 t/m 8 hebben minimaal 3847 uur les gedurende de gehele basisschoolperiode. Maximaal gaan de kinderen 5,5 uur (8.30-14.30 uur inclusief lunchtijd) per dag naar school.
Samenvatting schoolondersteuningsprofiel
Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) geeft antwoord op de vraag: welke ondersteuning kan de school bieden aan kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte? En waar liggen de grenzen van de geboden ondersteuning?
Onderstaand profiel is een algemeen beeld van de extra ondersteuningsmogelijkheden die we als school bieden aan kinderen. In de dagelijkse onderwijspraktijk betreft het bieden van extra ondersteuning altijd maatwerk.
Wij streven er naar de begeleiding voor alle kinderen op een verantwoorde wijze gestalte te geven. Binnen onze school bieden wij kinderen, die het nodig hebben, binnen onze mogelijkheden ondersteuning. Allereerst door te differentiëren binnen de groep op diverse niveaus, zowel voor kinderen die moeilijker leren als de kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Kinderen met dyslexie en dyscalculie werken binnen de groep met extra hulpmiddelen en krijgen extra oefening. Ook hebben we passende begeleiding voor kinderen die wat meer structuur nodig hebben of sociaal-emotioneel wat meer ondersteuning hebben. De intern begeleider adviseert waar nodig leraren (en ouders) en indien nodig vragen we (tijdelijk) externe ondersteuning via het samenwerkingsverband.
Voor een kind met een specifieke onderwijsbehoefte zullen wij samen met de ouders bespreken of we op school de juiste begeleiding kunnen bieden. Dit hangt af van de gevraagde begeleiding en de context van de groep waar een kind in geplaatst moet worden (grootte van de groep, onderwijsbehoefte van de andere kinderen en expertise van de leerkracht). Belangrijk is dat de veiligheid van het kind zelf en andere kinderen nooit in het geding is. Ook moeten de extra inspanningen voldoende effect hebben op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind. Dit monitoren we samen met ouders en indien nodig met het samenwerkingsverband.
Er zitten grenzen aan hetgeen wij kinderen aan extra ondersteuning kunnen bieden, ook financieel. We zijn een reguliere school met reguliere bekostiging, waaronder ook gelden vanuit het samenwerkingsverband voor passend onderwijs. Dit is voor alle kinderen binnen WereldKidz bestemd.
Indien we dit niet kunnen bieden, zullen we samen met de ouders op zoek gaan naar een andere reguliere school. Ook daarbij krijgen we ondersteuning van het samenwerkingsverband in onze regio.
In het schoolondersteuningsplan kunt u alles lezen over de ondersteuning op school. Het schoolondersteuningsplan is te vinden op onze website.
Toparrangementen
WereldKidz Toparrangementen voor hoogbegaafde kinderen WereldKidz wil dat alle leerlingen onderwijs ontvangen dat hen uitdaagt en verder brengt. Ook hoogbegaafde kinderen. Zij denken en leren op een andere manier, en hebben baat bij onderwijs dat op deze andere manier van leren is afgestemd. Daarom verzorgt WereldKidz op een aantal basisscholen (niet op Het Spoor) voltijds onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen.
Kinderen met een IQ van 130 of hoger komen hiervoor in aanmerking. Kinderen met een toparrangement maken gewoon onderdeel uit van de school. De groepen bestaan uit kinderen van verschillende leeftijden. Naast de reguliere lesstof volgen zij een verzwaard programma en werken zij aan vaardigheden die speciaal voor hoogbegaafde kinderen van belang zijn. Waar mogelijk spelen of werken zij samen met de andere kinderen in de school. Anders dan bij de meeste voorzieningen voor hoogbegaafde kinderen zijn er voor dit onderwijs geen extra kosten verbonden. Wilt u meer weten? Kijk op wereldkidz.nl
WereldKidz Nieuwkomersklas
Bij basisscholen van WereldKidz worden regelmatig kinderen aangemeld die sinds kort inNederland wonen. Bijvoorbeeld kinderen van vluchtelingen die een verblijfsvergunning hebben gekregen of kinderen uit het buitenland. Deze kinderen spreken niet of nauwelijks Nederlands. Kinderen van vluchtelingen hebben vaak een achterstand omdat zij langere tijd niet naar school zijn geweest. Alle kinderen hebben recht op het beste onderwijs. Daarom heeft WereldKidz op de scholen WereldKidz Op Dreef en WereldKidz De Vlieger meerdere nieuwkomersklassen. Een nieuwkomersklas heeft 12 tot 15 leerlingen. Hiervoor ontvangen we aanvullende bekostiging vanuit de overheid.
De nieuwkomersklassen zijn onderdeel van de school. De kinderen uit de nieuwkomersklas doen mee aan groepsoverstijgende activiteiten binnen de school en er wordt samen buiten gespeeld. Zo kunnen alle kinderen met én van elkaar leren.
Gemiddeld verblijven kinderen twee jaar in een nieuwkomersklas en stromen vervolgens door naar een reguliere klas, veelal op dezelfde school. Hun extra ondersteuningsbehoefte op het gebied van taal is er dan nog steeds. Met behulp van de expertise vanuit de AZC school wordt deze extra ondersteuning vormgegeven binnen de reguliere groepen. Dit is maatwerk.
De nieuwkomersklassen kunt u vinden op de website van WereldKidz Op Dreef en WereldKidz De Vlieger.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als jenaplanschool is Het Spoor een school waarin we veel aandacht besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Door Rots en Water in te zetten op de groepsvorming in de gouden (start van schooljaar) en zilveren weken (na kerstvakantie) creëren we een veilig leerklimaat. We ontwikkelen ons steeds verder in de kennis en toepassing van de cognitieve en executieve functies, het leren leren van kinderen. Onze ambitie is hierin verder te groeien en dit te integreren in het onderwijsaanbod binnen de groepen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.