Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Inzicht Eigen Profiel (IEP)
Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een leerlingvolgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is.
Wij kiezen daarom voor betekenisvolle toetsen van IEP. Dit leerlingvolgsysteem brengt de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Met de uitkomst kan de leerkracht samen met de leerling kijken naar de volgende ontwikkelingsstap en vergroten we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling.
De leerkrachten analyseren de opbrengsten en de kwaliteitscoördinator gebruikt de da analyse van de leerkrachten tijdens de groeps- en schoolbesprekingen. De resultaten worden gebruikt om te komen tot een diepgaande analyse. Hierbij worden nieuwe doelen en plannen opgesteld, waarin het aanbod wordt afgestemd op alle leerlingen.
Voorlopig advies
Van 10-31 januari 2025 ontvangt de leerling het voorlopig basisschooladvies en dit komt tot stand vanuit de volgende informatie:
- Observaties in de klas
- Sociaal emotionele vaardigheden
- Praktijkgerichte vaardigheden
- Werkhouding en motivatie
- Cognitieve ontwikkeling van de leerling a.d.h.v. informatie uit het leerlingvolgsysteem van groep 7 & 8
- Resultaten methode gebonden toetsen
- Resultaat van een capaciteiten- of intelligentieonderzoek
- Zorgdossier van de leerling
- Gesprekken met de ouders en leerling
Doorstroomtoets en toetsadvies
In de periode van 27 januari t/m 16 februari maken de leerlingen de doorstroomtoets. Dit gebeurt op één of twee dagdelen. Uit deze toets komt het toetsadvies. Is het toetsadvies hoger dan het voorlopig schooladvies, dan passen wij het schooladvies aan.
Definitieve advies
Wij geven uiterlijk op 24 maart het definitieve advies aan uw kind.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze school werkt vanuit de methode Vreedzame School aan de sociaal emotionele ontwikkeling van elk individueel kind. De Vreedzame School is meer dan een lesmethode: Het is een visie, een aanpak, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school, en ook in de omgeving van de school. Er worden aparte leerlingmediatoren opgeleid die helpen bij het oplossen van conflicten. Zo leren de leerlingen allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving. De school voldoet hiermee aan de eisen van de Inspectie op het terrein van sociale competentie, actief burgerschap en sociale integratie. We monitoren de sociale veiligheid met het volgsysteem van de IEP; hoofd, hart en handen. Tevens wordt elk jaar in groep 6 t/m 8 de leerling enquête afgenomen. Onze school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.