CBS De Hoeksteen

Jagerlaan 17 3701 XG Zeist

Schoolfoto van CBS De Hoeksteen

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De vorderingen van de kinderen worden schriftelijk bijgehouden. In groep 1 en 2 wordt er gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem Bosos. Regelmatig vullen de leerkrachten observatielijsten in om zo de ontwikkeling van het kind te volgen.In de groepen 3 t/m 8 worden er bij een aantal vakken regelmatig methodegebonden toetsen afgenomen. Dit zijn zogenaamde beheerstoetsen.Voor het rekenen houden we wekelijks een portfolio bij. De resultaten bepalen of het noodzakelijk is een kind extra instructie en oefenstof of juist verrijkingsstof te geven.Vanaf groep 3 maken we gebruik van het IEP-leerlingvolgsysteem en worden er bij de kinderen tweemaal per jaar toetsen afgenomen voor de volgende vakken:- Technisch lezen;- Begrijpend lezen (vanaf groep 5, eenmaal per jaar);- Spelling;- Rekenen.Dit zijn vaardigheidstoetsen en de scores geven een betrouwbaar beeld van de ontwikkeling van de kinderen. Er wordt adaptief getoetst. Dat wil zeggen dat bij een kind een toets afgenomen wordt, die bij de ontwikkeling van het kind aansluit. Dat betekent dat het kan zijn dat een kind een toets krijgt van een leerjaar eerder of juist van een volgend leerjaar.Tevens vinden we het belangrijk dat de sociaal-emotionele ontwikkeling goed gevolgd wordt. Tweemaal per jaar wordt daarom het leerlingvolgsysteem, dat bij de Kanjertraining hoort, ingevuld. Op grond van de scores wordt duidelijk of er bij een kind sprake is van een normale sociaal-emotionele ontwikkeling of dat er sprake is van extra zorg op dat gebied.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De voorlichting aan ouders en de procedure van de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs is als volgt ingericht: 

  • Aan het eind van groep 7 bespreekt de teamleider met de leerkrachten van groep 7 en 8 welke vorm van voortgezet onderwijs het beste lijkt te passen bij een leerling. Op basis van interesse van de leerling, observaties, werkhouding, motivatie, schoolrapporten en het IEP-leerlingvolgsysteem, wordt er per leerling een inschatting gemaakt welk type voortgezet onderwijs het beste past bij een leerling. Er wordt ouders dan een indicatie gegeven van welk type voortgezet onderwijs het best lijkt te passen bij hun kind. 
  • Aan het begin van groep 8 wordt de procedure van de schoolkeuzeadvisering tijdens de informatieavond aan de ouders uitgelegd. 
  • Begin januari ontvangen de ouders en kinderen het definitieve schooladvies. Voor de school van voortgezet onderwijs schrijft de leerkracht van groep 8 een onderwijskundig rapport. Hierin meldt hij zijn bevindingen over een leerling m.b.t. kennis, vaardigheden en werkhouding en geeft hij aan voor welk type voortgezet onderwijs hij een leerling geschikt vindt. Dit onderwijskundig rapport wordt voor de definitieve aanmelding bij een school meegegeven, zodat ouders dit in kunnen zien. Wanneer ouders ermee instemmen, is het onderwijskundig rapport definitief. 
  • In januari vinden de open dagen plaats van de diverse scholen voor voortgezet onderwijs. In februari wordt vervolgens de IEP-doorstroomtoets afgenomen. Wanneer er een definitieve keuze gemaakt is voor scholen voor voortgezet onderwijs, machtigen de ouders de leerkracht om hun kind aan te melden bij de school van hun keuze. Op het aanmeldingsformulier moeten de ouders diverse keuzes aangeven. De leerkracht van groep 8 stuurt het aanmeldingsformulier samen met het onderwijskundig rapport op naar de school van de eerste keuze. De toelatingscommissie van de school voor voortgezet onderwijs maakt een afweging en laat een leerling al dan niet toe. De ouders krijgen daar dan rechtstreeks bericht van. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Zie het hoofdstuk Kanjertraining in de schoolgids.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We vertrouwen en helpen elkaar
  • We werken samen
  • We hebben plezier en doen mee

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven