Damiaanschool, locatie Kerckebosch

Graaf Lodewijklaan 1 3708 DM Zeist

Schoolfoto van Damiaanschool, locatie Kerckebosch

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

De resultaten van onze school voldoen aan de gestelde eisen voor scholen met onze schoolweging. Wij halen op dit moment onze gestelde ambities en hebben deze dan ook naar boven bijgesteld. Ons onderwijs gaat uit van hoge verwachtingen en die willen we dan ook terugzien in de ambities die we als school stellen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Inzicht Eigen Profiel (IEP)



Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een leerlingvolgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is.



Wij kiezen daarom voor betekenisvolle toetsen van IEP. Dit leerlingvolgsysteem brengt de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Met de uitkomst kan de leerkracht samen met de leerling kijken naar de volgende ontwikkelingsstap en vergroten we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling.



De leerkrachten analyseren de opbrengsten en de kwaliteitscoördinator gebruikt de da analyse van de leerkrachten tijdens de groeps- en schoolbesprekingen. De resultaten worden gebruikt om te komen tot een diepgaande analyse. Hierbij worden nieuwe doelen en plannen opgesteld, waarin het aanbod wordt afgestemd op alle leerlingen.





 



 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voorlopig advies

Van 10-31 januari 2025 ontvangt de leerling het voorlopig basisschooladvies en dit komt tot stand vanuit de volgende informatie:

  • Observaties in de klas

  • Sociaal emotionele vaardigheden

  • Praktijkgerichte vaardigheden

  • Werkhouding en motivatie

  • Cognitieve ontwikkeling van de leerling a.d.h.v. informatie uit het leerlingvolgsysteem van groep 7 & 8

  • Resultaten methode gebonden toetsen

  • Resultaat van een capaciteiten- of intelligentieonderzoek 

  • Zorgdossier van de leerling

  • Gesprekken met de ouders en leerling


Doorstroomtoets en toetsadvies

In de periode van 27 januari t/m 16 februari maken de leerlingen de doorstroomtoets. Dit gebeurt op één of twee dagdelen. Uit deze toets komt het toetsadvies. Is het toetsadvies hoger dan het voorlopig schooladvies, dan passen wij het schooladvies aan.



Definitieve advies

Wij geven uiterlijk op 24 maart het definitieve advies aan uw kind. 







 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school werkt vanuit de methode Vreedzame School aan de sociaal emotionele ontwikkeling van elk individueel kind. De Vreedzame School is meer dan een lesmethode: Het is een visie, een aanpak, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school, en ook in de omgeving van de school. Er worden aparte leerlingmediatoren opgeleid die helpen bij het oplossen van conflicten. Zo leren de leerlingen allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving. De school voldoet hiermee aan de eisen van de Inspectie op het terrein van sociale competentie, actief burgerschap en sociale integratie. We monitoren de sociale veiligheid met het volgsysteem van de IEP; hoofd, hart en handen. Tevens wordt elk jaar in groep 6 t/m 8 de leerling enquête afgenomen. Onze school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokken
  • Samen-Werken
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven